Tomgangsjustering i 1300 GTJ

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Tomgangsjustering i 1300 GTJ

Indlæg af Morten » 29 aug, 2005 22:25

Hej...

Jeg bikser lidt med tomgangsjusteringen på min 1300 GTJ fra 66. Jeg har renset karburatorerne og tjekket dysestørrelsen, og alt skulle være OK. Imidlertid skal blandingsskruen næsten ikke røres førend blandingen bliver alt for fed. Allerede ved ½ omdrejning ud får den for meget at leve af, kan det virkelig passe. I en weberbog har jeg læst, at man som start skal skrue skruen ca. 2 omdrejninger ud, men det er alt for meget i dette tilfælde. Er der noget jeg har overset, eller skal det være sådan ? (Det er ikke fordi chokeret hænget, jeg har taget kablet helt af for netop at sikre mod dette...)

Hilsen Morten



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 aug, 2005 07:31

Hej Morten - chokeren kan godt hænge selv om kablet er afmont, kontroler om chokerspjædene står vandret ift. luftstrømmen.
Dyserne kan være meget slidte eller fræset op så dyse nr. i virkeligheden ikke stemmer.
Pakningerne til accelerations pumperne kan være utætte så der løber benzin ned i venturierne - dette plejer oftes at mærkes som udsættere når der gives pludselig gas, men kan vel kort efter start give for fed blanding.
Benzinstanden i svømmerhusene kan være for høj - jeg ved ikke hvordan man justerer på en Weber, men det står sikkert i Weber-bogen du har læst.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 30 aug, 2005 16:51

Hej Elp, og tak for svaret...
Det er ikke chokerspjældene, der hænger, for der er ikke nogen. Chokersystemet på DCOE er et dysesystem, der gør blandingen federe, når man rykker i en "chokerarm"

Men den med dyserne var måske noget at gå efter, for de er trods alt næsten 40 år gamle, ligesom svømmerstanden selvfølgelig være korrekt.

Det med udsættere ved hurtig gasgivning har jeg ikke oplevet.

Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af noget brugbart, som andre kan have glæde af...

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 aug, 2005 18:59

Hej Morten - du har helt ret mht. chokenren kan jeg se i min 105/115 værksteds håndbog. Den viser dog kun Weber 45 DCOE 14 karburatoren.
I den kan jeg se, at både tomgangs systemets dysse, nål og fjeder kan (hvis defekte) give for fed blanding og chokersystemet har indvendig mekanisme som kan sidde fast og give problemer.
Hvis du har behov for at se tegningerne kan du sende en mail, så kan jeg scanne dem og sende dem.

Spider Veloce
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 okt, 2003 00:41
Geografisk sted:

Indlæg af Spider Veloce » 01 sep, 2005 05:00

Det er sikkert et langskud; men har du kontroleret at det er de rigtige carburatorer der sidder på bilen ?
Taler af bitter erfaring. Havde købt en 2000 Spider, som jeg ikke kunne få til at køre optimalt. Fik Arne Juel til at se på den og han konstaterede at der var monteret weeber fra en 1600.Efter de blev skiftet kører bilen perfekt.
Thue

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 01 sep, 2005 17:15

Hej, og tak for svarene...

Erik, kan du evt vedhæfte tegningerne til en mail her til forumet, så kan andre måske også få glæde af dem. Netop chokersystemet har jeg renset, det er et par stempler, der hæves og lukker op for mere benzin (eller er det blanding ?)Det sidder bag et dæksel, der er udluftet med et lille gitter. Hele systemet var snasket ind med en slags sorte aflejringer, hvilket virker underligt, da der ikke er nogen form for flow i dette kammer.

Og Thue, det er 2 stk 40/28, som jeg mener er korrekt. Jeg mener 1600 og derover har 2 stk 40/ mindst 30, dvs større venturi.

Hvad skal svømmerstanden forøvrigt være ?

Tak for hjælpen

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 sep, 2005 23:33

Hej Morten - jeg kan ikke se at jeg kan sende en mail til forummet, vedhæfte filer på nye indlæg eller på en mail til dig (din mailadresse er skjult). Da afsnittet om Weber karbs fylder 11 A4 sider er det en dårlig ide (for ikke at tale om ophavsret etc) bare at kopierer dem ind i et indlæg. Send et besked med din e-mail adresse og jeg scanner det ind og sender vedhæftet.
Svømmerstand: Som tidligere skrevet er min Weber manual til en 45, så dens svømmerstand kan nok ikke overføres til en 40, men mål ned gennem dækslet med en skydelære siger manualen 29 mm +/- 0,5 mm. Et gæt, en 2-3 mm mindre i en 40.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 02 sep, 2005 17:58

Hej Elp.
Jeg prøver lige at tjekke svømmerstanden, i første omgang om den står ens i begge karburatorer. Hvis du orker at scanne alle disse sider ind, vil jeg meget gerne se dem. Du kan plumpe dem i: morten.svendsen@12move.dk.

Hilsen Morten

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"