El rude Rudehejs

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
defess
Indlæg: 47
Tilmeldt: 12 dec, 2011 19:33
Geografisk sted:

El rude Rudehejs

Indlæg af defess » 26 mar, 2012 21:27

<p>hej Alle</p><p></div></p><p>Mit el vindue i venstre bagdør er stået af. Jeg kan se en metalwire stikke på imellem vindue og gummiliste. Hvor sidder skruerne gemt når jeg vil fjerne beklædningen på døren så jeg kan se hvad som er galt?</p><p></div></p><p></div></p><p>På forhåånd tak for hjælpen</p><p></div></p><p></div></p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 mar, 2012 04:36

Først skal du skrue alle håndtag, ornamenter, højtalere osv. af. Derefter er der nogle skruer, som holder dørbeklædningen, som skal findes og skrue af. Når alle løse dele og skruer er væk, skal beklædningen forsigtigt trækkes af 7 clips hele vejen rundt. Der findes et specielt værktøj til dette, langt og tyndt blad. Så kan du se, om stålriveren er knækket eller faldet af trisser og hvad som sidder derinde.
Her tegning af dørbeklædningen.http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=3

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 06 maj, 2012 05:18

Hej Erik,

Har netop selv oplevet dette og mit kabel er knækket til højre bagrude (rustet over) :(

Er man tvunget til at købe et nyt rudehejssæt eller kan man få kablerne løse? Jeg har skildt motordelen ad og som jeg kan se det, burde man kunne nøjes med at skifte kabeldelene...

Har fundet dette sæt og der nævnes 932A2 hvilket skulle være samme modelversion som min, men konstruktionen er anderledes?!

http://speedyautoparts.dk/produkt/22503 ... park-932a2

Har fundet denne udgave og det ligner fuldstændigt det der sidder i min 156'er.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=2

Erik, ved du om rudehejset som jeg har fundet på SpeedyAutoparts kan bruges i stedet=

Mange hilsener

Brian

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 maj, 2012 20:30

Jeg tror de 2 du har fundet er fuldstændig ens. Jeg har flere gange købt dele til Fiat og Alfa hos alternative leverandører til ca. halv pris. Ved flere tilfælde var varen i en æske fra Marelli, som er ejet af Fiat, hvor originaldelen var i en Vario, ejet af GM, æske.
Til gengæld tror jeg ikke, at man kan købe kablet separat. Hvis du er fingernem nok, kan du måske finde et kabel, som har den rette tykkelse og som kan kortes af til korrekt længe, men kan det betale sig; motoren kan være slidt.

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 07 maj, 2012 06:57

<p>Hej erik,</p><p></div></p><p>Designet er anderledes end min. På min går kablerne ind i top og bund og ikke på den ene side som på billedet (mit link).</p><p></div></p><p>Det er den bagerste rude, så chancen for at motoren er slidt og forhåbentligt minimal, så</p><p>jeg valgte at skille det hele ad, købte mig 2x cykel bagbremsekabler og splittede et par lednings samlemuffer af (brugte dem som kabelstop). Målte længderne på de gamle wirer og klippede de nye til. Fik smørt og samlet det hele og nu kører ruden perfekt og meget lettere end de 3 andre rudehejs.</p><p></div></p><p>På de to billeder af "kabelstoppet", brugte jeg en muffe med 2 skruer og en lidt anden løsning pga. pladsmangel (fik desværre ikke taget et billede af det).</p><p></div></p><p>Pris kr. 39,90 og næsten 6 timers arbejde da jeg aldrig havde skilt en bagdør ad før [:D]</p><p></div></p><p>Skønt når ting virker igen og man er en masse sparet penge "rigere" [:P]</p><p></div></p><p>Tak for hurtigt svar Erik.</p><p></div></p><p>Som altid en fornøjelse!</p>

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 07 maj, 2012 07:04

Fik vrøvlet lidt ang. kabelstoppet. Billederne er ok og viser den løsning som jeg brugte i den ene ende ved det ene kabel. Brugte en lidt anden løsning ved det andet kabel pga. pladsmangel og det fik jeg desværre ikke taget et billede af :)

I den anden ende af wirerne var der allerede støbt et stop på. Det måtte jeg lige slibe lidt til så det passede i selve hjulet i drevet/motordelen (det kan du se på billede 2709).

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 maj, 2012 18:48

Tillykke med veludført arbejde. Ja, det er besværligt at skille døre døre ad, så man kan komme til rude mekanismen og låsetøjet.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"