køb af 1996 Alfa Romeo 155 1,8 TS L

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

køb af 1996 Alfa Romeo 155 1,8 TS L

Indlæg af ottzen » 17 feb, 2007 23:36

Da jeg står og skal have ny bil er jeg faldet for en 155
men hvad skal jeg kikke efter osv
det er denne her:
http://www.bilpriser.dk/car.do?distance ... armax=2007

Håber i vil komme med nogle hjælpene indlæg
min økonomi er ikke til mere
og har en død fiat palio som han tager i bytte ca 10.000
Da jeg har 3 børn På bagsæde vil jeg hører om dette er muligt i 155
HJÆLP gerne med biller af bag sæde osv.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 feb, 2007 02:15

Hej og velkommen - en 155 er en god og rummelig bil. Ud over det man ser efter på en 11 år gammel bil skal du være opmærksom få lyde fra forhjulsophængene, bøsningerne går men hele trianglen skal skiftes pga. bøsningerne er vulkaniserede fast.
Hvis dine 3 børn er på størrelse med voksne, er der sikkert bedre brede end i palio'en.

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 18 feb, 2007 03:07

tak
hvad med motorstørelse er 2,0 vær at fortræke frem for 1.8 rent holdbarheden og 8 vs 16 ventilet hvad holder bedst/længest

og hvad med årgang er der nogle der er at fortræke frem for andre

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 feb, 2007 20:07

Jeg er overbevist om, at den 155 1,8 du har set på er en 8 ventilet TS med ca. 128 HK. Der var også en 8v 2,0 med ca. 143HK
Modellen du har set er en Serie 3 "Wide body" hvor de nye 16V TS motorer kom i maj 1995 2,0 (150 HK)forår 1996 1,8 (140) og sidst '96/97 1,6 (120). Der var også en V6 2,5 ca. 162 HK, den ændredes ikke på serie 3 modellerne.
Da 155 er en temmlig tung bil (1275kg) er flere HK at foretrække.
De 8 ventilede er nok lidt mere rubuste, i sær er trækket til knastakslerne en kæde som skal justeres engang imellem, hvor 16v har tandremstræk hvor rem og strammerhjul skal skiftes hver max 3. år 80.000km (koster ca 6500 på 2,0 og 4500 på 1,8 og 1,6).

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 19 feb, 2007 00:11

takker det var lige den info jeg ville ha

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 24 feb, 2007 08:23

Jeg vil da også anbefale dig en 8v da du slipper for evt. tandremsproblemer. Min egen erfaring med 8V'erne er at de kører godt og længe blot du gider at holde øje med olie og vand og ikke giver den over 4000 O/min inden den er driftsvarm, altså efter ca. 15-20 min. kørsel.

155 er en god solid bil - og den byder på mere plads end 156 hvilket jo er en fordel med 3 børn. Det meget firkantede 480 liters bagagerum er let at udnytte da du kan pakke helt ud i hjørneved baglygterne. Jeg har præsteret at køre med seks 30 stk. flaskekasser og 9 kasser vin + nogle småting. Ikke mange biler i klassen byder på den mængde plads bagi.

Læg mærke til om kabinen virker fugtig indvendig. (Dugger ruderne hurtigt til, er der is på indersiden af ruden etc.) Mærk under tæpperne hvis du kan komme til det for det er tegn på en utæthed og stående vand i bunden. Rusten kommer gerne indefra i sådan en...

Få den på en lift og bank bunden igennem for rust. Lån bilen til en prøvetur og få en mekaniker du kender til lige at gennemgå bunden og bøsninger i undervognen.

Et tip: Som ELP siger er bærearmene er en svaghed, men der fås en varig og solid løsning. Den hedder Powerflex bøsninger. Her beholder du den eksiterende arm og får monteret disse bøsninger istedet. Det virker og gør ikke noget ved undervognens komfort.

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 25 feb, 2007 21:15

købte den alfa 155 1.8 8v den kører som en drøm er tør og pæn inden i og masser af plads til mine børn, og dejligt stort bag. rum.
vil bare gerne have en krys sele i midten ad bagsæde er det muligt at lave dette uden at synshalen bliver sure. det er jo konstruktions ændringer??????

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 feb, 2007 00:47

Tillykke med købet. Der sidder måske et befæstningspunkt til 3 punkts seler på mindten bagi?
Ellers skal der findes øverste punkt i kraftigt stål og bores hul til bolt og møtrik, det vil et værksted kunne finde ud af.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 02 mar, 2007 21:45

Tillyke med vognen :) Hvad måtte du slippe? Var det den på linket? (Var det ikke en 16V? Erik??)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 mar, 2007 21:52

Hej Daniel - Nej, jeg tror der er en 1,8 TS L (8v) eller en af de i DK meget sjældne 1,8 TS 8v S. Så den er med trædetræk til knasterne. Rolig nu, vi skal ikke ha' en af de lange diskutioner Nord versus Modulo 16v.
God weekend

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 02 mar, 2007 23:59

Det er bare fordi der ikke længere er billed på linket og i dit indlæg nr. 2 fra oven kan jeg ikke helt gennemskue hvilken en af dem du mener der var på billedet... Jeg er ganske udemærket klar over at der kom enkelte Wide-Bodies på markedet med Nord-motor - og jeg er også bare nysgerrig om denne er en af disse originaler eller en ombygget?? I så fald har vores ven her jo en ganaske god handelsvare om nogle år da den er så sjælden.

Derfor kunne det være int. at finde ud produktionsdato via stelnr. eller lign.

Skal jeg engang have en 155 igen blev det en TS 8v - men for køreegenskabernes (og rustens) skyld MEGET gerne en Wide-Body :o)

Jeg kan jo selvfølgelig også bare finde en af de sidste Wide-Body sydpå "mitt motorschaden" det er der nok en god chance for ;o) og så selv lægge en renov. 8v i. Så har man fin fin 155 i mange år.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 mar, 2007 00:14

Hej Daniel - som jeg husker billedet var det en WB, men på den anden side synes jeg ikke, den lignede en S, forhandlere kalden den ??.
Jeg har set på www.alfaowner.com at i England er det ved at være fast procedure at skifte plejllejer på 16v motorerne når ventilerne har "kysset" stemplerne.
For at drille dig lidt, så er jeg jo på nr. 2 2,0 16v, den første, 155 S, solgte jeg ved 140k, 2 remskift, 1L olie/10000km, efter chipning + 13% mere power og 18% moment i lave omd. Nuværende 156 har rundet 171k km, 2 remskift og ½-1L olie/10000km.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 mar, 2007 00:23

Hej Daniel - som jeg husker billedet var det en WB, men på den anden side synes jeg ikke, den lignede en S, forhandlere kalden den ??.
Jeg har set på www.alfaowner.com at i England er det ved at være fast procedure at skifte plejllejer på 16v motorerne når ventilerne har "kysset" stemplerne.
For at drille dig lidt, så er jeg jo på nr. 2 2,0 16v, den første, 155 S, solgte jeg ved 140k, 2 remskift, 1L olie/10000km, efter chipning + 13% mere power og 18% moment i lave omd. Nuværende 156 har rundet 171k km, 2 remskift og ½-1L olie/10000km.
Inden jeg købte 155'eren havde jeg prøvet en 2,0TS 8v, men jeg syntes at den var for sløv i optrækket, men ellers dejlig bil.
Jeg var faktisk meget glad for 155'eren, men fik en tilbud, man ikke kan sige nej til, på en 156 "mit allem ding und dong - og lidt til". Nu har jeg kørt i den i 5+ år og er meget glad for den. Engentlig skulle den have været skiftet for et par år siden, men dels kører jeg ikke så meget længere og dels har jeg anskaffet en sommer bil (Spider 1750 '70 - med en rigtig Nord motor).

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 03 mar, 2007 00:42

Okay - men det kan jo være at ottzen vil afhjælpe min/vores nysgerrighed?

Ang. din(e) 16V(ere) så ved du jo også lige præcis hvordan du skal passe den motor(!) Du må indrømme at den kræver meget viden at holde i live og har man ikke den er oddsene for at det går galt ret høje... Det er med andre ord en mere krævende dame som er ret intolerant overfor oliecheck end f.eks V6 og Diesel varianterne. I mine yngre Alfa-år da jeg stiftede bekendtskab med 2,5 V6 12v var oliepinden da flere gange nede på min. men den kørte altså stadig uden at slå en forkert prut i 5-6 år og 120.000 km.

Min seneste 8v manglede 2½ liter olie da jeg overtog den og der blev bare efterfyldt også kørte den videre uden probs ;o) Den var næppe gået på en Modulo..? Hehe ;o)

Min pointe har så bare altid været at så står man ikke med et videre brugervenligt produkt medmindre man er Alfa-nerd som os...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 mar, 2007 01:01

Ja, ja, jeg har overtaget mine 16v ved knab 100k, begges første firma kørerer er Alfa/bil noviser, de har bare kørt og til Service hver 20k. Begge havde oliestand på min mærket da jeg overtog dem. Jeg har på begge skiftet olie da jeg overtog dem og 1. gang årlig siden, de har heller ikke på de 115k jeg tilsammen kørt dem slået forkerte prutter. Jeg er nok Alfist, men ikke den som nørder om dem hele tiden. Væsker osv. ser jeg dog efter hver ca. måned, men det gør jeg (og gjorde på mine ikke Alfa) på en hvilken som helst bil jeg kører, inkl. lejebiler.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"