Ujævn motorgang 2000 Spider

Motor, motor-styring og komponenter på motor
jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 22 dec, 2005 18:55

Hej Morten

Jeg prøver at tage nogle billeder af maskineriet en af de næste dage.
Benzin pumpe trykket er iøvrigt ens på de 2 karburatorer ( er der nogen som kender det korrekte tryk - det kan nemlig reguleres på filteret og er pt ca 3,0 psi)

Hilsen (Jks) Jesper



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 dec, 2005 00:49

Hej Jesper - Morten er inde på noget med luftfilter kassen.
Men fordi dyssernes nr. passer til manualen, er det ikke sikkert at dyssehullerne passer. Nogen kan have gjort dem større (for store) med en rival.
Jeg kender ikke tallet for benzin trykket, men prøv at sætte det ned for at se om det ændre noget.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 23 dec, 2005 06:31

Hej igen.

Iflg. min manual, skal benzintrykket målt mellem trykregulator / karburator være mellem 3 - 5 lb/sq in, så instillingen er ikke helt tosset. Jeg ville vælge det laveste tryk aht belastningen på svømmerventilen. Pumpen skal kunne levere 24 gallon/time uden modtryk ved 2500 - 3000 o/min. Så kan den det ved 2500 o/min ved et indstillet tryk på 3 lb/sq in, er alt vel i orden...

Du skal nok lige have fat i en omregningstabel for at få det i menneskenheder. Jeg regner mig frem til følgende tal:

Tryk: 0,21 - 0,35 kg/cm2

Leveringsmængde: 109,2 l / h eller 1,82 l / min.

Håber, at du kan bruge tallene til noget...

Hilsen Morten

jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 02 jan, 2006 23:13

Hej igen

Ja jeg nåede ikke at tage billeder her i julen - men den 28/12 havde jeg istedet bestilt tid til rullefelt hos NaAK i Gjerndrup ved Brørup - som ligger tæt på hvor jeg bor. Jeg kan kun sige at jeg var RYSTET - den såkaldte Alfa Specialist ( CENTER - AUTO i Kolding) som 2 gange har "justeret" bilen begge gange uden tilfredsstillende resultat - hvilket også blev meddelt. Nå men tilbage til rullefeltet i Brørup - Spideren afgav lige præcis 70,9 hk ved 4853omdr og 117Nm ved 2688 omdr - flot arbejde af Center Auto ....... Nå men så kunne jeg jo ligesom godt forstå at jeg syntes den kørte ad h.. til.
Men efter ca 2 timer og en del test på rullerne smider den nu 117,9 hk ved 5691 omdr ( og kan virkelig tage omdrejninger) samt 156,1 Nm ved 4711 omdr - bilen var indstillet HELT forkert - men krævede egentligt kun en dygtig mand + rullefeltet .. for at komme til at køre rigtigt. Og ja nu ved jeg nogle ved sige at den ikke yder som specifikationerne siger - Rigtig nok meeeen NaAk siger at han har tunet biler siden 1970 ( rally + dtc +++) og også mange Alfa med Nord motor men de yder ikke mere ( han havde et par referencer i rullefelt computeren og her ydede min ( altså efter.. Ha ha) et par heste mere faktisk.
Jeg kan kun sige tomlen opad og bilen kører HELT anderledes ( selv på den lille tur inden den skulle hjem i sin garage pga vejret)- og heller ikke at glemme - prisen var YDERST fair og kun 1/6 af klamphuggeren i Kolding.

Hilsen jesper(jks)

jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 02 jan, 2006 23:14

Hej igen

Ja jeg nåede ikke at tage billeder her i julen - men den 28/12 havde jeg istedet bestilt tid til rullefelt hos NaAK i Gjerndrup ved Brørup - som ligger tæt på hvor jeg bor. Jeg kan kun sige at jeg var RYSTET - den såkaldte Alfa Specialist ( CENTER - AUTO i Kolding) som 2 gange har "justeret" bilen begge gange uden tilfredsstillende resultat - hvilket også blev meddelt. Nå men tilbage til rullefeltet i Brørup - Spideren afgav lige præcis 70,9 hk ved 4853omdr og 117Nm ved 2688 omdr - flot arbejde af Center Auto ....... Nå men så kunne jeg jo ligesom godt forstå at jeg syntes den kørte ad h.. til.
Men efter ca 2 timer og en del test på rullerne smider den nu 117,9 hk ved 5691 omdr ( og kan virkelig tage omdrejninger) samt 156,1 Nm ved 4711 omdr - bilen var indstillet HELT forkert - men krævede egentligt kun en dygtig mand + rullefeltet .. for at komme til at køre rigtigt. Og ja nu ved jeg nogle ved sige at den ikke yder som specifikationerne siger - Rigtig nok meeeen NaAk siger at han har tunet biler siden 1970 ( rally + dtc +++) og også mange Alfa med Nord motor men de yder ikke mere ( han havde et par referencer i rullefelt computeren og her ydede min ( altså efter.. Ha ha) et par heste mere faktisk.
Jeg kan kun sige tomlen opad og bilen kører HELT anderledes ( selv på den lille tur inden den skulle hjem i sin garage pga vejret)- og heller ikke at glemme - prisen var YDERST fair og kun 1/6 af klamphuggeren i Kolding.

Hilsen jesper(jks)

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 03 jan, 2006 07:50

Hej Jesper.

Man må altid tage hatten af for en ordentlig fagmand, om han så er decideret Alfaspecialist eller ej. Godt håndværk og erfaring virker på al mekanik. Hvori lå den forkerte indstilling ? Var det kun i karburatorerne, eller fandt han noget andetsteds ? Jeg synes da, at det er et enormt fint resultat. 118 HK på hjulene tyder da på, at den ligger meget tæt på 130 HK på svinghjulet. Jeg tror da vist, at jeg skal have fat i ham også (Jeg bor i Rødekro). Hvad måtte du slippe helt nøjagtig for sådan en omgang ?

Hilsen Morten

jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 04 jan, 2006 01:05

Hej Morten

Ja det er ikke så ringe vel - men han siger godt nok at de 118 er på svinghjulet idet rullefeltet kompenserer for tab i drivlinien ( det skal så siges at revnerne i mini manifolds begge brød op igen undervejs til ham - så der var nok lidt at hente med en ny og helst med lidt bedre gennemstrømning + min kører med original kølerblæser = konstant træk fra remmen uanset omdrejningstal og det koster en del ..)
Det der var helt galt var faktisk tændingen som var blevet justeret 2 gange ....... i Kolding - rimelig tillidsvækkende ikk.. - herudover blev blandeskruerne justeret - og nu er co 2 værdien også Ok klar til syn. Prisen er 1000 - 1500 for en sådan omgang og jeg synes han er meget omhyggelig (han brugte nok tæt på 3 kvarter på de sidste 2 hk - de skulle findes - seriøst).
Jeg kan kun sige at jeg synes det var alle ( de få) pengene værd.

Hilsen Jesper (jks)

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 04 jan, 2006 19:09

Hej Jesper, og tak for prisen, det vil jeg prøve i foråret når jeg forhåbentlig har fået lavet toppen på den gamle. Jeg har læst på Kenlowes hjemmeside, at blæseren tager ca. 8 HK, så alle hestene er jo reelt hjemme på din maskine. Jeg forstår bare stadig ikke, hvordan den ene karburator opførte sig mærkeligt med og uden luftfilter, var det synkroniseringen, den var gal med ?

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 jan, 2006 01:14

Hej Jesper - tillykke med resultetet. Ja, det er en fornøjelse at se en rigtig fagmand trykke med sin erfaring og et rullefelt.

jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 05 jan, 2006 17:18

Hej Morten og Erik

Ja det er rart når det lykkes - men som Morten skriver er det stadig mærkeligt med karburatorerne med og uden filter kasse - NaAK kunne heller ikke sige hvorfor ( synkroniseringen var helt perfekt - min bror som selv har en bil med 2 dobbelte (Weber) justerede det om efter jeg havde været på værksted i Kolding - ja dette var heller justeret korrekt af dem).
En kammerat jeg har som har værksted i Vamdrup mente det kunne skyldes at når kassen tages af er der heller ingen understøtning på karburatorerne - og så var det hans erfaring at benzinen altid blev rystet og skummede i den bagerste - hvilken også er den som jeg har problemet med.

Hilsen Jesper (JKS)

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"