Styrtøj stramt, brunlig væske i beholder

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
Gentleman
Geografisk sted: Danmark

Styrtøj stramt, brunlig væske i beholder

Indlæg af Gentleman » 23 jul, 2010 06:11

<p>Hej allesammen,</p><p></div></p><p>Styrtøjet er blevet mere stramt/tungt de sidste par år og den lækker ikke væske. Har tjekket væsken og den er brunlig og vandig. Er det korrekt at væsken skal se sådan ud? Mener at mindes at den skal være rødlig og flydende som tynd olie.</p><p>   </p><p>Tænker på at udskifte væsken, men... Hvordan gør man og hvordan får man bagefter udluftet systemet?</p><p></div></p><p>Har I nogle gode idéer til hvad der ellers kan være galt?</p><p></div></p><p>Mange hilsener Brian [:)]</p>

tpsimmert

Indlæg af tpsimmert » 13 aug, 2010 17:46

Hej.

Har du kørt med samme dæk de sidste par år? Ja det lyder som et dumt spørgsmål, men jeg har bemærket en stor forskel på hvor tungt styrtøjet er fra nye 17" dæk til slidte 17" dæk. Jeg har nogle gange tænkt at der måtte være noget galt, men når der så kommer vinterdæk på igen eller nye sommerdæk, så kører det fint igen. Det skyldes formentlig den øgede dækflades kontakt mod asfalten efterhånden som dækket nedslides.
Farven og den vandige konsistens på olien i væskebeholderen lyder helt ok.
Mvh Tom

elp

Indlæg af elp » 13 aug, 2010 18:27

Olien i power styre systemet er automatgearolie og meget tyndflydende og rødlig fra ny. Den mister den rødlige farve og bliver mere brunlig med tiden. Olie skiftes ved at afmontere returslangen på pumpen og hælde ny væske i, mens motoren går i tomgang. Systemet er selvudluftene.
Hvis styretøjet bliver strammere med tiden, skyldes den enten at noget binder (styre- eller bærekugler) eller slid i tandstangen, men det er mere normalt, at slidt tandstang giver upræsis styring.
Pumpen til styretøjet bliver, som så meget andet, slidt med tiden, og giver derved mindre hjælp.
Det med forskel på nye og slidte dæk, har jeg aldrig oplevet, men en lille forskel mellem 185/65-15 og 215/45-17 hjul og dæk har jeg også lagt mærke til lige efter skift af hjul. Men der er en lille forskel i slidbanebreden på forskellige fabrikater og typer dæk, dæk med meget V-formet mønster er ofte lidt bredere end dæk med langrillede mømstre.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"