Ja jeg har som så mange andre set mig godt lun på 156 modellen.
Jeg er i den situation at jeg har fået et job hvor jeg skal rejse ca. 7 måneder om året. Dvs. at jeg øjner muligheden for at købe bil med mindre fokus på benzin økonomi og mere fokus på køreglæde.
Jeg har læst en del om denne model og er ikke afskrækket ved udsigten til at skulle investere 5000 kr. hvert 2-3 år til tandrem skift. Skulle det ske at den model jeg køber også bruger en del olie så overlever jeg nok også det.
Som jeg kan se det så er der nogle punkter som skal overholdes ved Alfa køb.
1) Service skal være i orden.
2) Der SKAL være dokumentation for tandrem skift.
3) Rust i undervognen. Man skal have den op på en lift og der skal være dokumentation for undervogns behandling.
4) Køb en model fra 1999 eller nyere da man undgår de fleste børne sygdomme.
Der er bare nogle bilmodeler hvor man får rigtigt meget for pengene og en 156'er er en af disse. Jeg stod i slut 90'erne og kiggede sultent efter denne bil som i den grad udstråler elegance og klasse (og gør det stadig)og nu kan man få denne luksus bil til omkring 30000 kr. ..... eller kan man?
Er den lave pris simpelthen et udtryk for udbud / efterspørgsel? At folk i den grad går efter mere økonomisk fornuftige biler og ellers tror på alle alfa skræk historierne?
Eller har de modeller fra 1998 - 2000 som står til salg til omkring 30.000 kr. alvorlige fejl som lurer under den flotte overflade.
Mit spørgsmål er ganske simpelt. Kan man faktisk få en 156'er til omkring 30.000 kr. som vil være et stabilt bekendtskab? Jeg ved selvfølge godt at man ikke kan skære alle over en kam.
Alfa ejer.... bare en gang i livet
At købe brugt bil er altid et lotterispil, des ældre des flere nitter.
Men hvis du følger de råd, som du selv har sat op, og i øvrigt ser dig godt for, så kan du undgå nitterne.
Eks. Jeg ejer en 156 2,0 fra 9. md. 1998 som nu har kørt 210k km, jeg har kørt de 113k og haft den i 8½ år. Den har været meget stabil og driftsikker, næsten kun fået skiftet almindelige sliddele - i begrænset omfang - og i øvrigt service en gang om året.
Det siger sig selv, at jeg er meget glad for den - den har også levet op til mine forventninger mht. dynamik, præstationer som Alfist.
Ville jeg sælge den til min bedste ven? Nej, jeg ved, at på et eller andet tidspunkt skal den have skiftet kobling, generator, starter osv. osv. Det bliver kostbart og tilsammen mere end bilens handelsværdi. Så jeg har besluttet at køre videre, håbe på det bedste og indse, at på et tidspunkt så er det slut.
Nu kender du dilemmaet, måske holder en 10-12 år gammel bil kort eller lang tid.
Hvis du har $$'ne, så køb en noget nyere.
Men hvis du følger de råd, som du selv har sat op, og i øvrigt ser dig godt for, så kan du undgå nitterne.
Eks. Jeg ejer en 156 2,0 fra 9. md. 1998 som nu har kørt 210k km, jeg har kørt de 113k og haft den i 8½ år. Den har været meget stabil og driftsikker, næsten kun fået skiftet almindelige sliddele - i begrænset omfang - og i øvrigt service en gang om året.
Det siger sig selv, at jeg er meget glad for den - den har også levet op til mine forventninger mht. dynamik, præstationer som Alfist.
Ville jeg sælge den til min bedste ven? Nej, jeg ved, at på et eller andet tidspunkt skal den have skiftet kobling, generator, starter osv. osv. Det bliver kostbart og tilsammen mere end bilens handelsværdi. Så jeg har besluttet at køre videre, håbe på det bedste og indse, at på et tidspunkt så er det slut.
Nu kender du dilemmaet, måske holder en 10-12 år gammel bil kort eller lang tid.
Hvis du har $$'ne, så køb en noget nyere.
Du skal gøre som Erik siger, brug din sunde fornuft.
Hvis sælger virker lidt uldent i kanten så lad være, og så er det ligegyldigt om det er en forhandler eller en privat.
Jeg har købt flere biler privat uden problemer og jeg har købt hos flere forhandlere og føldt mig snydt og omvendt.
Med hensyn til prisen er det måske også fordi de holder længere og derfor er der flere på markedet.
Det var nemmere før i tiden, når halvdelen var ædt op af rust så var det jo et begrænset udvalg tilbage.[:D]
Jeg har bla. en 156sw 1,9 jtd fra 2000, den har snart kørt 250000km og den har ikke brug for at få påfyldt olie imellem service eftersynene. [^] Og den er ikke rusten.[:)]
Mvh.Svend
Hvis sælger virker lidt uldent i kanten så lad være, og så er det ligegyldigt om det er en forhandler eller en privat.
Jeg har købt flere biler privat uden problemer og jeg har købt hos flere forhandlere og føldt mig snydt og omvendt.
Med hensyn til prisen er det måske også fordi de holder længere og derfor er der flere på markedet.
Det var nemmere før i tiden, når halvdelen var ædt op af rust så var det jo et begrænset udvalg tilbage.[:D]
Jeg har bla. en 156sw 1,9 jtd fra 2000, den har snart kørt 250000km og den har ikke brug for at få påfyldt olie imellem service eftersynene. [^] Og den er ikke rusten.[:)]
Mvh.Svend
<blockquote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="1" id="quote">Citat: <hr /><em>Oprindeligt oprettet af CoppiCat</em>
Kan man egentlig regne med at standen er i orden hvis man køber den ved en auto forhandler kontra privat? Eller har en auto forhandler ingen skrubler ved at sælge dig et pyntet lig?
<hr /></font></blockquote>
Kan man egentlig regne med at standen er i orden hvis man køber den ved en auto forhandler kontra privat? Eller har en auto forhandler ingen skrubler ved at sælge dig et pyntet lig?
<hr /></font></blockquote>