Brugt alfa 1,6

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Zheevas
Geografisk sted:

Brugt alfa 1,6

Indlæg af Zheevas » 10 jun, 2004 05:50

Hej !

Jeg har lige meldt mig til dette forum efter at have læst en del indlæg. Virklig nyttig information man får tilbage fra jer. Nå men jeg står overfor mit første Alfa Romeo bil køb, da jeg siden 1997 har været tosset med bilen, dog pga forsikring har det ikke kunne realiseres før nu. Jeg hører fra folk at der er en del rep. på en alfa. Her følger specifikationerne håber at i kan fortælle mig lidt mere om følgende

149.900,-
156 1,6 årg.2001 fuld aut. klima
102000 KM (tidligere firmabil)
sort.

Er prisen god ?

Har i forslag til steder at kigge efter min første alfa vil jo meget gerne gøre et godt køb ?

Hvilke ting er vigtige at kontrollere ved netop et alfa køb ?

Håber i gider hjælpe mig lidt på vej, jeg vil virkelig sætte pris på det ??

Tak

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 10 jun, 2004 06:15

Hej.

Jeg er ikke opdateret på priser på 156'ere, men en generel købsguide til modellen findes under www.italienskebiler.dk Kig under "Gode råd" på siden.

Mht. steder at finde gode eksemplarer til salg er Alfaklubbens hjemmeside (og selvfølgelig klubbladet) umiddelbart indlysende.

Mht. den du har kig på, så check om klimaanlægget er blevet efterset og efterfyldt, har den fået lavet 100000 km. service, og hvornår er tandrem og remstrammerhjul skiftet?

Mvh. TBC

Ole Jørgensen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 10 jun, 2004 07:03

Hej

Du kan eventuel sammenligne med priser på www.bilbasen.dk og www.bilpriser.dk eller eventuel www.Alfaromeo.dk under "classic biler", men vær selvfølgelig opmærksom på, at der kan være forskel på bilernes stand - så brug det kun som en rettesnor.

Jeg tror ikke der umiddelbart er flere reparationer på en Alfa end andre bilmærker, men undersøg eventuel bilens historie og spørg f.eks. den tidligere ejer/bruger med hensyn til drift, service og vedligeholdelse af bilen og køb selvfølgelig kun hos en forhandler som du har tillid til. Får eventuel et FDM-tjek af bilen.

Hilsen
Ole

Lars T

Indlæg af Lars T » 10 jun, 2004 17:54

Hej Zheevas,
og teløk med at du endelig har fået økonomien til at ha "drømmebilen" holdende ude foran...

Jeg ville personligt mene at det er for mange penge at give for netop den model du kikker på der - dog ved jeg jo ikke hvilket udstyr udeover Klimakontrol der har..
Du burde kunne finde en 2.0 for omkring 115-130k som har kørt mellem 110 og 140, måske så et år ældere.. Og hvis det er forsikringen der tynger så gå efter en 1.8 - 1.6'eren kan godt være lidt på overarbejde, hvis du forstår hva jeg mener..

De ting TBC remser op er bestemt nok du skal fide ud af og det er vigtigt at alle "krav" er overholdt - dette gælder for samtlige modeller... Men da denne har kørt som en firmabil burde alle service og remskiftninger være foretaget.. men kik nu alligevel i servicebogen!!!

Iøvrigt er der en del penge at spare hvis du kan leve uden Klimakontrollen - en med aircon burde være omkring 10-12k billigere..

Håber du finder hvad du leder efter, men er kede af at siger at den du kikker på nu nok er for dyr..

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 10 jun, 2004 19:05

Tak for hurtig respons, jeg har tjekket www.bilpriser.dk der har nogle nyttige links til hvad man skal kontrollere inden køb og jeres input er også med når jeg står og skal forhandle, men Lars jeg har set på bilbasen.dk og synes ikke rigtig jeg kan finde en i den prisklasse du nævner der har ørt 110000-140000. Hvis du "falder over en må du meget gerne give lyd fra dig. Jeg skal lige have solgt min gamle bil først alligevel

tak

Lars T

Indlæg af Lars T » 10 jun, 2004 21:39

Jeg har da ellers fundet en masse... eller ska ldet ære hosd en forhandler som "skal" tjene 30-40k på en bil til 140k [:(]

kan ingen af disse gøre det?? Eller skal det være en 01?? eller..??

http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 026&page=2

http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 275&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 551&page=3

http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 232&page=3

selv en V6'er...
http://www.bilbasen.dk/biler/private/sh ... 547&page=3

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 10 jun, 2004 22:56

Ok det er flotte biler !!!, men jeg har hørt (kun hørt) at modellerne fra årgang 2000 og op har rådet bod på nogle fejl der typisk var i de tidligere år. Du har selvfølgelig ret mht aut. forhandler, men jeg er ikke selv super mekaniker og fortrækker nok en aut. at købe hos

Der kan jo måske pludselig opstå mangler jeg ikke havde set til at starte med. Men jeg skulle måske bare tage en bekendt med der er mekaniker og lade ham gå sømmene efter på bilen og så gå efter en privat handel ?

PS: Bilen skal helst være sort (-: (måske sølv men ret mange kører sølv efter min mening ?)

Jeg skal også lige passe på forsikringen ikke bliver for dyr 1,6 kontra 2,0. DFen er nok noget dyrere kunne jeg forstille mig !

PS: Betyder det meget om bilen har kørt ca 100.000 eller 140.000 motormæssigt ?

Lars T

Indlæg af Lars T » 11 jun, 2004 00:59

Så længe bilen er passet betyder km standen ikke rigtig noget - jeg ville købe den privat, da du jo alligevel ike få mere end 3 mdr., måske 6 mdr, mekaniskgaranti maks. bare sørg for at den har fuld servicehæfte og har fået skiftet diverse remme ellers skal dette gøres højst sandsynligt gøres hurtigst muligt..

Mener ikke at 1997-2000 modellerne skulle være mere udsatte end nyere MY-modeller..

hvis forsikringen på en 2.0'er er for dyr så ville jeg klart går efter en 1.8 - den passer om noget bedre til bilen - men omvendte får du mere udstyr i 2.0.eren - et pænere indtræk, varme i forsæderne, tågeforlygter, trærat og gear knop samt træindlæg i midterkonsolen så vidt jeg husker.. [;)]

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 11 jun, 2004 05:52

Ok takker for info Lars ! Jeg tror sgu jeg lige ringer til min forsikring imorgen og hører omkring en 2,0 istedet. Jeg har kigget på de "private biler til salg" inde på www.bilbasen.dk og jo jeg tror jeg går efter en privat handel. Efter selvfølgelig at have kontrolleret diverse remme, servicebog og evt. en FDM test samt have en mekaniker med ud og besigtige bilen. Det bliver lækkert med en "alf" (-: jeg lader hører fra mig når valget er gjort !

Takker igen for mange nyttige infos fra jer på sitet !

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 11 jun, 2004 06:45

Lige et enkelt spørgsmål Selespeed kontra almindelig ?? Hvori ligger forskellen ?

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 11 jun, 2004 07:17

Uha, forskellen er stor!

Selespeed er gearskift ved hjælp af trykknapper på rattet, eller ved enkelttryk på gearvælgeren. Der er med andre ord ingen koblingspedal, da koblingen styres af hydraulik eller noget i den dur. Det er - sagt med marketingafdelingens ord - "et Formel 1 gear".

Nogle mennesker mener det giver et abrupt kørselsmønster, mens andre synes det skifter fint. I bund og grund er det måske et spørgsmål om man selv kan lide at styre hele mekanikken, eller gerne overlader noget til elektronikken.

Det er et spørgsmål som kan starte store diskussioner, for meningerne er stærkt delte! Den ene gruppe synes at seleepeed er fantastisk, og den anden gruppe kan ikke fordrage det!

Hvis du kan få mulighed for det, så synes jeg at du bør prøve begge dele før du beslutter dig - personligt synes jeg at selespeed er fremragende, men det er særdeles individuelt. Jeg synes dog du bør prøve det, for at vurdere om det lige er sagen for dig; på en god lang prøvetur vel at mærke. Systemet kræver lidt tilvænning.

Mvh. TBC

Lars T

Indlæg af Lars T » 11 jun, 2004 18:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Zheevas</i>
Efter selvfølgelig at have kontrolleret diverse remme, servicebog og evt. en FDM test samt have en mekaniker med ud og besigtige bilen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hørt hørt så kan den nemlig ikke gå helt galt - find evt. en i klubbladet - De er jo gerne hysterisk velholdte..

ang. Selespeed elelr manual har TBC helt ret... Det er helt individuelt og måske også et spørgsmål om temperament..

men prøv det et par gange før du tager din endelige beslutning..

og jo jeg er helt sikker på det bliver en flot Alfa...

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 12 jun, 2004 01:43

Nå så kom dommen fra forsikringsselskabet. Det billigste jeg kan finde (har prøvet mange) er trekroner ! 3 år uden skade incl. ulykke og indbo forsikring. 15.500,- for ansvar & kasko for en 2,0 alfa findes det billigere ?

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 12 jun, 2004 03:43

Måske! Prøv evt. www.forsikringsluppen.dk

Meget afhænger af postnr., men generelt er forsikringer en jungle. Din trøst må dog være, at præmien falder relativt hurtigt hvis du kører skadefrit, og det er straks helt andre priser når/hvis du bliver elitebilist.

Afvejningen er din, men jeg kender en kvinde på 30 år med postnr. 8000 Århus C der giver over 15000.- kr/år for en Fiat Punto...

Jeg er ikke sikker på at det reelt er specielt dyrt at forsikre en 2.0 i stedet for en 1.6; en del forsikringsselskaber går i baglås alene ved ordene "Alfa Romeo".

Du kan næppe bruge det til alverden, men jeg giver 5700.- kr/år som elitebilist for en 146 1.6 TS og 7700.- kr/år for en Lancia Thema 8.32 med ansvar og kasko med friskade, glasdækning og Falck-abonnement på begge.

Som Lars siger; du skal nok blive glad for din bil; det er faktisk en kommende klassikker!

Mvh. TBC

Zheevas
Geografisk sted:

Indlæg af Zheevas » 12 jun, 2004 08:10

Hej igen ! Jeg går sgu efter 2,0 den er noget dyrer end 1,6 pga. de famøse grp indelinger hos selskaberne, men som du så rigtigt siger tbc falder jeg allerede efter 1 år til ca 11400,- altså næsten det samme som en 1,6 første år (10500,-) Har allerede mailet lidt med nogle stykker håber på snarligt svar (-:

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"