Køb af Alfa 155 1,8 TS 16V/97

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Køb af Alfa 155 1,8 TS 16V/97

Indlæg af Michael Jensen » 14 jun, 2008 08:46

Hej, Har fået en 1 ejers rød 155 på hånden. Reg. første gang 10/97, kørt 69000km og alle service overholdt. Nul rust. Er 40000 kr. ok?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 jun, 2008 20:11

Hvis bilen er helt i orden og sælger yder garanti på KM, fejl osv, så ja.
At finde en som ikke er 100% til f.eks. kr. 25000, kan hurtigt blive dyrere.

taan
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19 dec, 2006 20:13
Geografisk sted:

Indlæg af taan » 23 jun, 2008 18:57

Kører 155 1.8 fra 1997 km 220000
Det tilbud ville jeg ikke betænke mig på.

Tage

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 06 jul, 2008 08:49

Har i dag gen-testet bilen....og den kører som en drøm... 63986km har den kørt....og absolut NUL rust...Lakken er ovre i en anelse mat-rød, men håber at den kan poleres op. Desværre er servicebogen ikke eksisterende... da bilen kommer fra et dødsbo og al dok. er væk. Jeg kendte den tidl. ejer, og det er enken der sælger den videre. Hvor vigtigt er det at have en fuld servicebog/log udfyldt på bilen ved evt. videresalg?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 jul, 2008 03:09

Servicebog med stempler er en god rettesnor for at bilen er passet, at km tal er rigtigt osv.
Hvis du kender den tidligere ejer, så ved du sikkert om vedkommende er en person som har passet og passet på bilen. Enken ved sikkert hvilket værksted, som har passet bilen, så spørg der.
Husk, tandremme skal skiftes hvert 3 år eller max 60000 km.
Held og lykke.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 07 jul, 2008 10:19

Jeg ville heller ikke betænke mig, det lyder som et rigtigt godt køb.
Hvis du prøver en vudering af bilen på feks. bilpriser.dk, vil du se at der er meget lidt forskel på om du har bogen eller ej, i kr og ører

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 07 jul, 2008 16:56

Tak for svarene. Den er min, men får den først til november og der er eddermame længe til for en lille dreng :)

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 08 jul, 2008 07:59

Sidder lige og fedter lidt med data på bilen. Kan se det er en 140HK 1,8T-16V-L jeg har fået fat i. En motor med jernblok er der vel ikke meget Alfa over? ;-)Har stort set samme specs. som 1747ccm OEM motoren fra Fiat - bortset fra toppen som giver de sidste 27HK. Er motoren berømt eller berygtet, - og for hvad? (Svært at finde info på den sidste 97-aftapning på Google)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 jul, 2008 09:06

Det er en fælles motor for hele Fiat Group, Fiat, Lancia og Alfa.
Berømt eller berygtet? Begge dele, i Alfa udgaven en kraftfuld og 1,75 l motor, som kræver alle service overholdt, jævnlig kontrol af oliestand, skift af tandremme og strammerhjul hver 3 år og max 60000km. Hvis den lyder som diesel ved start i nogle sekunder, skal indsugnings knastakslens variator skiftes ved næste tandremsskift.
De fleste bruger ikke nævneværdig olie, men nogle få, mest 2,0 motoren, gør, og de kan ikke tåle at køre med for lav oliestand. Tjek ved hver tankning indtil du ved hvor meget den bruger, og top op. Skift olie (10W-40) hver ca. 10000 km, så har du ikke problemer.

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 10 jul, 2008 03:28

Jeg kan desværre ikke få skriftlig dok. for sidste tandremsskift, så remmen bør vel skiftes. Lyder præcis som en Diesel de første 10-20 sekunder ved genstart (efter 10 minutters pause i varm tilstand)og derefter lyder den som en Alfa skal.. Tager fint omdr. op til 7000 og trækker jævnt og fint hele vejen op. Jeg ved at tidligere ejer har skiftet tandremmem mindst 2 gange på 11 år/63000km, bare ikke årstal for skift. Har kontaktet Fiat/Alfa i dag, og fået en pris på 8000kr incl. skift af tandrem, leje og timing/variator-til 1K alene. Synes dog prisen lyder en anelse høj, og den skal lægges oveni prisen for bilen. Er rep. prisen på 8K ok?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 jul, 2008 19:09

Jeg kan ikke se hvor du bor, men du kan få den skiftet billigere hos frie Alfa-specialister
http://www.cnauto.dk/ i Smidstrup, Gilleleje
http://www.alfatec.dk/ Assens, Fyn - kr. 5.800 med variator og vandpunpe
http://www.alfaspecialisten.dk/ Esbjerg
Der er sikkert flere rund om i landet

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 12 jul, 2008 03:39

@ELP. Tak for oplysningerne. Tager kontakt på mandag. Synes 5-6K er en fair pris hvis det hele skiftes.

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 15 jul, 2008 03:39

Nogen der kan fortælle lidt om hvorfor 155-1,8TS/140HK 97 modellen er nærmest ikke eksisterende som brugt. 99% af de udbudte i samme årgang er 2,0 og 1,6.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 15 jul, 2008 08:11

Årgang '97 var sidste år for 155, så importøren holdt "udsalg" på lageret, og havde åbentbart ikke ret mange 1,8.
Erik

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 15 jul, 2008 19:30

Min 155 fra 97 var en 2,0 men den havde air condition, det ser man heller ikke.Jeg ved dog ikke om det var eftermonteret, den havde haft en ejer før, efter sigende en jørn mads clausen, og den kom fra vojens.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"