Mere luft uden støj

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
Twin_spark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 okt, 2004 01:33
Geografisk sted: Danmark

Mere luft uden støj

Indlæg af Twin_spark » 30 okt, 2004 02:20

Her i sommers gik jeg og heksede lidt med forskellige muligheder for at give min TS-motor lidt ekstra luft. Mange vil nok straks sige at så skal man bare købe et komplet KN kit. Jeg valgte en anden løsning.
Jeg valgte at montere et skumfilter til standart luftfilterboksen Valget faldt på pipercross ( de laver mange fine filter se www.pipercross.com )
Luftfilterboksen pillede jeg ud afmonterede den lange snabel som henter luft over i den modsatte side af hvor indsugningen sidder. Der efter pillede jeg studsen som går ind i kassen af. Satte en ny 50 mm i diameter studs på og spatlede resten af hullet ud med glasfiber. Monterede et stykke(ca. 75 cm) 50 mm aluflex rør på den nye studs. Derefter lirkede jeg aluflexen ud gennem det ovale hul de sidder næsten ves siden af køleren. Og vupti, frisk kold luft lige ind i luftfilterboksen.
Hvor meget det giver i hk ved jeg ikke, hvis det giver noget, jeg har ikke fået det målt, men da kold luft jo fylder mindre og at der må være rigligt af det bag kølergittret er den teoretiske side på plads.



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 01 nov, 2004 19:45

Øhh undskyld, men foran(faktisk bagved !) din køler ind mod motoren løber er sort plastrør (originalt som NETop leder KOLDT luft ind i bunden af luftfiltertkassen.

Kan bare ikke lige se hvad du har forbedret????[:I]eller har jeg bare ikke forstået det??

Jeg har selv monteret et KN filter på Luftmængdemåleren. giver FEEEDDD lyd og bedre speederrespons... [:D]

Twin_spark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 okt, 2004 01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Twin_spark » 02 nov, 2004 03:46

Luften hentes foran kølern. Det lange sorte rør hentede luften bag kølern, herved fik den ikke så meget luft. Mit aluflexrør sidder ude i vinden. Desuden transporteres luften ikke forbi køleren som jo kan blive ret varm på en alfa, derved bliver den kolde luft ikke opvarmet af den varme køler. Desuden er transportvejen for den kolde luft blevet mindre. Idén er også stjålet lidt fra motorcykel verden (ram-air).
Om alt det har den store betydning i den virkelige verden ved jeg ikke, men teorien virker overbevisende for mig. Men mon det der faktisk ikke er mere at hente med 10 liter benzin i tanken end 40 liter.

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 02 nov, 2004 18:38

Længden på plastrøret er, så vidt jeg ved, lavet for at give motoren mest mulig moment. Hvis man som du og jeg "piller" ved denne længde får man som oftes et dårligere resultat. Ydermere er det vigtigt at luften IKKE rammer filteret med MEGET høj fart! Derfor mener jeg ikke at det er en god ide at lave afstanden så kort, og direkte som muligt....

Twin_spark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 okt, 2004 01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Twin_spark » 03 nov, 2004 04:12

Det er vidst rigtigt nok det med plastick snablen.
Tror nu heller ikke at mit filter bliver ramt så hårdt, godt nok er vejen blevet kortere men der er også kommet et godt flex på røret, desuden er røret bag kølergitteret også tvistet lidt bl.a. for at undgå at få alt for meget skidt og møg ind i kassen.

Hilsen
Christian

deka
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 jun, 2007 21:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af deka » 14 jun, 2007 01:40

Hey..

Nu er jeg lige den anden dag blevet ejer af en 2.0 TS, og ville gerne have lidt mer lyd ud af filteret.. og syns både det der komplette KN-kit lyder spændende, sammetid lyder det med skumfilteret heller ik dårligt.. :D


Det er ikke sådan i kan skyde et par billeder af jeres kreationer ?

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Tuning"