Blæser til køler på V6

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Blæser til køler på V6

Indlæg af Dan Kenskov » 18 jun, 2005 19:03

Er der nogen der kan rådgive mig med et møgirriterende problem. Styringen af min blæser til køleren er "noget selvstændig"/fraværende, det er i hvert fald ikke temperaturen i kølervæsken der bestemmer hvornår den skal køre. Enten slår den ikke til når temperaturen stiger - hvilket har givet mig en par kogninger og nu også en utæthed - eller også kører den hele tiden selv ved kold motor. Er der et relæ eller lign. der bør skiftes eller hvad? pft. og mvh. Dan.



Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 18 jun, 2005 23:27

Jeg har lige et par spørgsmål mere til blæserproblemet.
Er det den samme føler der viser vandtemperaturen? (for den virker jo) og kan det være at det har nogen indflydelse hvis der er noget olie i kølevandet? (hvad der desværre kommer - der skal skiftes en pakning på et tidspunkt. Problemet med blæseren er periodisk. Jeg håber at der er nogen/nogle der kan komme med et godt råd.

Pft. Dan

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 jun, 2005 03:28

Hej Dan - uden at kende en 164 QV vil jeg tro, at når blæseren kører ved kold motor er der klimaanlæget som sætter den i gang på en varm dag. Jeg tror ikke at føreren for temp. måleren starter blæseren for køling af kølevandet. Almindligvis sider der en termostatkontakt på kølersiden ca. 3/4 oppe med et par ledninger i. Check ledningsforbindelseren for ir og prøv at holde de 2 ledninger sammen, så skal blæseren starte. Gør den det og du er sikker på at forbindelserne mellem ledningerne og kontakten er rene, skal kontakten skiftes.
Held og lykke.

Per H. Nørgaard
Indlæg: 38
Tilmeldt: 05 dec, 2003 05:08
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Per H. Nørgaard » 26 jun, 2005 03:41

Din blæser styres direkte af kølevandstermostaten i øverste venstre hjørne af køleren, shunter du den skal den køre med det samme (med tænding) Jeg ville tjekke kabler og stik efter når den kan finde på at køre når køleren er kold.
ellers er der kun relæet tilbage.

Venlige alfahilsner
Per

Dan Kenskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 07 okt, 2003 19:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Dan Kenskov » 03 aug, 2005 07:52

Mange tak for de gode råd. Det viste sig at relæet ikke fungerede, men jeg har alligevel stadig lidt problemer. Jeg er i tvivl om termostaten fungerer. Det er vel noget med at måle modstand gennem termostaten ved lav og ved høj (over 80 - 85 grader?) hvor jeg evt. dypper den i noget kogende vand?, men hvad skal den i givet fald måle?
pft. og mvh. Dan.

Besvar

Tilbage til "Alfa 164 Motor"