Hej...
Er der nogen der ved, om en 71 motor passer på en 66 transmission på en Bertone. Det forholder sig nemlig sådan, at en venlig mand har tilbudt mig en motor fra en 71 1300 Zagato. Men den har jo hydraulisk aktiveret kobling, min har mekanisk aktivering. Derfor følgende spørgsmål:
1) Kan den gamle mekaniske kobling monteres på det nyere svinghjul, der jo er beregnet til en hydraulisk aktiveret kobling ?
2) Kan mit gamle svinghjul altertativt monteres på den nyere motor ? Jeg ved der er noget med 6- og 8-huls svinghjul, min har vist 6-huls...
3) Passer min højgearaksel ind i det nyere svinghjul, altså forudsat koblingen kan monteres på svinghjulet ?
Er der nogen, der her erfaringer / viden herom vil jeg meget gerne høre fra jer...
Hilsen Morten
71 motor til 66 transmission Bertone
Hej Morten - uden at have erfaring eller specifik viden, vil jeg tro
1/koblings aktiveringen (slavecylinder eller beslag til kabel) sidder normalt på koblingshuser, selve koblingen er ikke forskel på om den er hydraglisk eller mekanisk aktiveret, kun armen til udrykkerlejet.
2/Uanset antal bolte bør du bruge det svinghjul som er mont. på motoren, krumptap, svinghjul og remskive er ballanceret som en enhed.
3/ Højgearsakslen har kun fat i koblingsnarbet, ikke svinghjulet.
Jeg ville hellere finde en 1600 motor, den har et væstentlig bedre moment, og så beholde den gamle 1300, hvis en evt. fremtidig køber går op i originalitet (så kan han selv hovedreparerer den). Umiddelbart kan jeg ikke huske om Zagato 1300's motor var mere pumpede end en alm. 1300 med 2 karburatorer, men det vil i så fald være flere HK i toppen på bekostning af moment i bunden.
Men stil spørgsmålet på Cuore Sportivo, gruppe Guila, Bertie og Spider, der er en del flere aktive med 105'er.
Erik
1/koblings aktiveringen (slavecylinder eller beslag til kabel) sidder normalt på koblingshuser, selve koblingen er ikke forskel på om den er hydraglisk eller mekanisk aktiveret, kun armen til udrykkerlejet.
2/Uanset antal bolte bør du bruge det svinghjul som er mont. på motoren, krumptap, svinghjul og remskive er ballanceret som en enhed.
3/ Højgearsakslen har kun fat i koblingsnarbet, ikke svinghjulet.
Jeg ville hellere finde en 1600 motor, den har et væstentlig bedre moment, og så beholde den gamle 1300, hvis en evt. fremtidig køber går op i originalitet (så kan han selv hovedreparerer den). Umiddelbart kan jeg ikke huske om Zagato 1300's motor var mere pumpede end en alm. 1300 med 2 karburatorer, men det vil i så fald være flere HK i toppen på bekostning af moment i bunden.
Men stil spørgsmålet på Cuore Sportivo, gruppe Guila, Bertie og Spider, der er en del flere aktive med 105'er.
Erik
Hej Erik...
Jeg mener nu, at der er forskel på koblingen. Den gamle mekanisk aktiverede er med skruefjedre og 3 arme, den nye type med den normale opsplittede membranfjeder med "fingre" Men man kan måske godt bruge et gammelt type udrykkerleje til en ny kobling ?
1300 generer mig ikke, den er stor nok til mit behov, jeg mener ikke Zagatoen var hårdere pumpet end 1300 GTJ. Jeg prøver lige Cuore sportivo, om der er nogle der har praktiske erfaringer hermed.
Tak for hjælpen...
Jeg mener nu, at der er forskel på koblingen. Den gamle mekanisk aktiverede er med skruefjedre og 3 arme, den nye type med den normale opsplittede membranfjeder med "fingre" Men man kan måske godt bruge et gammelt type udrykkerleje til en ny kobling ?
1300 generer mig ikke, den er stor nok til mit behov, jeg mener ikke Zagatoen var hårdere pumpet end 1300 GTJ. Jeg prøver lige Cuore sportivo, om der er nogle der har praktiske erfaringer hermed.
Tak for hjælpen...