Bedre end standard....

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
Kenneth K
Indlæg: 21
Tilmeldt: 20 okt, 2003 19:27
Geografisk sted: Danmark

Bedre end standard....

Indlæg af Kenneth K » 19 nov, 2003 22:58

Jeg tænker på at udskifte mine standardbremser (1,6) til noget bedre.
Er der nogle, som vil dele deres erfaring med evt. Brembo, Tarox, EBC o.lign. med mig?

156 1,6 TS 1997



Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 29 nov, 2003 18:19

Jeg kører med Brembo Racing Disk Brakes (med huller).
En AR 156-ejer, jeg kender, gør det samme - med samme erfaring.
Bremserne er fremragende og kan klart anbefales.

Vi købte dem hér: www.formeldiscbrakes.com
men www.alfatec.dk er også billige med bremserne,
kan jeg netop læse i min mailbox...

/Mogens

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 29 nov, 2003 22:28

Så vidt jeg ved kan man kun få Brembo Racing Disk brakes med ventilering, dvs ikke til 1,6 og 1,8; men kun 2,0 og 2,5.
Er det helt forkert husket ?

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 30 nov, 2003 00:22

Det tror jeg ikke er rigtigt.
Jeg plejer at sende "ATD" en forespørgsel pr. mail, hvor jeg angiver den eksakte bilmodel, og jeg har endnu ikke oplevet, at ATD ikke var leveringsdygtige. Og jeg har forespurgt/købt på en del forskellige biler...

/Mogens
'95 AR 164 Q4

Eriksen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 25 okt, 2003 17:32
Geografisk sted:

Indlæg af Eriksen » 30 nov, 2003 02:22

Hej!
Det lyder da spændende med Brembo bremser og huller. Kræver det ikke en del varme i bremserne for at få dem til at yde det optimale???. Jeg tror ikke altid det er af det gode, at få ventilerede bremser hvis bilen bliver kørt normalt, man får ikke varme nok i bremserne. Eller er jeg helt galt på den.
Eriksen

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 30 nov, 2003 06:03

Manglende varme:
Jeg har hørt dét synspunkt før, men oplever ikke "fejlen" ved den daglig kørsel. Tværtimod er Brembo-bremserne ualmindeligt gode i eksempelvis regnvejr, hvor det "normale" halve sekunds manglende bremseevne ikke eksisterer med Brembo. Dé bremser øjeblikkeligt.

Jeg kører næsten kun motorvej og meget sydpå i Europa med ret høje hastigheder. I den forbindelse er jeg meget glade for Bremboerne. Slidstyrken er iøvrigt god, hvilket nok skyldes, at jeg købte specielle "pads" (klodser), beregnet for Bremboskiverne (300 mm foran på min '91 Omega 3.0i-24 Sport)

Det bør retfærdigvis nævnes, at bremserne "synger" en anelse under en hård vedvarende nedbremsning, men ikke "til daglig" ved normale hastighed. Jeg vælger Brembo, når Alfa'ens skiver skal skiftes næste gang...

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

kim m-a
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 dec, 2003 00:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af kim m-a » 06 dec, 2003 01:19

Det mest afgørende for om bremsene tager fat med det samme, er bremseklodserne.
Dem kan man så dele op i 3
1)Standard
2)Sport
3)Race
Både standard og sport tager fat selv om de er kolde, mens racerklodser ofte først rigtig bider fra 100 grader.
Sportsklodserne kan ofte tåle lidt højere temp. end standard mens racerklodserne selvsagt ofte klare op til 700-800 grader.
Med andre ord, med en gadebil skal man vælge enten sport eller standard. Kører man friskt/trackdays bør man vælge Sport.
Jeg anbefaler Greenstuff fra EBC (sportsklods), mest fordi de er de eneste klodser som ikke afgiver sort bremsestøv ved normalt brug.
Med andre ord de forreste alufælge er renere end de bagerste !!
Min erfaring vedr. bremseklodser er høstet igennem 10 år med trackdays og clubrace.
mvh Kim M-A

pryds
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 feb, 2004 03:17
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af pryds » 14 mar, 2004 19:04

KØB IKKE EBC de dur ikke på min 156 1,8 de hyler som grise Sparco er bedre [;)]

Morten Stjernholm
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 mar, 2004 05:26
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Morten Stjernholm » 05 apr, 2004 08:00

Min erfaring er også at man ikke kan ofre for meget på bilens vigtigste komponent: Bremserne !

Problemet er bare som kim også skriver - at de rigtig hardcore "race"klodser typisk er totalt uegenede til gadebrug fordi de hyler og skriger - og ved hårdt brug ( som det er beregnet til") afgiver de 7-800 grader varmt bremsestøv der ødelægger dine fælge.

Jeg har personligt valgt et sæt red.dot skriver med riller og brembo 4 stemplede kalibre med sports klodser. Disse er fine ved daglig / frisk kørsel, og kan samtidig klare mere af mosten ved kørsel på bane.

Før dem havde jeg et sæt sparco skiver med riller og sportskloder foran. Mange til skod skiver skal man lede længe efter. Kvaliteten af skiverne er simpelthen for ringe !

Men på den anden side.....man får jo som regel hvad man betaler for !

[:)]

Kenneth K
Indlæg: 21
Tilmeldt: 20 okt, 2003 19:27
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Kenneth K » 07 apr, 2004 20:21

Til Morten Stjernholm.

Hvor købte du dine red.dot skiver og dine brembo kalibre?

Til de øvrige som har svaret.
Mange tak for jeres holdninger og synspunkter.

Morten Stjernholm
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 mar, 2004 05:26
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Morten Stjernholm » 07 apr, 2004 20:33

Kære Kim

Den har jeg købt hos Gazzella Racing ( www.gazzella.cc ). Man skal huske at være opmærksom på, at calibrerne fylder af helvede til - så afhængigt af fælgen kan det være nødvendigt at montere spacere for at der er plads. Jeg ved at de ikke passer på Alfa standard 17" alufælge - der mangler lige et par mm.

På din 1.6 ved jeg ikke om det nævnte sæt passer ? Prøv at tjek websiden - de forskellige bremseupgrades er inddelt efter model - så det skulle være rimelig nemt at få et overblik.

Held og lykke med det !

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Bremser"