Vinduesviskere !!
Vinduesviskere !!
Hej,
I et af de tidligere klubblade læste jeg et lille indlæg hvori en skrev om man på nogen måde kunne afhjælpe den måde som vinduesviskerne "kørte".
Det er jo mildest talt pinligt når de selv i kraftigt regnvejr hugger og hakker henover forrude og en gang imellem tror man at de ikke når at komme tilbage til udgangspunkt da de ligesom stopper op halvvejs tilbage.
Jeg har derfor ladet mig fortælle at man kan udskifte et relæ som afhjælper dette problem - er det korrekt ??
//Sauber
I et af de tidligere klubblade læste jeg et lille indlæg hvori en skrev om man på nogen måde kunne afhjælpe den måde som vinduesviskerne "kørte".
Det er jo mildest talt pinligt når de selv i kraftigt regnvejr hugger og hakker henover forrude og en gang imellem tror man at de ikke når at komme tilbage til udgangspunkt da de ligesom stopper op halvvejs tilbage.
Jeg har derfor ladet mig fortælle at man kan udskifte et relæ som afhjælper dette problem - er det korrekt ??
//Sauber
Hej Sauber,
Både på min nuværende 155'er (Q4) og tidligere (2.0/8v) har jeg oplevet samme irriterende problem. Og det er ganske rigigt en pinlig affære når samtlige passagere slår sig på lårene af grin og man derefter skal have genopfrisket alle alfa-myterne.
Jeg har endnu ikke fundet en ordentlig løsning, men jeg mener det må være både en mekanisk og elektrisk dårlig konstruktion.
Jeg har ikke selv hørt om at en udskiftning af relæet skulle kurere problemet, men da det ser ud som om at viskermotoren ikke har kraft nok til at overvinde gnidingsmodstanden mellem rude og viskeblad, så kan det bl.a tyde på en dårlig elektrisk forbindelse, måske i relæet!
Samtidig skyldes det sikkert også slidte led i selve mekanikken, men da problemet fortager sig en anelse efter et stykke tid kørsel, så kan det ikke kun være slidtage?
Du er ihvertfald ikke alene om problemet, så jeg håber også der er nogle som kan bidrage hertil. Jeg vender tilbage når jeg ved mere.
Mvh
Michael
Både på min nuværende 155'er (Q4) og tidligere (2.0/8v) har jeg oplevet samme irriterende problem. Og det er ganske rigigt en pinlig affære når samtlige passagere slår sig på lårene af grin og man derefter skal have genopfrisket alle alfa-myterne.
Jeg har endnu ikke fundet en ordentlig løsning, men jeg mener det må være både en mekanisk og elektrisk dårlig konstruktion.
Jeg har ikke selv hørt om at en udskiftning af relæet skulle kurere problemet, men da det ser ud som om at viskermotoren ikke har kraft nok til at overvinde gnidingsmodstanden mellem rude og viskeblad, så kan det bl.a tyde på en dårlig elektrisk forbindelse, måske i relæet!
Samtidig skyldes det sikkert også slidte led i selve mekanikken, men da problemet fortager sig en anelse efter et stykke tid kørsel, så kan det ikke kun være slidtage?
Du er ihvertfald ikke alene om problemet, så jeg håber også der er nogle som kan bidrage hertil. Jeg vender tilbage når jeg ved mere.
Mvh
Michael
Hej Sauber.
Jeg har nøjagtig de samme problemer, og blev derfor meget glad da Frantz kom med sin løsning på problemet. Er for et par år siden selv af en forhandler blevet anbefalet at skifte motor mv. og det hjalp i ca. 2 år så nu er den gal igen [:(]
Frantz´s svar finder du under 145/146 EL-system / Viskerrep
Jeg har dog ikke selv fået det udført endnu.
Godt nytår [:o)]
Ulrik
Jeg har nøjagtig de samme problemer, og blev derfor meget glad da Frantz kom med sin løsning på problemet. Er for et par år siden selv af en forhandler blevet anbefalet at skifte motor mv. og det hjalp i ca. 2 år så nu er den gal igen [:(]
Frantz´s svar finder du under 145/146 EL-system / Viskerrep
Jeg har dog ikke selv fået det udført endnu.
Godt nytår [:o)]
Ulrik
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
Hej Alle
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk