Vil ikke tage gas ved ca. 4.700 omdr

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
KimFrederiksen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 mar, 2009 17:29
Geografisk sted: Danmark

Vil ikke tage gas ved ca. 4.700 omdr

Indlæg af KimFrederiksen » 11 mar, 2009 17:35

Bilen er en 166 3.0 fra 1999, har kørt 177.000 km og har overholdt serviceeftersyn hos alfa.

Ved alm. acceleration, "dør" den ved 4.700 omdr. Det er når speederpedalen er trådt 1/3 - 1/2 ned.
Problemet kom pludseligt og har været konstant siden.

Med speederen i bund under acceleration, stiger omdr videre over 4.700 men det føles som om der mangler noget "kraft".

Men da det jo er ved almindelig frisk kørsel er behov for at komme "forbi" 4.700 er det egentlig et meget generende problem.

Er der nogen som kender årsagen til dette, og evt. kan henvise til en alfa ekspert her på sjælland!
På forhånd tak.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 mar, 2009 20:03

1. Tjek luftfilteret og skift hvis beskidt. Hvis ikke det hjælper
2. Tjek omdrejningsfølerens afstand til de forhøjede punkter på krumtap remskiven eller hvor den sidder. Skal max være 0,5-0,75 mm. Hvis heller ikke det hjælper
3. Få udlæst fejlrapport fra ECU (motorstyringsenheden), Alfa og mange andre værksteder har udstyr til udlæningen.

tgl
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 nov, 2007 22:32
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tgl » 11 mar, 2009 20:24

Prøv at checke tændspolerne. Der var problemet på min 146 TS
Hilsen TGL

KimFrederiksen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 mar, 2009 17:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af KimFrederiksen » 14 mar, 2009 20:16

Hej igen. Tak for de hurtige svar. Fredag den 12.03 kørte jeg ned til Alfa i Køge, medbringende jeres forslag. Mekanikeren satte testeren på, men fandt desværre ingen fejl. Han testede også specifikt noget omkring gaspedal, da den jo er en slags elektronisk uden kabel. Her fandt de heller ingen fejl. Men deres erfaring hjalp dem, da en ældre 166 v6 24v åbenbart af og til får brug for en ny luftmassemåler. De havde en på lager og prøvede at sætte den på. Vupti problemet var løst. Jeg havde åbenbart også lullet mig i søvn med hensyn til trækkraft, for efter den nye MAF blev monteret, føltes bilen tunet med mindst 50 hk. Så nu sparker den igen som en bryggerhest. Hilsen Kim Frederiksen

Besvar

Tilbage til "Alfa 166 Motor"