Første gangs ejer

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 75/90
Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 23 feb, 2008 06:04

De nemmeste og billigste heste i sådan en motor er noget ordentlig motorstyring og indsugning. AFM er nemlig en af de ting der sætter sin begrænsning for den motor. Du kan læse meget mere om det på www.alfagtv6.com. Jeg skal selv til at køre med MegaSquirt på min.



Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 27 maj, 2008 15:21

okay så mit problem er således jeg har kaput gardangaxel som rasler og ryster når jeg kører er der nogen der ved hvem der kan lave sådan en??? og helst lidt billigt[:D] har fået en pris og den lød på ca. 8kilo eller
derover[V] og det syntes jeg er lidt pepperet da jeg kun har givet 17k for bilen..... på forhånd tak[:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 maj, 2008 17:52

Ja, nu bliver en bil ikke billigere i reservedele og arbejdsløn, når den bliver gammel og har lav handelsværdi. Jeg ved ikke hvor du har fået prisen fra, men normalt er det leddene (hardy skiver) som bliver slidte på 75. Derudover kan hele transmissionen sidde løst i gearkasse ophængene, som det også er almindeligt at skulle skifte med mellemrum. Ingen af delene kan løbe op i kr. 8000.
Hvis kardanakslen er skæv, kan det nok betale sig at finde en brugt. Jvis den er ude af balance, kan man prøve at vende den en ½ omgang, eller afbalancere den, hvis ikke det hjalp med den ½ omgang.
Men først og fremmest vil jeg anbefale dig at bruge et værksted som kender Alfa 75, nogle at de tidligere nævnte, eller Alfatec på Fyn, som kender 75 og V6 motoren særdeles godt. Disse Alfa specialister tager ikke så høje timepriser, som Kbh. forhandlere.

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 03 feb, 2009 20:23

Nå ja men mange tak for hjælpen indtil videre selvom jeg har været længe om at svare "sorry" Raslen fra gradangakslen viste sig at være et støvdæksel der var blevet sjusket på, og det blev pillet af derudover viste det sig at dem der havde skiftet hardyskiver på den sidst havde ikke sat lige antal skiver på boltene på akslen derfor rystelserne det fik vi også rettet så nu ryster den ikke fra akslen af mere.....

Fik også lige skiftet gummislangerne mellem benzinrør og dyser for de var plumrådne og lækkede benzin ud på blokken....

Men mine problemer med denne bil er åbenbart langt fra færdige.... speedometeret stoppede med at virke.. forruden skal skiftes takke været stenkastere på en motorvjesbro[:(!] udstødningen skal skiftes, den skal hæves, diverse bøsninger i ophænget skal skiftes en nyere gearkasse trænger den også til... Og det koster alt sammen røven af en jetjager men med tiden får jeg råd del for del...

Skal også lige spørge kan man pille aircon helt ud af bilen uden at få problemer?? bruger den ikke og den virker heller ikke...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 feb, 2009 21:30

Ja, der er ofte noget med en ældre bil.
Du har en del dele som skal skiftes. På det andet Alfa Forum www.cuoresportivo.dk er en handelsplads, hvor man kan søge og tilbyde reservedele. Derudover er der mange brugere som ejer ældre Alfaer og er "hjemme mekanikkere", så du kan sikkert få mange gode råd der og finde mange stumper til din bil.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 04 feb, 2009 05:16

Må jeg spørge hvad du gav for bilen for et år siden? Der er jo en årsag til at en velholdt transaxle-bil koster det den koster. Der har fandtes mange eksemplarer (især 75'ere) fra slutningen af firserne og frem, til relativt små penge (15-20K) men jeg ved som regel også hva der medfølger af vedligehold og rep. på dem til de priser...

Misforstå mig ikke for det er som udgangspunkt en solid og rimelige driftsikker bil - MEN sådan en vil man jo gerne at den kører godt - og det kræver vedligehold af drivlinie og undervogn. Ellers blir det en alt for løs slingrekasse at køre. Hvis under og drivlinie til gengæld er iorden - så kører de jo røven ud af bukserne på mangt en moderne bil.

For mig er den store forskel på at køre en Alfa og alt muligt andet, at Alfa vil man ha pinligt iorden pga. køreglæde og køreegenskaber hvorimod mange andre biler blot er et transport der blot skal overholde de mest nødvendige sikkerheds foranstaltninger for ens egen og medtrafikanternes skyld. Hvordan den ellers kører er (for mig) sekundært for de kan aldrig gi mig samme oplevelse som min Alfa Romeo...

Claes
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 maj, 2007 21:36
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Claes » 11 feb, 2009 04:30

...det med at pille aircon ud af bilen er noget af et projekt.
Jeg brugte sidste weekend på det.
Jeg vil nok anbefale at skifte varmeapparat ud med en uden aircon og det kræver at du fjerne hele instrumentpanelet incl rat.

Varmeapparatet er forbundet med kompressoren og kan som regel ikke løsnes uden at ødelægge rørene.
Hvis den ikke er i stykker og du kan få kold og varm luft vil jeg anbefale at lade den siddende og blot fjerne kilerem til kompressoren.

Jeg købte for 2 år siden en 75 3.0 og har været gennem en del reparationer, nogle dele købt nyt andre enten via Cuoro Sportivo, alfaklubbens hjemmeside eller Peder i Skulderløse.

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 29 apr, 2009 23:33

Igen er jeg for længe om at svare og må undskylde atter en gang....
jeg gav 17k for den i tidernes morgen men det var den bestemt ikke værd... men nu er der desværre ingen vej tilbage andet end at fikse den for det er jo en fed bil[:D]

Periodisk syn står får døren og der er et hav af ting jeg skal have lavet har dog fået styr på det meste der er lige blevet lavet et par huller i bunden præcis det sted hvor den har været lappet før så det har været en amatør der har lavet det men nu er det blevet lavet ordentligt....

Skal have den hævet og indstillet camper og sporing og til den lejlighed har jeg tænk mig at bruge jensen auto i gentofte og jeg vil ved samme lejlighed rose dem som et godt værksted der virkelig elsker at hjælpe en alfa ejer i nød og til en overskuelig pris....

Så skal jeg have lavet bremser og skiftet udstødning og forrude men det laver jeg selv kan i øvrigt anbefale www.stelvio.dk de kan skaffe rigtig mange dele til italienske biler og det samme med ebspares i england de er bare lidt dyre pga. forsendelse også videre....

Men projektet er i første omgang at få den igennem syn også ellers hvis pengene er til det at top renovere den med tiden....

Indtil videre har jeg lavet disse ting på den:

1: Skiftet baghjulsleje
2: Skiftet slanger ved indsprøjtningsdyserne
3: Skiftet koblingshovedcylinder
4: Skiftet midterleje på gardangaksel
5: Skiftet gearkasse ophæng
6: Skiftet Køler
7: Skiftet benzin fødeslange fra tank til pumpen
8: Fået lavet og skiftet karroseri ophæng til stabilisator arm inklusiv bøsninger
9: Fået lavet plade arebejde
10: Skiftet generator
11: Skiftet afstiver i bunden
12: Skiftet sprinkler tank
13: Skiftet bremse skiver og klodser foran
14: Skiftet gummimancheter på styrearmene

Og jeg mangler stadig mange ting Bla. er speedometer gået en tur og jeg mangler den dims der sidde i gearkassen og måler farten og jeg aner virkelig ikke hvor jeg skaffer sådan en henne.....

Når alt det mekaniske er lavet kommer det kosmetiske så
[xx(] men er da blevet en hel del klogere på alfa 75[:D]

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Generelle emner"