Aircon.

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
Eriksen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 25 okt, 2003 17:32
Geografisk sted:

Aircon.

Indlæg af Eriksen » 17 dec, 2003 17:51

Hej!
Jeg er blevet ejer af en 155 2.0 16v fra 96.Bilen er udstyret med aircondition, men nu er jeg blevet i tivl om det virker korrekt. Jeg har nemlig problemer med, at bilen dugger helt vildt når man kommer ud af byen og sætter fart på. I byen og ved moderat tempo er der ingen problemer. Den varmer også fint. Er der nogen som kender til dette problem.
Eriksen



UNI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 okt, 2003 21:17
Geografisk sted:

Indlæg af UNI » 10 jan, 2004 04:39

Hej Eriksen.

Jeg har selv bil en magen til m. <b>efter</b>monteret <b>klima</b>anlæg, dvs. termostatstyring af spjæld og ventilator. Jeg har ikke oplevet tilsvarende problem, men har en ide om hvad det kan være.

Dit dræn fra ”kassen” med absorberen (kølefladen) kan være stoppet til, således at den fugt, der kondenserer på absorberen ikke kan løbe væk, og når du så øger farten medfører det, at luftstrømmen gennem kabinen (og dermed også kassen) øges, og vandet i bunden af kassen dermed drives med. Hvordan du kommer til det ved jeg ikke [:(]

Faktisk kan man opleve, at forruden dugger til når man stopper motoren efter man har haft gang i sit AC. Det er den fugt, der ligger i kassen, der så trænger op gennem kanalerne og kondenserer på den kolde forrude. Der kan også være en lidt ubehagelig lugt.



Før jeg fik ovenstående ide havde jeg brygget nedenstående samme, hvor jeg kommer vidt omkring, og for at det ikke skal være spildt får du hele ”pakken”.


For at starte fra en ende vil jeg foreslå, at du undersøger om AC-anlægget i det hele taget kører.

Det er der flere måde til, bla.:

<ul><li>Lad motor gå i tomgang og aktiver AC. På min kan jeg høre et relæ ved sikringsboksen klikke og tomgangen falder 50-100 o/min, jeg kan også høre det på motorgangen.
</li><li>På kompressorens (sidder i højre side) højre side sidder en kobling, som trækkes an når kompressoren er i gang, dvs. at den så kører med rundt trukket af remmene. Der er flere varianter af kompressorer, så det er ikke sikkert at det passer på din.
</li><li>Efter et par minutter i tomgang bør kølerventilatoren starte. Der er to trin og AC bør aktivere det højeste. </li></ul>
Ovenstående øvelser kræver, at udetemperaturen ikke er for lav. AC køler luften ned til 3-6 °C, for derefter at varme den nu affugtede (tørre) luft op til den nødvendige temperatur. Med de udetemperaturer vi har nu, er temperaturen under det AC kan præstere, så det er ikke sikkert, at det vil starte. Så må der findes en P-kælder eller lignende. (Ovenstående øvelser anbefales udført en lørdag formiddag, og kan sagtens benyttes som en undskyldning for ikke lige at gå med i Føtex, det er jo vigtigt, at anlægget kommer til at fungere til sommer[:D] …) Om vinteren aktiverer jeg (hvis jeg husker det!!) mit anlæg, hver gang jeg er i P-kældre for at motionere komponenterne.

Og hvis du så kan konstatere, at det ikke virker, hvad så? Er der udført service på det? Det er jo ikke noget, der står nævnt i servicehæfterne, så det er noget man selv skal huske, jeg gør det ca. hvert andet forår. Fejlen kan sagtens være, at der ikke er mere / nok kølemiddel på, eller at der kan være forstoppelser i rørene.

Da jeg fik foretaget service, blev der efterfyldt flourcerende sporestof, således, at lækagesøgningen bliver betydelig lettere, og i øvrigt fik jeg samtidig aftappet 25-40% af kølemidlet (!!), da der var alt for meget på. For meget kølemiddel medfører dårligere virkningsgrad og samt forøget slidtage.

Tilbage til dit dugproblem. Hvis det er nu, du har problemet, vil AC næppe hjælpe pga. den lave udetemperatur. Hvordan står dit recirkulationsspjæld, og passer det med kontaktpositionen? Jeg benytter det kun i forbindelse med ønske om hurtig opvarmning af kabinen om vinteren, samt om sommeren i forbindelse med ønske om hurtig afkøling, hvis udetemperaturen er højere end kabinetemperaturen. Det medfører hurtig en ophobning af fugt i kabinen.
Hvilket trin står din ventilator på? Før jeg fik klimaanlæg, havde jeg den stående på 2, og havde ingen problemer.


Lang smøre men forhåbentlig er der noget du kan bruge.

Vedr. mit klimaanlæg kan jeg skrive en lang træls historie om koldstartsproblemer, men det venter jeg lidt med.

En solstrålehistorie mht. mit klimaanlæg har jeg også for jeg havde bestilt en almindeligt airconditon, men da jeg hentede bilen, var der monteret et klimaanlæg. Det var det, der var i pakken de havde liggende, og jeg fik det til samme pris [:D]…

Hilsen

Ulrik

Eriksen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 25 okt, 2003 17:32
Geografisk sted:

Indlæg af Eriksen » 10 jan, 2004 18:38

Hej Ulrik!
Tak for dit svar. Jeg var ellers ved at tror at jeg var den eneste der havde et sådan problem. Jeg vil straks gå i gang med at afprøve anlæget som du har beskrevet. Jeg har ikke fået lavet check på anlæget, og som du skriver kan jeg ikke se det i servicebogen. Foreløbig tak for hjælpen.
Eriksen

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 10 mar, 2004 08:59

Hej begge 2

Prøv at ring til OPN i Ringe og snak med Erik Andresen. Han har rimelig styr på det med Aircon-anlæg og har selv monteret et i sin gamle 75 2,5 TD. Nu kører han 164 TD med Aircon.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"