Spider 2000 årg 1981 - startproblemer

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Spider 2000 årg 1981 - startproblemer

Indlæg af jks » 01 aug, 2006 18:03

Hej igen - ja så er Spideren ved at være køreklar igen efter total
adskillelse og komplet rust renovering, komplet lakering samt montering af adskillige nye dele - men tilbage til mit problem, som er at den er
meeeget lang tid om at starte - det går meget bedre hvis den har været igang dagen før - men har den stået f. eks en uge er den meget langt væk ( ca 30sek på starteren!!!) er der nogen der har et bud på et muligt problem (Bilen blev 28 dec 2005 justeret ind på rullefelt og har knap kørt siden - problemet var der iøvrigt også før denne justering)??? Bilen har 2 40mm Solex og helt ny mekanisk pumpe/tændrør/kabler.

Mvh / JKS



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 aug, 2006 18:27

Hej JKS og tillykke med at Spideren er ude på landevejene.
Det lyder mest som benzin mangel, altså at benzinen forsvinder over en uge fra karburatorerne. Inden en start kan du tjekke det ved at skrue de øverste dæksler af karb'ne og se om der er benzin, skal stå ca. 2/3 del op.
Du skriver ikke om du bruger choker når du prøver at starte, men gammel Weber/Delotto praksis - går ud fra at også gælder Solex - ikke at bruge choker, men før start af kold motor, giver man speederpedalen et par hurtige dab og aktiverer starteren samtidig med at man stæder speederen 1-2 cm med, så plejer motoren at starte. Bagefter holder man motoren igang med speederen, ca. 12-1500 o/min, mens man ellers gør klar til at køre (jeg har seler i min, så den tager jeg på). Den bør kunne gå tomgang efter knab et minut.
Havde selv for nylig problem med tomgang, det viste sig at platinerne kun åbnede ca. 0,2 mm, efter justering til 0,4 var problemet løst. Når man nu kikker på platinerne, skal man se efter at anlægsfladerne er uden grater - og selvfølgelig smøre med lidt varmebestandig fedt på akslen hvor fiberklodsen på platinerne træder samt dryppe lidt olie på filtkerne i akslen.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 01 aug, 2006 23:00

Hej...

Det eneste der sker når den står, er at benzinen fordamper, altså med mindre din karburator er direkte utæt. Jeg ved ikke om den står ude i solen eller hvad, for det er jo temmelig varmt i øjeblikket. Hvis benzinpumpen ikke er i orden, vil du først se det efter motoren er startet og svømmerhuset er tømt. Men gå da lige tændingen efter, både platinafstand og tændingstidspunkt. Erik har ret med statmetoden, jeg gør det på nøjagtig samme måde, og det virker. I normalt sommervejr slår den i gang på et par omdrejninger, altså når den er kold. Ved varm motor trædes speederen lige en cm eller 2 ned indtil der kommer liv i maskinen. Jeg har ikke monteret chokerkablet, det har aldrig været nødvendigt...

Og, må vi ikke se et billede af vidunderet ?

jks
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 dec, 2005 19:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jks » 01 aug, 2006 23:33

Hej igen Erik & Morten

Den står i opvarmet garage året rundt så jeg bruger ikke chokeren
- tænding og platiner blev grundigt tjekket for 200 km siden ligeledes ventiler og karburatorerne blev adskilt og renset + benzintrykket eftermålt. Tror I det kan afhjælpes med en elektrisk benzinpumpe og hvilken ( Jeg mener dog selv at da bilen er født med mekanisk pumpe, burde den også kunne køre- og starte - med denne.

Når den er helt færdig om ca 10 dage ligger jeg lige et billeder ud

Jesper

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 01 aug, 2006 23:53

Hej...

Jeg tror ikke en elektrisk benzinpumpe vil hjælpe, se forrige indlæg. Jeg har aldrig haft problemer med benzintilførslen, der må være noget andet galt. Du kan evt prøve at kigge på www.veloce.se der er vist en ret grundig fejlsøgningsguide. Glæder mig til at se billeder, jeg går jo selv og roder med min 66 Bertone for tiden. Hele mekanikken har fået den store tur, så nu skulle den gerne være både frisk og tæt. Venter i øjeblikket på et renoveret topstykke, men ellers er der ikke langt igen.

Held og lykke med projektet

[file]motor1.jpg,46,,0[/file]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 aug, 2006 23:55

Hvis det er benzinmangel som er årsagen, så er det fordi den benzin som findes i svømmerhusene enten er fordampet eller lægger ud, så husene er tomme ellen næsten. Nu lugter en varm Alfa Nord motor altid lidt af benzin, når man lige har slukket den, men hvis benzinen forsvider, som jeg beskriver, så vil man kunne lufte benzin også f.eks. dagen efter.
Hvis benzinpumpen er ny (og iøvrigt monteret korrekt og i orden), så hjælper en el-benzinpumpe ikke.
Du skriver, at bilen blev justeret ind og div. dele skiftet før den blev stat til reparation. Jeg ville køre hen til ham som udførte justeringen og bede ham finde ud af hvorfor den ikke starter. Han må have overset noget, der er mange andre dele som kan være årsag til startproblemet.
Men prøv det med at se svømmerhøjden inden du starter næste gang, det vil være umuligt at se for mekanikeren, når du kommer kørende hen til ham.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 aug, 2006 00:10

Hej Morten - du kan ikke helt nære dig for at vise det flotte motorrum frem, men det ser sgu også godt ud. Kablet til min hjælm er heldigvis lige knækket, så jeg er fri for at kikke ned i mit (har dog skubbet det lidt bagud så jeg kan få fat i det med en tang)
Og hurtig på aftrækkeren er du også, jeg blev desværre opholdt af en kunde i telefonen.
Vi er vist også snart de eneste som er rigtig aktive her på "smeden". Desværre, der er for meget pjat på Cuore Spotivo (hvordan sætter jeg nyt anlæg i min Alfa dit eller dat).

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 02 aug, 2006 00:50

Hej igen...

En Alfamotor er altid flot, ligegyldig om den er beskidt eller ej, jeg synes bare lige jeg ville sætte lidt billede på snakken for at lokke JKS til at tage nogen også. Var det ikke en god undskyldning... ! Kender godt det der med arbejde, det går der megen god til spildt med...

Jeg ved ikke rigtig hvorfor der ikke er nogen, der bruger Alfasmeden mere. Jeg er også mere til "core"-teknik end anlæg osv. Men alm sniksnak blandet med lidt teknik er åbenbart det der sælger...

Ærgeligt for alfasmeden, det er et rigtig godt initiativ.

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"