Sports katalysator til 2.0

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
Cavis
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11 nov, 2003 07:29
Geografisk sted: Danmark

Sports katalysator til 2.0

Indlæg af Cavis » 10 mar, 2004 05:42

Hej

Har set at der herinde har været refereret til en såkaldt ``sportskatalysator`` som skulle frigive 8 - 10 HK. Denne tanke lyder meget besnærende, når ens egen kat. før eller siden skal udskiftes. Men hvad koster et sådant dyr? - og hvem forhandler disse? Kan bilen synes uden videre, efter dette indgreb? - man kunne forestille sig at motorstyringen skulle ændres, eller at der ved samme lejlighed skulle eftermonteres en chip, fra eks Scantune. Er med på at ideen med denne kat er en mindre modstand = mere effekt, men ved f.eks. banekørsel kunne man vel fristes til at montere et 2" pasrør, og da slet ingen modstand have. Er med på at dette indgreb nok ville får de rød/grønne op ad stolen, men ærligt talt - til lidt baneræs i ny og næ går det vel nok. Der er vel bare den hage ved denne løsning at de nye motoere fra fabrikken er bygget til denne modstand, hvorfor det må være et must at få bilen chippet om.

Har nogen derfor erfaring med sportskatten, eller evt. pasrørsløsningen til banesport.

Mvh.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 mar, 2004 03:32

Hej endnu engang, Cavis - Jeg har god erfaring med chiptuning af 2,0 16v (i 155). Jeg valgte en UniChip som mappes på rullefelt, som er en ekstra chip som kan afmont. f.eks. ved salg. ECU bevares i fabriks trim.
De tidlige 16v alfa motorer havde et ordentligt hul i moment kurven under ca. 4000 o/min som jeg ville have gjort noget ved. Det fik jeg - mellem 1500 og 3500 øgedes momentet med 15-18%. Topydelsen øgedes med 14% ved lidt flere o/min.
Udover chippen var alt standard

Carsten L.
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb, 2004 03:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Carsten L. » 11 mar, 2004 06:48

Jeg havde en snyde kat på min 156. Det føltes som om det gav lidt mere træk, men vides ikk med sikkerhed, da jeg aldrig nåede at få den målt... Kan dog sige st det larmer temmelig meget, så det kan ikke anbefales at bruge den til hverdag, med mindre at man vil have en dil der lyder som en DTM bil.... Til bane race vil jeg dog klart anbefale det. Det skal dog siges at hvis du vil have det optimale ud af det, skal du få installeret en chip samtidigt...

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Tuning"