Manglende varme

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Manglende varme

Indlæg af Sauber » 28 jan, 2004 21:22

Hej,

Jeg har fået mig et problem med varmen i bilen eller manglende på samme. Bilen er en Alfa 155 2.0 8V fra '95.

Selv efter 50-60 km er luften der kommer ud mere kold end den er varm og det tiltrods for, at alt står på max (dog ligemeget hvordan jeg indstiller så er resultatet det samme).

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan tjekke for fejl/mangler som mske kan løse problemet.

//Sauber



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 28 jan, 2004 22:28

Hejsa,

Har du haft kølesystemet drænet fornyligt? Hvis du har kan der være luft i varmeapperatet. Den general metode til udluftning af kølesystemet er som følger:
1) Fjern dækslet fra ekspansionsbeholderen - HUSK!!! Dette må kun gøres når motoreren er kold.
2) Åbne for varmen inde i bilen, så der er fuld gennemstrømning igennem varmeapperatet.
3) Start motoren og lad den kører til termostaten i kølesystmet har åbnet - vent eventuelt til blæseren starter.
4) Fyld efter med vand (måske bedre med frostvædske på denne årstid) i ekspansionsbeholderen efterhånden som det eventuelt forsvinder.

Hvis der var luft i varmeapperatet skulle det nu være væk, og der skulle være dejligt varmt i kabinen :-)

mvh,
Jens

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 28 jan, 2004 22:32

Hej igen ...

Hvor varm bliver motoren ved kørsel i længere tid?? Normalet skal den være ca. 80 grader varm, så hvis den er koldere, så kan du sikkert godt ønske dig en ny termostat i fødselsdagsgave :-)

mvh,
Jens

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 29 jan, 2004 01:15

Hej,

Varmen ligger lige omkring de 90 gr.

Jeg har efterfyldt med kølervæske idet jeg for lidt tid tilbage har fået lagt ny renoveret motor i.

Hvordan ved jeg at termostaten i kølesystemet har åbnet sig ? Når bilen står stille og jeg ser på hvormeget kølervæske der er på står den nøjagtig på den streg man kan se på ekspansionsbeholderen men om den er max eller minimum ved jeg ikke.

Men jeg forsøger som du har beskrevet.

PS. hvis det nu viser sig at være en termostat har du så en Idé om hvad sådan en koster ?

//Sauber

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 29 jan, 2004 17:38

Hejsa,

90 grader lyder fint. Hvis din termostat var ud af funktion ville motoreren være meget lang tid om a nå drift temperaturen, som i dette tilfælde er 90 grader.

Termostatens funktion er at afskære kølevandet i motorer og varmeapperat fra køleren indtil motoren når en vis temperatur, hvorefter termostaten åbner og vandet cirkulere nu i hele kølesystemet inkl. køleren. Hivs termostaten hele tiden er åben vil det tage meget længere tid at varme alt vandet op, og det vil tage meget lang tid før motoren når driftstemperatur.

Termostaten har åbnet sig når slangerne ud til køleren bygnder at blive varme. Start motoren fra kold og mærk løbende på kølerslangerne. I staten vil de være rimligt kolde eller lunkne, men når termostaten åbner vil du tydeligt kunne mærke at der begynder at løbe varmt vand igennem slangerne.

Jeg tror umiddelbart at en udluftning af varmeapperatet ifølge ovenstående opskrift vil løse dit problem (måske).

tspark
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 feb, 2004 04:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tspark » 09 feb, 2004 05:08

Hej
Prøv at tjekke om varmekablet ikke er knækket, det går fra varmereg.panelet og ind til selve varmeapp. på siden.
Hvis det ikke er knækket, så tjek om der ikke er byttet om på de to slanger til varmeapp., de sidder nede på torpedopladen ude i motorrummet.
Mvh. Thomas

Sauber
Indlæg: 52
Tilmeldt: 14 okt, 2003 04:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sauber » 10 feb, 2004 04:57

Hej,

Kan du nærmere beskrive hvor jeg finder denne ledning og hvordan kan jeg se om der er byttet om på de to slanger ?

//Sauber

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 El-system"