Motor!!

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
Mel
Geografisk sted: Danmark

Motor!!

Indlæg af Mel » 21 okt, 2004 17:23

Jeg ønsker at købe en Alfa Romeo 156 Sportswagon JTD
Årgang: 2001
Km: 160.000
,men jeg har desværre hørt at motoren går let i stykker.
Er der nogen af jer der har nogen efaring med det, og kunne måske give mig lidt flere oplysninger?

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 21 okt, 2004 18:16

Hej "Mel"

Som du kan se på sitet er der flere der har haft problemer med motorer på deres Alfa´er. Og hvis du kikker på mit indlæg omhandlende garanti forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=801, er FIAT DK ikke meget for at påtage sig deres ansvar i mange sager. Fortvivl blot ikke, for uanset hvad folk har af skrækhistorier omkring Alfa´er, så kræver det blot lidt almindelig fornuft af skønne om bilen er OK eller i gråzonen.
Vil du have en bil du får en garanti på skal du nok se dig om efter én der har lidt færre KM og færre ejere på uret.

Hvor mange har haft den pågældende bil før dig ??

Kik i servicebogen om service er blevet overholdt, tandrem skiftet i dit tilfælde 2 gange eller en og så skal den skiftes nu. Der er kun 2 års produkt garanti og ikke 120.000 , 80.000 eller tre års garanti.
Påstås det skal du i hvert fald få det på skrift.

Har bilen været skadet betydelig ( skæv, svejset eller andet )??

Kik for skader, ridser, stenslag og ligende, ved frontruden (taget) efter montage af ny forrude.
Kik også på samlinger i pladedele (skærm - dør - motorhjelm - bagdør - bagskærm)ligesom dækslid (skæve eller punktslidt). Tag så en køretur og kast bilen lidt fra side til side (behersket naturligvis), lyt efter mislyde under kørsel fra fortøj og bagtøj(klonk eller svuplyde)og ikke mindst gearkassen (gearskift og lyde).
Mislyde fra motoren skal du selvfølgelig være opmærksom på.
Okay det hele lyder måske temmelig voldsomt, men det er faktisk meget enkelt. Har du en dårlig fornemmelse af bilen, skal du nok vente til du finder en anden.

Du kan også kikke forbi www.Cuoresportivo.dk og kontakte "Pedersen", han har en 2004 RST SW 1,9 og han er meget tilfreds. Ok den er ret ny men han har sikkert gjort sit forarbejde inden købet.

Men check servicebogen der er et skema over de forskellige eftersyn og hvad der skal laves de enkelte gange, og spørg så om det er overholdt.

Held og lykke med handlen. Og husk at hilse i trafikken på de andre Alfa´er.[;)]

Er der nogle spørgsmål kan du evt. ringe til Arne Juhl ved Kock Biler i Højbjerg v/Århus. Spørg specifikt efter Arne, han ved hvad du skal kikke efter i servicebogen.

Ole Jørgensen

Indlæg af Ole Jørgensen » 21 okt, 2004 18:33

Hej Mel

Jeg har en Alfa 147 JTD 16V (nyere motorudgave) fra 7/2003, som snart runder 60.000 km uden problemer.[:D]

Det Lars skriver gælder generelt alle biler, ikke kun Alfaer, så prøv bilen, se om servicebogen er ok og ellers gennemgå bilen som ved alle andre brugte biler. Spørg eventuel om bilens historie og kontakt evt. tidligere ejere. Held og lykke.[:)]

Mange hilsner
Ole

Pedersen
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 21 okt, 2004 19:31

Hej Mel
Som rigtig nok fortalt af Lars, har vi en 1,9 16v som nu runder 10000 km. Vi har 7-9-13 endnu ikke haft problemer med motoren, den spinner bare som en kat (stor diesel hankat)[:)]
Jeg ved desværre ikke så meget om holdbarheden på de "gamle" 8v motor[:(]
Hvis service m.m er overholdt, og bilen ellers køre fint, ville jeg ikke tøve.
Selve standen på bilen, afsløre som oftest de tidligere ejere, var de Alfister eller bare en af de sælgere der lige skulle prøve at køre Alfa.[^]
Arvid, den gæve dansk/svensker, har også en 1,9 16v og han har nu rundet 50000 km siden febuar uden problemer med motor/gearkasse.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8445
Held og lykke med købet [:)]

Superstuden
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 22 okt, 2004 07:04

Det er ikke kun alfa motorer der ikke kan holde. Prøv og spørg vw om deres pumpe-dyse teknik. Vi har lige skiftet en motor oppe i firmaet. Det var en 115 hk, diesel golf. Den havde også gået meget af at være en vw nemlig 140.000 km[:D] SÅ ALLE har problemer også alfa.

mvh
kristian

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 22 okt, 2004 07:40

Hørt - hørt !! Kunne ikke være mere enig [8D]

Lars T

Indlæg af Lars T » 22 okt, 2004 21:43

Amen to that brother..!!!

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"