Hej...
Jeg fik jo endelig samlet den gamle dame og fik kørt jomfruturen til Bella Italia. Jeg havde bare smidt karburatorerne på og lige groft indstillet dem, så den gik nogenlunde. Men da jeg kom ud at køre, kunne jeg godt mærke, at det ikke var helt godt. Det var som om, at den ikke rigtig trak på den ene cylinder. På vej hjem fik jeg drejet lidt på synkroniseringen mellem de 2 karburatorer, så den gik sådan nogenlunde i tomgang. Efterfølgende har jeg justeret den lidt mere, så tomgangen er rigtig god, men det er stadig som om den ene cylinder (nr. 3 fra forenden) ikke rigtig laver noget. Piller man tændkablerne af en efter een falder omdrejningstallet næsten ens pånær cylinder 3. Man kan næsten ikke høre, at den falder i omdrejningstal. Derfor foretog jeg en kompressionstest som vist (med varm motor) med ca. 3 kompressionsslag førend instrumentet fjernes fra tændrørsboringen. Resultatet var 14 / 14,5 / 14,5 / 14 bar fra forenden og bagud. Jeg mener, at det er et OK resultat, den skal vel ligge over 9 - 10 bar. Derefter har jeg haft dyserne ude, de var fine, blandingsskruen er skruet ½ omdrejning ud på hver rør. Synkroniseringen er indstillet på gehør, altså der hvor motoren går bedst. Tændrørene er nye NGK B7ES og ser fine brune ud, og tændingen er kontrolleret på mærket ved tomgang. Kamvinklen er 55 grader. Tændrørskablerne har jeg målt igennem, de ligger ca. på ½ Ohm. Ventilspillerummene er indenfor de angivne mål, og toppakningen er efterspændt efter den første opvarmning. Der er ingen olie i vandet og på 400 km er der INTET olieforbrug.
Spørgsmålet er nu, om der er nogle, der har gode ideer til hvorfor den ikke rigtig vil lave noget på den ene cylinder ?.
Kan det ligge i dårlig synkronisering ?
Skal motoren lige køres til, før det hele passer sammen ? (det skal lige siges, at den ikke har fået nye stempler og cylindre, men derimod brugte, der har kørt knap 5000 km. Dele er opmålt og fundet OK, og havde ingen slidmærker eller lign.)
Bare skyd fra hoften og benyt lejligheden til få luftet evt kæpheste - jeg er åben for alle forslag...
Hilsen Morten
[file]komptest050906.jpg,46,,0[/file]
Hvorfor humper den på den ene cylinder
Motor, motor-styring og komponenter på motor
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 07 okt, 2003 00:41
- Geografisk sted:
Indlæg af Spider Veloce » 09 sep, 2006 06:05
Hej
Jeg har fulgt med i de emner der er bragt i 105 forum, for at lære mere om de ældre alfaer og nord motoren. Det har været lærerigt, det kan jo også være nødvendigt når ens uddannelse ikke er mekaniker.
Jeg vil ikke ind og kloge i de problemer du omtaler; men jeg har fået anbefalet et sted der kan justere motor og karburattor på rulle felt og han skulle have erfaring med alfas nord motor.
NaaK
Vejlevej 12
Gjerndrup
6650 Brørup
21620903
Thue
Spider Veloce 2000 1974
Jeg har fulgt med i de emner der er bragt i 105 forum, for at lære mere om de ældre alfaer og nord motoren. Det har været lærerigt, det kan jo også være nødvendigt når ens uddannelse ikke er mekaniker.
Jeg vil ikke ind og kloge i de problemer du omtaler; men jeg har fået anbefalet et sted der kan justere motor og karburattor på rulle felt og han skulle have erfaring med alfas nord motor.
NaaK
Vejlevej 12
Gjerndrup
6650 Brørup
21620903
Thue
Spider Veloce 2000 1974
Gå til
- Alfa Giulia (Type 952)
- ↳ Alfa Giulia Generelle emner
- ↳ Alfa Giulia Motor
- ↳ Alfa Giulia Drivlinje
- ↳ Alfa Giulia Hjulophæng
- ↳ Alfa Giulia Hjul
- ↳ Alfa Giulietta Bremser
- ↳ Alfa Giulia El-system
- ↳ Alfa Giulia Karrosseri
- ↳ Alfa Giulia Kabine & Interiør
- ↳ Alfa Giulia Tuning
- ↳ Alfa Giulia Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa Giulia Forslag til nye fora
- Alfa Giulietta (Type 940)
- ↳ Alfa Giulietta Generelle emner
- ↳ Alfa Giulietta Motor
- ↳ Alfa Giulietta Drivlinje
- ↳ Alfa Giulietta Hjulophæng
- ↳ Alfa Giulietta Hjul
- ↳ Alfa Giulietta Bremser
- ↳ Alfa Giulietta El-system
- ↳ Alfa Giulietta Karrosseri
- ↳ Alfa Giulietta Kabine & Interiør
- ↳ Alfa Giulietta Tuning
- ↳ Alfa Giulietta Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa Giulietta Forslag til nye fora
- Alfa MiTo (Type 955)
- ↳ Alfa MiTo Generelle emner
- ↳ Alfa MiTo Motor
- ↳ Alfa MiTo Drivlinje
- ↳ Alfa MiTo Hjulophæng
- ↳ Alfa MiTo Hjul
- ↳ Alfa MiTo Bremser
- ↳ Alfa MiTo El-system
- ↳ Alfa MiTo Karrosseri
- ↳ Alfa MiTo Kabine & Interiør
- ↳ Alfa MiTo Tuning
- ↳ Alfa MiTo Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa MiTo Forslag til nye fora
- Alfa 159 (Type 939)
- ↳ Alfa 159 Generelle emner
- ↳ Alfa 159 Motor
- ↳ Alfa 159 Drivlinje
- ↳ Alfa 159 Hjulophæng
- ↳ Alfa 159 Hjul
- ↳ Alfa 159 Bremser
- ↳ Alfa 159 El-system
- ↳ Alfa 159 Karrosseri
- ↳ Alfa 159 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 159 Tuning
- ↳ Alfa 159 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 159 Forslag til nye fora
- Alfa 147 (Type 937)
- ↳ Alfa 147 Generelle emner
- ↳ Alfa 147 Motor
- ↳ Alfa 147 Drivlinje
- ↳ Alfa 147 Hjulophæng
- ↳ Alfa 147 Hjul
- ↳ Alfa 147 Bremser
- ↳ Alfa 147 El-system
- ↳ Alfa 147 Karrosseri
- ↳ Alfa 147 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 147 Tuning
- ↳ Alfa 147 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 147 Forslag til nye fora
- Alfa 166 (Type 936)
- ↳ Alfa 166 Generelle emner
- ↳ Alfa 166 Motor
- ↳ Alfa 166 Drivlinje
- ↳ Alfa 166 Hjulophæng
- ↳ Alfa 166 Hjul
- ↳ Alfa 166 Bremser
- ↳ Alfa 166 El-system
- ↳ Alfa 166 Karrosseri
- ↳ Alfa 166 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 166 Tuning
- ↳ Alfa 166 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 166 Forslag til nye fora
- Alfa 156 (Type 932)
- ↳ Alfa 156 Generelle emner
- ↳ Alfa 156 Motor
- ↳ Alfa 156 Drivlinje
- ↳ Alfa 156 Hjulophæng
- ↳ Alfa 156 Hjul
- ↳ Alfa 156 Bremser
- ↳ Alfa 156 El-system
- ↳ Alfa 156 Karrosseri
- ↳ Alfa 156 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 156 Tuning
- ↳ Alfa 156 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 156 Forslag til nye fora
- Alfa GTV/Spider Nuova (Type 916)
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Generelle emner
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Motor
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Drivlinje
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Hjulophæng
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Hjul
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Bremser
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova El-system
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Karrosseri
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Kabine & Interiør
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Tuning
- ↳ Alfa GVT/Spider Nuova Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa GTV/Spider Nuova Forslag til nye fora
- Alfa 145/146 (Type 930)
- ↳ Alfa 145/146 Generelle emner
- ↳ Alfa 145/146 Motor
- ↳ Alfa 145/146 Drivlinje
- ↳ Alfa 145/146 Hjulophæng
- ↳ Alfa 145/146 Hjul
- ↳ Alfa 145/146 Bremser
- ↳ Alfa 145/146 El-system
- ↳ Alfa 145/146 Karrosseri
- ↳ Alfa 145/146 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 145/146 Tuning
- ↳ Alfa 145/146 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 145/146 Forslag til nye fora
- Alfa 155 (Type 167)
- ↳ Alfa 155 Generelle emner
- ↳ Alfa 155 Motor
- ↳ Alfa 155 Drivlinje
- ↳ Alfa 155 Hjulophæng
- ↳ Alfa 155 Hjul
- ↳ Alfa 155 Bremser
- ↳ Alfa 155 El-system
- ↳ Alfa 155 Karrosseri
- ↳ Alfa 155 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 155 Tuning
- ↳ Alfa 155 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 155 Forslag til nye fora
- Alfa 164 (Type 164)
- ↳ Alfa 164 Generelle emner
- ↳ Alfa 164 Motor
- ↳ Alfa 164 Drivlinje
- ↳ Alfa 164 Hjulophæng
- ↳ Alfa 164 Hjul
- ↳ Alfa 164 Bremser
- ↳ Alfa 164 El-system
- ↳ Alfa 164 Karrosseri
- ↳ Alfa 164 Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 164 Tuning
- ↳ Alfa 164 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 164 Forslag til nye fora
- Alfa 75/90 (Type 162)
- ↳ Alfa 75/90 Generelle emner
- ↳ Alfa 75/90 Motor
- ↳ Alfa 75/90 Drivlinje
- ↳ Alfa 75/90 Hjulophæng
- ↳ Alfa 75/90 Hjul
- ↳ Alfa 75/90 Bremser
- ↳ Alfa 75/90 El-system
- ↳ Alfa 75/90 Karrosseri
- ↳ Alfa 75/90 Kabine & interiør
- ↳ Alfa 75/90 Tuning
- ↳ Alfa 75/90 Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 75/90 Forslag til nye fora
- Alfa 33 Alle modeller (Type 905/907)
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Generelle emner
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Motor
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Drivlinje
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Hjulophæng
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Hjul
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Bremser
- ↳ Alfa 33 Alle modeller El-system
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Karrosseri
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Kabine & Interiør
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Tuning
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Links til andre teknik-sider
- ↳ Alfa 33 Alle modeller Forslag til nye fora
- Alfasud/Sprint Alle modeller (Type 901/902)
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Generelle emner
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Motor
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Drivlinje
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Hjulophæng
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Hjul
- ↳ Alfasud/Sprint Alle Modeller Bremser
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller El-system
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Karrosseri
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Kabine & Interiør
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Tuning
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Andre teknik-sider
- ↳ Alfasud/Sprint Alle modeller Forslag til nye fora
- Type 116 (Alfetta / Giuliettea / GTV)
- ↳ Type 116 Generelle emner
- ↳ Type 116 Motor
- ↳ Type 116 Drivlinje
- ↳ Type 116 Hjulophæng
- ↳ Type 116 Hjul
- ↳ Type 116 Bremser
- ↳ Type 116 El-system
- ↳ Type 116 Karrosseri
- ↳ Type 116 Kabine & Interiør
- ↳ Type 116 Tuning
- ↳ Type 116 Links til andre teknik-sider
- ↳ Type 116 Forslag til nye fora
- Type 105 (Giulia / Bertone / Spider)
- ↳ Type 105 Generelle emner
- ↳ Type 105 Motor
- ↳ Type 105 Drivlinje
- ↳ Type 105 Hjulophæng
- ↳ Type 105 Hjul
- ↳ Type 105 Bremser
- ↳ Type 105 El-system
- ↳ Type 105 Karrosseri
- ↳ Type 105 Kabine & Interiør
- ↳ Type 105 Tuning
- ↳ Type 105 Links til andre teknik-sider
- ↳ Type 105 Forslag til nye fora
- Clubsport
- ↳ Generelle emner
- ↳ Reglement
- Clubrace
- ↳ Generelle emner
- ↳ Reglement
- ↳ Opbygning af Clubracer
- Diverse
- ↳ Andre Indlæg
- ↳ Forslag til andre modeller
- ↳ Forslag til andre generelle fora
- ↳ Andre kommentarer
- ↳ Links til andre fora
- ↳ Links til andre Alfa-sites omhandlende teknik
- ↳ Nyheder (omhandlende forumet's funktion)