Lugter at udstødning i kabinen!

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Lugter at udstødning i kabinen!

Indlæg af vad » 30 okt, 2009 01:36

Hej Gutter

Min 155 2,0 16v TS fra 95 lugter meget af udstødning i kabinen, når jeg tænder varmen, hvad kan der være galt. Systemet er det helt skrabede med kun tre dreje-knapper og uden recirkulation eller andet dikkedar.

Jeg har skiftet motor selv, og ved ikke om jeg muligvis har monteret noget forkert, men synes nu ikke det virker sansynligt, da den både kan tænde og slukke for koldt og varmt og blæse, både oppe, nede og midt i mellem!

Jeg tænkte i en periode, at det kunne være pga. utæt udstødning, men denne er nu tæt, derefter tænkte jeg, at det kunne være mega forkert forbrænding, men efter rigtig tanding af tandrem, synes jeg ikke den lugter af benzin ved udstødning.

Håber I kan hjælpe?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 okt, 2009 03:56

Hvad med utætheder fra bagklap, bagdøre (gummilister), manifold pakninger evt. sammen med utætte ledningsgennemføringer til kabinen.
Endelig kan toppakning være lidt utæt fra forbrændingskammer til vandkammer. Det giver overtryk i kølesystemet og derved mulig læg i varmeelement eller dets slange samlinger.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 30 okt, 2009 16:26

Hej Erik

Er det sandsynligt med utæt toppakning, den bruger ikke vand eller ryger mv. Er det et almindeligt problem med "lidt utæt fra forbrændingskammer til vandkammer"? Hvis det er overtryk, og lille utæthed i varmeelement, må det være muligt at fjerne trykket, og tjekke på den måde. Der må være en ventil et eller andet sted, hved du hvor? I de gamle systemer med ekspentionsbeholder, at det i låget, hvor man påfylder, er det også dér på en alfa 155?

Jeg tjekker selvfølgelig også tætningslister, men synes ikke det bør være det, da den kun lugter af ustødning, når jeg tænder for varmen!

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 okt, 2009 16:43

Jo, der er en overtrygs ventil i påfyldninsdækslet på ekspantionsbeholderen, men den åbner først ved et ret højt overtryk, ca.1,4 bar eller mere.
Du kan kontrolere, om toppakninger er utæt mod vandkammer, ved at snuse til kølevæsken i ekspantionstanken. Vandet har en lugt af udst.gas, så man er ikke i tvivl.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 30 okt, 2009 19:57

Jeg har flere gange set bobler i ekspantionsbeholderen ved utætte toppakninger.
Men er det hele tiden (med varme på) at den lugter?
Jeg tænker om det kun er når den holder (tyder på udstødning) eller om det også er når du kører?

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"