Vindusvisker drøner vildt hurtigt ... og hakker

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Vindusvisker drøner vildt hurtigt ... og hakker

Indlæg af vad » 17 aug, 2009 17:39

Hej ved nogen noget:

Min vindusvisker på min 155 drøner vildt hurtigt ... og hakker i det/stopper og starter så igen!

Har prøver med en anden viskermotor, smurt det hele, så det må være noget elektrisk ... har nogen erfaring med dette problem?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 21 aug, 2009 18:44

Det er et velkendt problem på Alfa 155 (og Fiat Tipo), at viskerne hakker hen over ruden, når viskerne står på periodevis viskerslag. Det skyldes, at stopskiven inde i viskermotoren bliver dækket at smørefedtet fra drevet nedenunder. Tag låget over drivhjulet af og rens med benzin og bug kontaktarmene, så de sidder bedre mod skiven.
Hakkeriet kan med tiden ødelægge trækket til viskerne, så der er formeget slør i ledene.
Viskersystemet er konstrueret sådan, at der kun er hurtig hastighed, og på periodevis visker funktion kører viskerne et hurtigt slag på den hurtige hastighed.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 30 aug, 2009 03:44

Hej Erik og endnu en gang tak for svar! Jeg startede jo med at bytte viskemotoren ud fra min reservedels alfa, men den hakkede også, og der jo klart, hvis problemet er det du beskriver. Jeg synes altså at den kører helt vildt stærkt, kan det være rigtigt?

Hilsen Jonas

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 31 aug, 2009 02:37

Som jeg skrev, så har viskersystemet kun en hastighed, den hurtige. Når så viskerne køre med pause imellem, så kører den 1 gang hurtigt frem og tilbage, og det virker hurtigt.
Det er nu 7 år siden jeg skiftede min 155 ud med en 156, så jeg ved ikke hvor mange slag i f.eks. minutet de kører, men ret mange.
Det er så årsag til, at viskermotoren bliver varm og fedtet flyder ud på "parkerings mekanismen", og at det ofte kommer slør i samlingerne i stangtrækket til venstre viskerarm.

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 13 nov, 2010 01:07

Vores viskere (155 1,8TS/97) hakkede også vildt og med voldsom møg irriterende skrabelyd. Nævnte det for mekanikeren idag, og han vinklede højre arm et par grader med en svensknøgle så bladet kan vende retning på armen som det skal (camber/caster:), alt efter om der køres frem eller tilbage. Det fif har jeg sgu ikke set før, men det virker.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 El-system"