Luftmængdemåler fra BMW 535i på Alfa 75 3.0 motor

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Besvar
Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Luftmængdemåler fra BMW 535i på Alfa 75 3.0 motor

Indlæg af Egebjerg » 10 nov, 2004 08:11

Jeg er faldet over en billig Bosch AFM (Air Flow Meter) fra en BMW 535i og jeg har tænkt mig at det skulle monteres på en GTV6 (3.0 fra Alfa 75 som har skarpe C&B-knaster, portede topstykker og bananmanif.)

Jeg har læst på denne side: http://www.alfagtv6.com/afm_mods.htm at det skulle give bedre ydelse [:p][:D][8D] (bemærk race-tuningsekspertens kommentar i øverste afsnit!) Jeg har også læst flere kommentarer fra mere eller mindre heldige forsøgskaniner i forummet på dette fremragende GTV-paradis, men resultaterne virker mig en anelse blandede...

Er der nogen der har erfaringer i et sådant "projekt"?

Hvad skal der til? Er det bare plug'n'play 8) eller? Umiddelbart tror jeg det ikke, men ilfg. fyren der har skrevet artiklen virker det rimelig overkommeligt. (Jeg kan dog ikke helt tyde alle de mods han har lavet og om de er bydende nødvendige for at det kan give lidt effekt.)

Jeg kan oplyse at der går to ledninger m/stik ind i kabinen til hhv. styreboks (ECU?) og en anden lille sort firkantet tingest (som er?)
Boksen's nummer kan jeg evt. aflæse hvis det er en hjælp for en kyndig [?]

Tager ærbødigt imod alle råd i denne forbindelse... [:p]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 10 nov, 2004 23:30

Hej Daniel - jeg har ikke prøvet det du spørger om, men jeg ville først checke om den AFM du er faldet over er 1/evt. er samme type som sidder på 3,0 V6'erne (75, 164 12v og helst 24v) i det jeg går udfra at den mont. AFM er fra den oprindelige 2,5 l motor 2/om typen fra 535i svarer til den Scott viser (fra en 733i).
Han skriver også at han har momt en O2 måler så han kan se luft/benzin blandingen. Det er absolut nødvendigt at dette er korrekt både for effektens og holdbarhedens skyld.
Der er lidt "hit or mis" over hans justering af flappen og registreren og at bytte óm på komponenter fra den originale og BMW AFM'erne. Det er nok der WooDoo magikken er begravet.
Man kommer nok ikke uden om at prøve sig lidt frem med opsætningen, jeg ville være mest tryg med et rullefelt og nogle instrumenter som aflæser ECU logs, udstødnings gasser osv. og en som har prøvet dette før til at betjene tingene.
Jeg ved ikke hvad den lille sorte box er for én, men det elektriske tilslutning til den inplanterede AFM skal svare til den oprindelige.
Held og lykke med projektet.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 10 nov, 2004 23:59

Hmm...ja. Der er flere ting som skal passe sammen kan jeg se. Umiddelbart virker den BMW AFM en smule større = mere luft. Så langt så godt...

Jeg mener at den nuværende Alfa AFM er fra en 75 3.0 12V...???

Jeg tror dog også at jeg venter med mont. til vi kan få den på rullefelt og aflæst ECU-logs etc.
Hvor får man fat i en O2 måler? Og hvad koster sådan en? Hvad med justerbar benzintryksregulator, er det et must? Har nemlig lige fået en ny 2,8 kg (eller bar?) på...

Men tak for svarene indtil videre :o)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 nov, 2004 08:25

Hej Eg...... Jeg har tæmkt over dine spørgsmål siden 1. svar. Der er en mængde ubekændte i ligningen. Når du tænker i at forbedre indsugningen (du har allerede forbedret åndedrættet med knaster, manifold osv) er det et must med en programmerbar chip så benzinmængde og tænding kan styres udover ECU'ens default muligheder. Du skal nok kende ham med rullefeldtet og udstyret til chippen rigtig godt for ikke at blive ruineret af at finde den optimale opsætning.
Mht. den monterede AFM kan du sammeligne den med den du er tilbudt. Er rør diameteren forskellig, er de elektriske forbindelser kompatible?
Uden at vide det, vil jeg tro at et højere benzintryk også vil kræve den programerbare chip (hvis ikke trykket kan varieres af ECU'en)
Der er et par brugere af dette Forum som kører ræs med V6'ere, send dem en mail og spørg om de har skiftet AFM for at hive mere power ud af motoren - det er ikke sikkert de har tid til Forummet nu, de er sikker igang med at hente endnu 2,374 hk mere frem til næste års løb.

m thomsen
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24 feb, 2004 02:35
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af m thomsen » 12 nov, 2004 02:21

Hej Egebjerg!

Det er klart en fordel at montere en AFM fra en BMW 635/733.Men du når ikke andet end 10cm så har du det næste prob, den sorte insugningsslange/ spjæld/indsugningsrør.alle disse ting har samme prob som den standard AFM. For LILLE.
Og din nye trykregulator, hvis den kun giver 2,8 så skulle du nok klemme den lidt i skruestikken, da din 3.0´er skal køre med 2,9-3,3.
Hvis din 3.0´er køre med version 1,7m ecu. så skal du huske at den har opstartskontakt til din benzinpumpe, hvis du skal til at bytte AFM. og nogen af dem har osse lufttemp indbygget.
hvis du skal til at lege, så er det et must med en justbar trykregulator, din standard ECU ikke styre kan styre benzintrykket.
Men der kommer så det næste prob, dine dyser. når du skal til at rulle den , så skal du ha et scoop på dine dyser, for det kan være de står helt åben. og det med en O2 måler , brug din lamdasonde, og et multimeter, den svinger fra 0.1-1 volt , jo federe blanding jo mere volt, så den er ok til det brug , for så kan du osse se på det mens du køre, for det hjælper jo ikke ret meget at se på det i tomgang, (jo til syn).
Jeg skal nok lige finde de rette data på de stikben du skal bruge, for at bytte AFM. ellers tager du bare printet fra din org AFM.
Du kan osse købe en O2 måler,men den gør det samme som din lamdasonde,
der sidder bare nogle dioder som lyser rødt-gult-grønt.
Håber det kan hjælpe dig lidt.

Mvh M.Thomsen

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 15 nov, 2004 05:14

@ M thomsen

Mange tak for dit dybdegående svar! Det var virkelig indsigtsfuldt [:)]

Jeg kan virkelig bruge dine oplysninger, tak skal du ha!

Jeg bed dog mærke i at ham Race-eksperten sagde at det blot var AFM'en der burde udskiftes og at dét var mpotorens begrænsning. Det fortæller mig at indsugning og indsugningsrør er store nok...?

Men måske jeg må spørge om det er noget du "gør noget" i?
Har du en idé til et prisoverslag i "stumper" og tid. Og hvilke "stumper"? Hvor?

F.eks gasspjældet, hvilket et får man som er større passer på sådan en? Selve slangen kan man jo selv lave af de dersens metalrør. (HKS?)

Måtte jeg evt. slå på tråden til dig og spørge om et par ting? Du lyder til at have temmelig meget forstand på det og der er noget af det jeg syntes er lidt sort snak... [:I]

Send mig evt. en mail så kan jeg få dit tlf-nr. eller omvendt [:)]

Besvar

Tilbage til "Type 116 Tuning"