Udluftning

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Udluftning

Indlæg af pallekragh » 14 apr, 2011 07:52

Kan det passe jeg ikke kan udlufte mit bremsesystem på "normal vis" pump tryk udluft osv på min 145 ? Skal motoren måske være startet ? efter udluftning mange gange skal pedalen pumpes et par gange for optimal bremsning og det er jo ikke lige sådan det skal virke..



svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 14 apr, 2011 10:04

Jeg plejer at have motoren startet, så er bremseforstærkeren aktiv.
Mvh.
Svend

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 apr, 2011 21:44

Det er ikke nødvendigt med startet motor og aktiv bremseforstærker.
Hvis normal vis, er det samme som manuel uden bremseudlufter pumpe, så skal det 2 personer til, en som pumper pedalen og en som åbner og lukker for udlufter niplerne. Pump tryk på pedalen, åben udlufter niplen, pedalen går i bund og bliver det til niplen er lukket, det gentages til er ikke komme mere luft eller væsken er ny (ved skift af br.væske. Der startes ved højre baghjul, v. baghjul, h. forhjul og sluttes med v. forhjul. Men det er vigtigt, at pedalen ikke slippes før udlufteren har lukket niplen.

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 16 apr, 2011 21:57

Ja tak... man skal åbenbart ikke regne med at pedalen skal bremse samme sted kan går længere ned end før jeg skiftede skiver og klodser dog ikke mere end det lovlige max 1/2

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 apr, 2011 23:53

Hvis din 145/146 har tromlebremser på baghjulene (ved ikke om det var tilfældet, 33 S4 1,5/1,7 havde tromler bag), så skal bremsebakkerne være justeret op, så bør den bremse når pedalen er trådt 1/3 ned. Den har (hvis tromler bag) sikkert selvjusterende bremser, men mekanismen skal fungere, dvs. rengjort for bremsestøv og smurt med bremsefedt (kobberfedt).
Hvis skiver bag, så skal håndbemse justermekanismen renses og smøres, så det virker, og bagefter justeres så hjulene lige drejer frit.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 17 apr, 2011 10:48

Du skal huske når du er færdig så træd pedalen hårdt i bund et par gange så du ved de er helt ude inden nu måler vandring.
Min 146 havde tromler i bag med selvjusterende bakker.
Den skal ikke gå længere end 1/3 ned.
Hvis du kan pumpe pedalen er der luft i systemet.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 apr, 2011 19:58

Hvis man kan pumpe pedalen, så er der for stor afstand mellem bremsebakker og tromlen (men man kan altid mærke en lille forskel med tromlebremser, når/hvis man pumper pedalen).
Luft i bremsesystemet vil ikke kunne konstateres ved at pedalen kan pumpes op, men ved at pedalen giver efter ved hårdere tryk, dvs. aldrig rigtigt når et punkt, hvor den bliver hård.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Bremser"