At købe min første Alfa

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
HH
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 sep, 2007 10:50
Geografisk sted: Danmark

At købe min første Alfa

Indlæg af HH » 15 sep, 2007 11:07

Hej

Jeg står for første gang i mit liv overfor den udfordring at købe en Alfa. Hvilket egentligt er ret fred [:)]
Jeg har ikke hørt ret mange i min omgangskreds rose Alfa, så jeg bliver selvfølgelig lidt nervøs for mit første køb. Håber I kan forstå det.
Jeg er forelsket i en Alfa 155 1,8 TS S fra 1995. Det er en fantastisk flot model. Jeg har et par jeg gerne vil se på og vil i den forbindelse spørge jer, om ikke i kan give mig nogle råd til, hvad jeg skal være særlig opmærksom på.
Jeg har selvf. læst mange af de indlæg der er her i forum og fået en del ud af det. Men er der mere jeg bør vide inden køb og hvordan bær jeg mig ad med at få det checket. Det er privat køb, så jeg må være godt forberedt.



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 15 sep, 2007 12:29

Hej HH

Det lyder som en rigtig god idé! ;o)

Vi har i foråret haft en mere der kiggede på en magen til den du har kig på: forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=1440&whichpage=1
Hvis det er en 1,8 TS 8v S (= Sport?) så er det med den gamle typre nord-motor med kædetræk som Alfa selv lavede inden de gik sammen med FIAT. I 1995 begyndte de med 16v topstykke, men det kan du læse mere om på linket.

Du kan jo næsten se (og høre) på ejeren om det er en Alfa-entusiast og om den har været passet ordentligt. Det bærer bilen som regel også præg af kosmetisk. Du skal uanset få en erfaren Alfa-mand til at gennemgå den for dig. Nu kender jeg ikke den forventede handelspris på bilen, men få evt. lavet en FDM-rapport på den eller kør den til Applus eller lign. og få dem til at kigge den efter for rust og andre mekaniske skavanker. Hvis det viser sig at være en 16v er det ALTAFGØRENDE at service og tandremskifte har været overholdt og det skal du forlange dokumentation for, ellers kan du hurtigt stå med skægget i postkassen...

Læg mærke til om kabinen virker fugtig indvendig. (Dugger ruderne hurtigt til, er der is på indersiden af ruden etc.) Mærk under tæpperne hvis du kan komme til det for det er tegn på en utæthed og stående vand i bunden. Rusten kommer gerne indefra i en 155... Den skal være godt rustbeskyttet og selvom den er så afslører KUN en hammer og skruetrækker om bunden er mør! Gummihuden kan dække over mange synder og når man så først begynder at kradse i overfladen... Få den derfor på en lift og bank bunden igennem for rust.

Caliprene bagi bør også kontrolleres. Fjederen til håndbremsekablet vil gerne "gro" fast... og eneste løsning er ny bagkalipre som fåes til ca. 2000 hos Refako.

Undervognsbøsningerne bør også gennemgåes. (Et tip: Bærearmene er en svaghed, men der fås en varig og solid løsning. Den hedder Powerflex bøsninger. Her beholder du den eksiterende arm og får monteret disse bøsninger istedet. Det virker og gør ikke noget ved undervognens komfort.)

Jeg har lidt godnatlæsning til dig her som kan være nyttigt: http://dodownload.filefront.com/4824576 ... e1679d5ffd

Held og lykke med at finde en fin 155! ;o)

HH
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 sep, 2007 10:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af HH » 16 sep, 2007 00:58

Tak Egebjerg[:)]
Et par rigtige gode råd, som jeg vil følge.
Det er en 1,8 TS S 8v med "to farvede" kabine. Sælger har kun ejet bilen i ganske kort tid, idet han syndes den er for dyr at køre i. Så han er nok ikke Alfa-entusiast.. desværre, men jeg fornemmer at han har købt den af en entusiast, for der følger flere dele med som f.eks rep.sæt til kalipre og splældhus.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 17 sep, 2007 12:10

Måske er det ham på linket der købte i foråret?? Det ved man jo ikke :o)

Den gamle 8v har kædetræk (som skal spændes i ny og næ) og det er en bundsolid motor hvis man ellers holder den med olie og vand. De kører nemt 350.000 km uden problemer hvis man passer godt på dem.

Et rep.sæt til kalipre er desværre ikke nok hvis de hænger bagpå. Der sidder en fjeder i en pakdåse i toppen af kaliperen der gerne vil udvide sig for til sidst at gro fast og den kan man ikke rep. selv. Et rep.sæt består kun af nye stempler og nødvendige ringe/pakninger.

Men held og lykke med handlen :o)

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 27 sep, 2007 03:26

Nej det er ikke min der er til salg. den smasked min kone sidste fredag :( (hun er ok)men bilen blev total skadet. får ny alfa i morgen denne gang en rød 155 2.0 16V super sport.
men kan varmt anbefale nort mortoren min 1.8 8v s kørte jeg ca 10000 km i på et halt år. den kørte bare som smurt. dov gik kobling's cylænderen som jeg så skifted dagen før uhelet.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 27 sep, 2007 11:36

ØV ØV ØV ottzen, det gør "ondt" at høre... og så lige netop en model der er så sjælden :o(

Men godt at der ikke skete personskade... Det er trods alt det vigtigste! :o)

Ja okay, men så går du jo over til tandremsversionen med hvad sig dertil hører - på godt og ondt...

Held og lykke med den, de kører jo også godt :o)

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 27 sep, 2007 15:41

den er blevet soldt for 2200 kr til genopbykning, så den lever da inu, og er i en meget fin stand ellers http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=322488

HH
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 sep, 2007 10:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af HH » 28 sep, 2007 05:06

Godt der ikke skete hende noget !
Lyder som om du er blevet alfist ottzen [:D]

Det er jo da fedt at høre at en omgang 155 kan virke så stærkt på rigtige mænd[8D]
Jeg har klart forelsket mig i 155'eren. Jeg var ude og prøvekøre en 1993 Alfa 155 2,0 8v. Det var rigtigt fedt. Det blev ikke den, så jeg kikker videre. Vil gerne have 8v i wide body i god stand til fornuftig pris.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 04 okt, 2007 22:07

"Vil gerne have 8v i wide body i god stand til fornuftig pris."

Det bliver svært ar finde! Der kom vidst kun nogle ganske få til landet som specialmodeller da alle Wide Body fra 1995 og frem var tiltænkt de 16-ventilede motorer.

Så køb hellere en Wide Body 16V med motorskade (det er nemt at finde... høhøhø) og få renoveret en gammel 8v og smid i. Vupti - og du har det du vil have! ;o)

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"