Manglende varme
Manglende varme
Hej,
Jeg har fået mig et problem med varmen i bilen eller manglende på samme. Bilen er en Alfa 155 2.0 8V fra '95.
Selv efter 50-60 km er luften der kommer ud mere kold end den er varm og det tiltrods for, at alt står på max (dog ligemeget hvordan jeg indstiller så er resultatet det samme).
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan tjekke for fejl/mangler som mske kan løse problemet.
//Sauber
Jeg har fået mig et problem med varmen i bilen eller manglende på samme. Bilen er en Alfa 155 2.0 8V fra '95.
Selv efter 50-60 km er luften der kommer ud mere kold end den er varm og det tiltrods for, at alt står på max (dog ligemeget hvordan jeg indstiller så er resultatet det samme).
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan tjekke for fejl/mangler som mske kan løse problemet.
//Sauber
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Hejsa,
Har du haft kølesystemet drænet fornyligt? Hvis du har kan der være luft i varmeapperatet. Den general metode til udluftning af kølesystemet er som følger:
1) Fjern dækslet fra ekspansionsbeholderen - HUSK!!! Dette må kun gøres når motoreren er kold.
2) Åbne for varmen inde i bilen, så der er fuld gennemstrømning igennem varmeapperatet.
3) Start motoren og lad den kører til termostaten i kølesystmet har åbnet - vent eventuelt til blæseren starter.
4) Fyld efter med vand (måske bedre med frostvædske på denne årstid) i ekspansionsbeholderen efterhånden som det eventuelt forsvinder.
Hvis der var luft i varmeapperatet skulle det nu være væk, og der skulle være dejligt varmt i kabinen
mvh,
Jens
Har du haft kølesystemet drænet fornyligt? Hvis du har kan der være luft i varmeapperatet. Den general metode til udluftning af kølesystemet er som følger:
1) Fjern dækslet fra ekspansionsbeholderen - HUSK!!! Dette må kun gøres når motoreren er kold.
2) Åbne for varmen inde i bilen, så der er fuld gennemstrømning igennem varmeapperatet.
3) Start motoren og lad den kører til termostaten i kølesystmet har åbnet - vent eventuelt til blæseren starter.
4) Fyld efter med vand (måske bedre med frostvædske på denne årstid) i ekspansionsbeholderen efterhånden som det eventuelt forsvinder.
Hvis der var luft i varmeapperatet skulle det nu være væk, og der skulle være dejligt varmt i kabinen
mvh,
Jens
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Hej,
Varmen ligger lige omkring de 90 gr.
Jeg har efterfyldt med kølervæske idet jeg for lidt tid tilbage har fået lagt ny renoveret motor i.
Hvordan ved jeg at termostaten i kølesystemet har åbnet sig ? Når bilen står stille og jeg ser på hvormeget kølervæske der er på står den nøjagtig på den streg man kan se på ekspansionsbeholderen men om den er max eller minimum ved jeg ikke.
Men jeg forsøger som du har beskrevet.
PS. hvis det nu viser sig at være en termostat har du så en Idé om hvad sådan en koster ?
//Sauber
Varmen ligger lige omkring de 90 gr.
Jeg har efterfyldt med kølervæske idet jeg for lidt tid tilbage har fået lagt ny renoveret motor i.
Hvordan ved jeg at termostaten i kølesystemet har åbnet sig ? Når bilen står stille og jeg ser på hvormeget kølervæske der er på står den nøjagtig på den streg man kan se på ekspansionsbeholderen men om den er max eller minimum ved jeg ikke.
Men jeg forsøger som du har beskrevet.
PS. hvis det nu viser sig at være en termostat har du så en Idé om hvad sådan en koster ?
//Sauber
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Hejsa,
90 grader lyder fint. Hvis din termostat var ud af funktion ville motoreren være meget lang tid om a nå drift temperaturen, som i dette tilfælde er 90 grader.
Termostatens funktion er at afskære kølevandet i motorer og varmeapperat fra køleren indtil motoren når en vis temperatur, hvorefter termostaten åbner og vandet cirkulere nu i hele kølesystemet inkl. køleren. Hivs termostaten hele tiden er åben vil det tage meget længere tid at varme alt vandet op, og det vil tage meget lang tid før motoren når driftstemperatur.
Termostaten har åbnet sig når slangerne ud til køleren bygnder at blive varme. Start motoren fra kold og mærk løbende på kølerslangerne. I staten vil de være rimligt kolde eller lunkne, men når termostaten åbner vil du tydeligt kunne mærke at der begynder at løbe varmt vand igennem slangerne.
Jeg tror umiddelbart at en udluftning af varmeapperatet ifølge ovenstående opskrift vil løse dit problem (måske).
90 grader lyder fint. Hvis din termostat var ud af funktion ville motoreren være meget lang tid om a nå drift temperaturen, som i dette tilfælde er 90 grader.
Termostatens funktion er at afskære kølevandet i motorer og varmeapperat fra køleren indtil motoren når en vis temperatur, hvorefter termostaten åbner og vandet cirkulere nu i hele kølesystemet inkl. køleren. Hivs termostaten hele tiden er åben vil det tage meget længere tid at varme alt vandet op, og det vil tage meget lang tid før motoren når driftstemperatur.
Termostaten har åbnet sig når slangerne ud til køleren bygnder at blive varme. Start motoren fra kold og mærk løbende på kølerslangerne. I staten vil de være rimligt kolde eller lunkne, men når termostaten åbner vil du tydeligt kunne mærke at der begynder at løbe varmt vand igennem slangerne.
Jeg tror umiddelbart at en udluftning af varmeapperatet ifølge ovenstående opskrift vil løse dit problem (måske).