Hej...
Jeg har lavet en kompressionstest på motoren i ovennævnte bil, se billede. Til venstre ses kompressionen ved varm motor, til højre med kold. Cylindrene er markeret 1 - 4 med nr. 1 ved oliedækslet. Som det ses, er kompressionen i kold tilstand rimelig ens for alle cylindre, mens 3-eren afviger en del i varm tilstand. Jeg prøvede 3-eren 2. gang, og her blev målingen noget højere. Er værdierne OK, og er der noget der har en ide til hvor fejlen kan findes ? Jeg tror selv mest på utætte / brændte ventiler /sæder. Hvad siger erfaring med stempel-cylinder-ringe. Hvordan ser sliddet typisk ud efter ca. 100000 km ?
Hvis der er nogen, der har erfaring med ovennævnte, vil jeg gerne have jeres kommentar...
Hilsen Morten
[file]Kompressionstest.jpg,46,,[/file]
Kompression 1300 GTJ 66'
Hej igen, igen Morten - Det er helt normalt at 3. cyl har lidt lavere kompression end de andre cyl., det er den cyl. som får dårligst køling, den sidder indeklemt, kølevandet kommer forfra og er derfor opvarmet af 1 og 2; 4. cyl sidder som 1 yderst, hvor varmen bedre kan slippe væk via motorblokken.
Hvis en ventil er utæt, er den lige utæt varm og kold. Hvorimod slid i stempler og cylindere giver lavest kompression ved kold motor - som prøverne viser - da metallerne udvider sig med højere temperaturer.
Hvis en ventil er utæt, er den lige utæt varm og kold. Hvorimod slid i stempler og cylindere giver lavest kompression ved kold motor - som prøverne viser - da metallerne udvider sig med højere temperaturer.
Hej Erik, og tak for svaret. I mellemtiden har jeg foretaget endnu en kompressionstest fordi jeg ville være helt sikker på, at noget var galt inden jeg hev toppen af den. Det var ikke nogen dårlig ide, for da jeg fik fastgjort speederen ordentligt i fuld åben stilling, fik jeg et udmærket resultat, som det ses. Men tak for svaret aligevel. Hilsen Morten
[file]Kompressionstest2.jpg,46,,0[/file]
[file]Kompressionstest2.jpg,46,,0[/file]