Skift 2.5 til 3.0 motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
SAWA_ALFA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar, 2008 19:26
Geografisk sted: Danmark

Skift 2.5 til 3.0 motor

Indlæg af SAWA_ALFA » 07 mar, 2008 20:00

Hej ønsker kontakt til en / nogen der har erfaring med
udskiftning af 2.5 V6 til en 3.0 V6 i ALFA 155



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 08 mar, 2008 00:19

Hva vil du vide? :o)

Jeg kan dog fortælle at SKAL ihvertfald finde en 3,0 V6 (180HK) fra 1993 eller nyere. Den lå bl.a i 164 Super (den faceliftede med chrom-lister).

Og hvorfor så det spørger du sikkert? Jo, fordi studsen til termostathuset er flyttet væk fra tandrems-siden og om på modsatte side. Dvs. at vandkanalerne er boret ud på denne nyere type motor. Der er nemlig ikke plads i en 155'er pga. forvangen til at den kan sidde i den side hvor tandremmen sidder. Dvs. at så skulle du hen at skære i vangen og det er hverken godt eller lovligt...

Og så vil jeg sige at du kan bruge ALLE motordele fra din 2,5 motor og bygge over på - sågar oliefilterkonsollen! Du kan evt. lege lidt med indsugningmanifold og rør fra 164 QV eller 24V'erne for at den kan trække vejret lidt bedre - men det er ikke nogen nødvendighed for at få en ond maskine ud af det... Det kan godt være at den 12V fra en "Super" kun har 15-20HK ekstra - men lad dig ikke narre for de +40 NM er VIRKELIG noget du kan mærke...

Og behold ENDELIG din 2,5 gearkasse! Den er dejlig kortbenet og giver en fantastisk acceleration! Flyt også gerne svinghjulet fra 2,5 motoren over! Det fortryder du ikke, for det er 1kg. lettere end på en 3,0! Det får man sådan en dejlig omdrejningsvillig motor af og den rykker bare HELT NEDE fra bunden. Du kan faktisk springe 1. gear over og blot lægge fra land i 2. og vupti og så står nålen på 100 uden et eneste gearskift!!! ;o)

Og så lige et lille tip når du flytter generatoren over og du har motoren ude på gulvet... Den sidder nemlig forbandet dårlig på en 155'er:

Vend bolte/møtrikker rigtigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dvs. møtrikkerne skal sidde på den side der vender ud mod inderskærmen så boltene kan skubbes i retning mod oliefilteret. Vender du dem omvendt så kan du ikke få boltene skubbet ud af generator beslaget fordi de er for lange og støder på skærmen... Been there - done that og jeg måtte SKÆRE dem over hvilket er ganske svært dernede i det lille hul under servobeholderen... :o(

Ellers må du have held og lykke med projektet - det kan varmt anbefals og det bliver lige pludselig RIGTIG sjovt at køre 155'er ;o)

SAWA_ALFA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar, 2008 19:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af SAWA_ALFA » 08 mar, 2008 01:22

Hej Egebjerg
Jeg takker og det var lige sådan detailer jeg tænkte på!

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 08 mar, 2008 03:24

PS. De fleste jeg har snakket med påstår at man ikke kan klemme en 24V ned i en 155'er - MEN det kan lade sig gøre hvis man har færdighederne og modet på at prøve. Jeg så nemlig en i til Spec. Sportivo i Holland, men det var så også folk der have et race team. Det var dog en indreg. gadebil så det må kunne lade sig gøre uden for mange semi-lovlige ændringer... Men ovenstående løsning er klart nemmest og mest lige til.

SAWA_ALFA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar, 2008 19:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af SAWA_ALFA » 08 mar, 2008 16:54

Hej Daniel

Der findes 2 ting her i verden der lyder godt,
og der er ALFA motor og W.C.Fields citater ;-)

Nå men til det seriøse. Jeg tænkte på om det ikke var i 1993 at motoren i 164 3.0 blev sænket ca. 20 mm (Tyndepunktet) og det er derved disse ændringer vedr. studsen til termostathuset blev fortaget?

Ang. 3.0 24V kunne det da være vældig sjovt af få sådan en klump lagt i men (166+20%=199.2) så ville forsikring ikke dække ved enten 207hk el. 228hk for de 2 typer motorer hvorimod den helt gamle 3.0 QV med 197hk (indtil 1992) ville have været mit oplagte valg, hvis du ikke lige havde gjorde mig opmærksom vedr. den studs. Jeg mener også der var en 210hk QV men det er måske hvor man læser/høre det fra.

Så jeg vil helt klart gå efter den 12V 3.0 med 180hk årg. 93 el. op og bruge dine anvisninger vedr. svinghjul + andet men også ændre den hen af vejen til max ydelse så tæt på 199hk som muligt og hvordan gøre man så det? Er det ved, som du nævner, indsugningmanifold + afgangsrør knaster, styrebox fra QV?

Jeg vil også følge dit råd vedr. gearkassen altså bruge 155'er for at få det "rigtig" acceleration men kunne også tænke mig at den trak længder ud.
For jeg har også læst et sted, at der fåes et sæt gearhjul for 5. gear netop til 155 V6. Altså lidt højre gearet. Måske tandhjul fra 5. i QV gearkasse kunne bruges? Ved godt der også findes en 6 gears men det er vel kun i Q4'er.

Og så lige et tillægs spørgsmål - kender du en der ligger inde med en spændingsregulantor til en 155'er med Klima (Trinløs Blæser) ellers igen tak for de gode oplysninger.

Og så lige en bemærkning vedr. sidespejle til 155. Så har jeg tegnet, de 2 Alu. støbte dele som bære spejlene, op i 3D CAD så de kan bruges til en CNC fræse maskin. Hvis man en dag ikke kan få delene mere.
Har nemlig ødelagt et par stykker :-O
MVH Jes

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 17 sep, 2011 17:48

Hej Venner ... Jeg ved at dette er en gammel tråd, men er der nogen der ved om man kan tage en 3,0 12 v fra en 75 eller GVT og putte i en 155 2,5 v6 fra 1992, passer den på gearkassen mv., og ved hvor meget omflytning, der skal til, og hvad med motorstyring, kat mv. kører det bare videre, som om intet var hændt!

Hilsen Jonas Vad

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"