Raslelyd ved start
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Raslelyd ved start
Vores 155 1,8TS16V/97 har en rasle-lyd ved start af motoren. Lyder som en kæde eller lignende der lige skal falde i hak. Lyden forsvinder efter 5 sekunder. Bilen har kørt 65Kkm. og fået skiftet tandrem for 1 år siden. Er der Variatoren eller?
Det er altid svært at beskrive en støj/lyd. Variatoren plejer at lyde som en dieselmoter i nogle sekunder (5-20 afhængig af hvor slidt den er) ved opstart. Det har ingen indflydelse på ydelse, benzinbrug eller skader andre dele, så der sker ikke noget ved at vente til næste gang der skal skiftes tandrem (som skal skiftes når variatoren skiftes).
Det kan også være starter motorens som giver lyden. Enten pga. slid eller manglende smørelse af drev og aksel.
Endelig kan en klaprende lyd skyldes at en eller flere ventilløftere ikke kan holde olietryk, når motoren står slukket. De er oliefyldte og sikre rigtig afstand mellem knasterne og ventilerne.
Det kan også være starter motorens som giver lyden. Enten pga. slid eller manglende smørelse af drev og aksel.
Endelig kan en klaprende lyd skyldes at en eller flere ventilløftere ikke kan holde olietryk, når motoren står slukket. De er oliefyldte og sikre rigtig afstand mellem knasterne og ventilerne.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Hej elp. Det er ikke startmotoren, fordi "rasle" lyden også er der ca. 1-2 sekunder efter den har sluppet. Lyder som noget oppe i toppen - variatoren måske... Den er nok aldrig skiftet da bilen kun har kørt 67Kkm (har tandremskift dok.v/59Kkm men ikke variator dok.) Lyden er der kun ved første koldstart - og kommer så først igen døgnet efter - altid. Motoren tager fint omdr. op over de 7000 og trækker fint og bruger ca. 0,15L olie/1000 km.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
Lyder som en klapperslange ude i højre side i 1-2 sekunder Hvis vi gætter på det er en ventilløfter der snøfter i 1-2 sekunder efter koldstart - er det så noget der koster kassen til udbedring eller? Den lyder som en gl. Taxa ved genstart af motor i varm tilstand men det er nok variatoren og skal efter hvad jeg er fortalt ikke være farligt for motoren. "Snøfte" fejlen skal selvfølgelig rettes, men er den ikke alvorlig, er det jo ærgeligt at skifte dyre dele ud igen når de fleste andre stumper i nærheden er skiftet til tiden.
Løfterne er ikke specielt dyre, ca. 200 pr. stk. Knastakslen skal løftes, så der kan det blive tidskrævende. På min reparations CD står der, at tandremmen bl.a. meget andet skal afmonteres.
Du kan tage ventildækslerne af og se om der er mærker eller grater, men det er der desværre nok. Det var ikke helt ualmindeligt, at hærdningen af løfterne ikke var stærk nok på de tidlige 16v motorer. Så det er nok nu, at du skal have skiftet tandrem og variator og løfter, hvis hærdningen er dårlig kan det ødelægge knasten som kører mod løfteren.
Du kan tage ventildækslerne af og se om der er mærker eller grater, men det er der desværre nok. Det var ikke helt ualmindeligt, at hærdningen af løfterne ikke var stærk nok på de tidlige 16v motorer. Så det er nok nu, at du skal have skiftet tandrem og variator og løfter, hvis hærdningen er dårlig kan det ødelægge knasten som kører mod løfteren.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
@elp. Puha... Det lyder dyrt! Jeg er endnu ikke helt stiv udi Alfa-bibel-diciplinen, men vores 1,8TS16V er fra 9/97 og hermed vel ikke første generation eller...? Bare utroligt at en velpasset motor med så få km. på klokken skal lide af den sygdom. Det er helt sikkert noget rep.arbejde jeg IKKE selv vil røre med en ildtang Hvis du har ret vedr. ventilløfter burde man så ikke opleve mislyden på andre tidspunkter når der køres som bilen lægger op til?
Jeg tror, at en eller et par ventilløftere er blevet utætte for olietryk, og så klapre de i nogle sekunder efter kold start. Hvis det er sådan, kan det godt vente til et tanremsskift. Men bliver det længerevarende, er det klogt af få løfterne ser efter og evt. skiftet.
Jeg ved ikke, om man kan løsne en eller begge knastaksler og vippe den lidt op, så man kan skifte den/de dårlige løftere, men det ved en erfaren Alfa mekanikker.
Jeg ved ikke, om man kan løsne en eller begge knastaksler og vippe den lidt op, så man kan skifte den/de dårlige løftere, men det ved en erfaren Alfa mekanikker.
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark
CN Auto, Smidstrup ved Gilleleje
http://www.cnauto.dk/
http://www.cnauto.dk/
-
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
- Geografisk sted: Danmark