valg af racer

Alt andet
Besvar
Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

valg af racer

Indlæg af Dan Kenskov » 16 maj, 2004 05:43

Hej clubracerfolk.
Jeg brænder meget for at få mig en clubracer. [:D] Jeg vil helst ha' mig en ældre baghjulstrukken: Giulia, Bertone eller Alfetta GTV. Kan I give mig nogle gode råd. vedr. valget[?] Køreegenskaber, pålidelighed, potentiale, tilgængelighed af stumper/racerdele mm..... Hvor er det evt. muligt at få fat på en der er klar til race?

mvh

Dan



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 16 maj, 2004 20:15

Dan,

Hvis der er interesseret i Giulia, Bertone, så skal du nok snakke med Tommy Kjehr (tk@kjehr.dk), der har kørt både historisk og Clubrace i Berlina og Bertone med stor success. Så vidt jeg ved, så har han også en racer eller to tilsalg.

I min omgangskreds er transaksel modellerne (Alfetta GT, Alfa 75) brugt i stor udstækning til clubrace, og med stor sucess - specielt for 75'erne. Dermed ikke sagt at Alfetta GT'erne ikke kan bruges, for det er der ingen tvivl om at de kan, og deres potentiale er fuldt på højde med 75'eren. Fordelen ved en standard 75 TS er selvføgelig motoren samt gearkasse med spær, som dog uden de store problemer (Bent Lishmann ved hvad jeg taler om) kan monteres i en Alfetta GT.

Generelt holder transaklse modellerne ganske udemærket til at blive "misbrugt" på en racerbane - Alfa's historie fornæget sig ikke her :-) Det største problem er nok gearkasserne, der ikke just er kendt for at tillade hurtige skift - specielt når syncromesherne bliver slidt, og det bliver de hurtigt på en racer.

Jeg har selv lige taget racer license i min gadebil (75 TS) uden nogen problemer. Jeg var selvfølgelig lidt nervøs for om det hele nu kunne holde hjem, men det gik fint, og selv i en gade 75'er der en fantastisk balance, der gør den nem at styrer igennem svingene.

Måske ville det være en god ide at tage ud til at clubrace arrangement, hvis du ikke allerede har været det, og få en snak med de forskellige kører for at danne sige et indtryk af hvordan bilerne kører og hvad der kræves af specialdele for at blive konkurrencedygtig. Løbskalenderen finder du her: www.hms.dk -> løbs kalender

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 17 maj, 2004 00:54

Her er den nemme løsning (hvis du lige har €60.000,- til overs): http://www.racecarsdirect.com/cars/deta ... 1528&cat=6 [:D]

Hvis du starter helt fra bunden med en gammel gadebil skal du regne med et år eller to med meget arbejde før bilen er "færdig", så det er bestemt også værd at overveje muligheden for at finde en færdigbygget. Men på den anden side, så er det da bestemt også en hyggelig hobby at istandsætte og preparere en racerbil [:)]
Jeg vil (naturligvis) holde på at en Alfetta GT/GTV er det bedste udgangspunkt for en "Youngtimer" racer. I forhold til 75'eren er den lidt lavere, lidt lettere og lidt simplere (her kan du fx rydde ud i ledningsnettet på ingen tid [;)])
At vores GTV'er ikke er med fremme i feltet skal nok sættes i forhold til mængden af tid og penge der ofres på bilerne generelt (og selvfølgeligt at nogle kørere bare ER hurtigere end os andre[;)])
Motormæssigt er mulighederne i alle modeller ens indenfor clubrace-reglementet, så det skal ikke afgøre dit valg...
Husk at benytte dig af forumet her når/hvis du går igang - Det kan spare dig mange spildte timer på ryggen under bilen at kende tricks'ne på forhånd [:p]

markn
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 apr, 2004 18:56
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af markn » 17 jun, 2004 01:37

Er en 75/GTV med V6'eren et dårligt valg?

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 17 jun, 2004 04:04

Herluf Jensen, der kører Alfa Giulia TI Super i den historiske serie, har et påbegyndt 75'er projekt til salg på www.hms.dk. Det ser ud som en go pris - og Herluf er en flink fyr, og hjælper helt sikkert med gode råd. Ellers har jeg en rørende billig 164 3.0V6 (200HK) til salg. Den er godt nok forhjulstrukken (hvilket jeg ikke er sikker på er nogen ulempe på de små snævre danske baner), men kunne det ikke være fedt at se sådan en på en bane?! Men ja; 75/GTV/164 med V6 er som udgangspunkt ikke et specielt godt valg, da motoren er tung og man i princippet kan hive lige så mange HK ud af den 4-cylindrede. Men 6'eren lyder bedre...... (og har HK'ene fra starten)

Og Bentos; at din GTV'er ikke er med fremme i feltet, har vel også noget at gøre med at du ikke deltager;) Hvornår skal vi se dig på bane i år?

Men ellers vil jeg da slå et slag for de historiske biler. Selv deltager jeg med min Spider, men en Giulia eller Bertone vil jo være perfekt - og Tommy Kjehr, Dezzi, Christian Knudsen og alle de andre har jo vist at de kan køre rigtigt hurtigt.

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 19 aug, 2004 04:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Alfista</i>


Og Bentos; at din GTV'er ikke er med fremme i feltet, har vel også noget at gøre med at du ikke deltager;) Hvornår skal vi se dig på bane i år?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Denne gang ser det ud til at lykkes! [:D]
Jeg er i hvert fald tilmeldt til Classic Car Meeting på Ring Djursland denne weekend - Og med mindre noget går helt galt i mellemtiden, så er bilen faktisk omtrent klar allerede [:D]
Mine knaster står desværre helt forkert, men jeg har justeret styringen derefter og vil køre med det som det er denne gang... [B)]
Nu vil jeg lige smutte op på værkstedet og skifte blinkervædske, så den er helt på toppen...[:p]

Husk alle sammen at tage til Djursland - Det bliver stort! [8D][:D]

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 16 sep, 2004 22:01

Angående denne her tillokkende '75er med 24v 3,0 6'er "clubracer" og regler i Clubrace:
Det rykkede i mig, fordi der vist skal mange liter eller turbo til at kunne være konkurrencedygtig i CR1, men er der ikke noget om at motoren skal være fra før 1/1-'91? Kom 24v-3literen i '92 eller hur[?]
CR....[;)]

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 16 sep, 2004 22:20

Det er der vist noget om, Claus - men er det ikke en flydende grænse - altså 15 år - og at motoren dermed vil være lovlig fra 2005 eller 2006? Og du vil alligevel ikke ha den klar før[;)]

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 17 sep, 2004 02:48

Her er den relevante del af reglementet:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote">
4.11 Motor:
Bilens oprindelige motor må erstattes med en motor fra en anden serieproduceret
model af samme fabrikat, under forudsætning af at motoren stammer fra en model,
der er produceret i 5.000 identiske eksemplarer indenfor 12 på hinanden følgende
måneder før 1. januar 1991. Motoren skal have samme antal cylindre og
cylinderkonfiguration som den oprindelige motor. Med samme cylinderkonfiguration
menes, at det IKKE er tilladt at udskifte en boxermotor med en rækkemotor eller en Vmotor.
Motoren skal være monteret i bilens oprindelige motorrum uden ændringer af
karrosseri og bærende konstruktion.
I forbindelse med montering af en ikke original motor og/eller gearkasse er det tilladt
at lave mindre ændringer af kardantunnel og torpedoplade for at give plads til den nye
motor/gearkasse, under forudsætning af, at ændringerne ikke giver mulighed for at
rykke motor og gearkasse nærmere bilens midte. Forbroen må ændres eller udskiftes
til en anden type for at muliggøre monteringen af en anden motor under forudsætning
af, at det ikke medfører ændringer af bilens hjulophæng.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det er korrekt at fremover omformuleres teksten således at aldersgrænsen bliver 15 år. Hvis motoren først kom i '92 er der altså lige en periode at gøre bilen klar i [^]

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 17 sep, 2004 20:32

Jeg kan godt huske, at vi har snakket om at bringe motoraldersgrænsen på linie med bilmodelgrænsen; men har vi fået en tilbagemelding fra Historisk Udvalg? Min erfaring er, at vore ønsker/anmodninger til HU ikke bliver efterkommet og at HU er interessetet i at holde aldersmæssigt igen på køretøjerne/motorerne.[:(]

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 17 sep, 2004 21:15

Jeg føler mig rimeligt overbevist om at 15 års reglen bliver generel. Men det er da rigtigt nok at det ikke altid virker som om der lyttes til vores ønsker og reglementet bearbejdes derefter...[V]
(hvis jeg skal udtrykke det diplomatisk...).

Rent personligt synes jeg at en fast grænse for bilerne godt kunne ligge på 1976 (og motoren fra 1988) - Så ville jeg ligge langt bedre i klassementet! [8D][:D]

Besvar

Tilbage til "Generelle emner"