Vinduesviskere !!

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Vinduesviskere !!

Indlæg af Sauber » 06 dec, 2003 03:21

Hej,

I et af de tidligere klubblade læste jeg et lille indlæg hvori en skrev om man på nogen måde kunne afhjælpe den måde som vinduesviskerne "kørte".

Det er jo mildest talt pinligt når de selv i kraftigt regnvejr hugger og hakker henover forrude og en gang imellem tror man at de ikke når at komme tilbage til udgangspunkt da de ligesom stopper op halvvejs tilbage.

Jeg har derfor ladet mig fortælle at man kan udskifte et relæ som afhjælper dette problem - er det korrekt ??

//Sauber



Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 29 dec, 2003 21:08

Hej,

Er der virkelig ingen der har samme problem som jeg med at vindues viskerne dårligt kan bevæge sig henover frontruden ?!? Har hørt om et relæ der kan skiftes så problemet løses.

//Sauber

mblarsen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 29 dec, 2003 22:25
Geografisk sted:

Indlæg af mblarsen » 29 dec, 2003 22:56

Hej Sauber,

Både på min nuværende 155'er (Q4) og tidligere (2.0/8v) har jeg oplevet samme irriterende problem. Og det er ganske rigigt en pinlig affære når samtlige passagere slår sig på lårene af grin og man derefter skal have genopfrisket alle alfa-myterne.
Jeg har endnu ikke fundet en ordentlig løsning, men jeg mener det må være både en mekanisk og elektrisk dårlig konstruktion.
Jeg har ikke selv hørt om at en udskiftning af relæet skulle kurere problemet, men da det ser ud som om at viskermotoren ikke har kraft nok til at overvinde gnidingsmodstanden mellem rude og viskeblad, så kan det bl.a tyde på en dårlig elektrisk forbindelse, måske i relæet!
Samtidig skyldes det sikkert også slidte led i selve mekanikken, men da problemet fortager sig en anelse efter et stykke tid kørsel, så kan det ikke kun være slidtage?
Du er ihvertfald ikke alene om problemet, så jeg håber også der er nogle som kan bidrage hertil. Jeg vender tilbage når jeg ved mere.

Mvh
Michael

UNI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 okt, 2003 21:17
Geografisk sted:

Indlæg af UNI » 02 jan, 2004 05:53

Hej Sauber.

Jeg har nøjagtig de samme problemer, og blev derfor meget glad da Frantz kom med sin løsning på problemet. Er for et par år siden selv af en forhandler blevet anbefalet at skifte motor mv. og det hjalp i ca. 2 år så nu er den gal igen [:(]

Frantz´s svar finder du under 145/146 EL-system / Viskerrep

Jeg har dog ikke selv fået det udført endnu.

Godt nytår [:o)]

Ulrik

Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Franzbetula » 03 jan, 2004 08:10

Hej Alle

Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, med man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidst uge da jeg mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 08 jan, 2004 20:52

Hej Franz,

Har læst dit svar/besked og har samtidig sendt dig en mail idet jeg ønsker denne "operation" foretaget. Det glæder mig i den grad, at dette "problem" kan afhjælpes.

//Sauber

tspark
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 feb, 2004 04:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tspark » 09 feb, 2004 05:20

Skift viskerrelæet ude i viskermotoren, og når nu man har den skilt ad så giver man den også noget godt "elfedt"8 kan fås bl.a. hos autoelektrikeren). Så virker den perfekt igen.
MVH Thomas

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 12 feb, 2004 05:11

Hej,

Fik foretaget dette "indgreb" som tidligere beskrevet og de virker nu som jeg altid har drømt om.

//Sauber

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 El-system"