Luft udefra eller ...

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
menno
Geografisk sted: Danmark

Luft udefra eller ...

Indlæg af menno » 01 mar, 2006 23:15

Hej! Mig igen ... man kan ikke give mig skylden at jeg sørger for dette forum bliver kedelig. Min Alfa har MANGE ting som skal fikses. Der er også en selvfølge når den ny er 7 år gammel ... [;)]

For at spare penge (det skal man jo gøre hvis man ikke har for meget af det) bliver reparationer gjort over en længere periode. Nogle gange prøver jeg så at lave noget selv ... fordi det KAN vel ikke være så svært. [:D] Og dog ...[:0]

På ventilations/varme-kontrolpanelet (så hedder det vel) sidder yderst til venstre varmereguleringen OG en lille knap som styrer om luften skal cirkuleres med det luft som er i kabinen eller om den skal suge det ind udefra. Man slukker typisk for udefra når men holder på venstre side af en stor diesel. [xx(]

Lyset i varmeregulatoren var "røget" og det skulle "far" lige fikse selv. Tænkt at jeg bare skulle vrikke lidt og så kom "dimsen" af og så kunne jeg se hvilken pære jeg skulle købe og bytte ud.

Jeg ved ikke hvorfor men jeg troede jeg også skulle hive den luftcirkulationsknap af for at få hele varmeregulatoren af. Er i med? [;)]. Så sad jeg pludsligt med den lille knap i hænderne ... to små fjædre stak ud. UDEN (og det var dumt) at kigge nærmere prøvede jeg at få den på plads igen (ikke videne at de to fjedre skulle passe over to små pinde [B)]). Da jeg så havde sat den på plads kunne den ikke trykkes ind eller ud. Det forstod jeg så da jeg fik hivet knappet løst igen (og der skulle bruges kræfter). De to små pinde havde sat sig ved siden af de to fjædre i de huller hvor fjæderne sad. Det var umigligt at få dem skild igen. De to bitte små pinder sidder nok fast i hele varmereglerings-kontrollen ... de er så brækket af. Fjæderne er ubrugelige.

Min spørgsmål til jer er ... hvad er det MINDSTE del som kan skiftes så at det fungerer igen? Er det hele varmeregulerings knappen?

Jeg kører nu med luft-udefra. Min eneste mulighed. Når jeg kører eller holder i nærheden af en (last)bil som "lugter", så slukker jeg for ventilatoren. Det er en løsning men ikke optimalt ... [;)]

Man lærer af sine fejl ... det har jeg! Doh! [:0]

elp

Indlæg af elp » 03 mar, 2006 20:25

Hej Menno - desværre ser det ud til (iflg. reservedels katalog) at hele enheden med de 3 drejeknapper skal skiftes, da komponenter ikke listes separat. Reservedels nr. 156028659
En mulighed er at søge hos autoophuggere, en og anden 156 skal nok være blevet totalskadet.

menno

Indlæg af menno » 03 mar, 2006 20:40

[V] Auch. Ikke det jeg håbede at høre. Jeg skrevet tidligere til autoophuggere men aldrig fået svar (omkring min viskermotor-sag). Måske svarer de kun værksteder eller mekanikere som ved hvad de snakker om.

Men skulle kende en i Italien (eller hvor de nu laver den reservedel). Den venstre drejeknap er vel en 'entity' i sigselv. Man kunne lige slippe sådan en i en konvelut og sende den til Danimarca. Ja,ja ... man har lov til at drømme.

Det med at hive den knap ud er nok det dummeste jeg har gjort (når det vedrører min bil ... [;)]). [B)][B)][B)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"