Da det er ved at være tid til at skifte tændrør på 155'eren har jeg hos www.alfisti.net købt et sæt (8 stk) nye NGK tændrør som jeg regnede med selv at skifte.
Men nu er spørgsmålet så om denne operation bare er at skrue de gamle ud og sætte skrue de nye i eller ?
Skal der som der står på pakken, foretages en justering af tændrørs gabet som man gjorde det i gamle dage ?
Jeg er desværre ikke indehaver af en moment nøgle så jeg kan se om de bliver skruet i med det rigtige tryk/kg men er klar over at de ikke skal overstrammes da toppen er lavet af alu.
Der må være nogen herinde der har gjort det samme selv, hvad er jeres erfaring ?
Udskiftning af tændrør
-
Niels Beck
- Geografisk sted: Danmark
Ja, der er et korrekt moment som rørene skal spændes med. Hvis du spø'r mekkeren, har han momentet i armen.
De skal spændes lettere stramt til - men ikke så hårdt som f.eks. hjulbolte (det moment har mekkeren også, ikke i armen, men i antallet af donk-donk som trykluftnøglen giver fra sig efter bolten er spændt til).
De skal spændes lettere stramt til - men ikke så hårdt som f.eks. hjulbolte (det moment har mekkeren også, ikke i armen, men i antallet af donk-donk som trykluftnøglen giver fra sig efter bolten er spændt til).
Hej
Ifølge manualen skal afstanden mellem anoden og katoden være 0,75mm. Juster dette, tændrørene kan jo være blevet stødt under transport.
Det kan anbefales at købe originale tændrør, der er meget forskel på motorydelsen og de originale er efter mine erfaringer de bedste.
Jeg har også erfaret, at motorgangen bliver urolig hvis tændrørene er slidte.
Være også ops. På at der er forskel på typen der skal bruges i de forskellige motor varianter.
Forkerte tændrør kan i værste fald brænde huld i stemplet ( har prøvet det på en 75ér ).
155 1,8 T.S
Ifølge manualen skal afstanden mellem anoden og katoden være 0,75mm. Juster dette, tændrørene kan jo være blevet stødt under transport.
Det kan anbefales at købe originale tændrør, der er meget forskel på motorydelsen og de originale er efter mine erfaringer de bedste.
Jeg har også erfaret, at motorgangen bliver urolig hvis tændrørene er slidte.
Være også ops. På at der er forskel på typen der skal bruges i de forskellige motor varianter.
Forkerte tændrør kan i værste fald brænde huld i stemplet ( har prøvet det på en 75ér ).
155 1,8 T.S
Lige ang isætning af tændrør. Pas meget på, især med de små tændrør. Det er et meget lille moment og med mindre du er meget fintfølende i din hånd, kan du let komme til at overspænde dem. Tænk lige på hvor træls det er at skulle tage topstykket af og sætte en helicoil i.... Lån dog en momentnøgle, så er der ingen problemer...