Første gangs ejer
Første gangs ejer
Hej alle herinde
jeg er lige blevet en lykkelig ejer af en alfa 75 3,0 v6 (qv tror Jeg nok) er der nogen herinde der ved hvor mange ventiler der er på sådan en dejlig sag? motor nr er vist nok 162b6c
på forhånd tak
den nye lykkelige ejer[:D]
jeg er lige blevet en lykkelig ejer af en alfa 75 3,0 v6 (qv tror Jeg nok) er der nogen herinde der ved hvor mange ventiler der er på sådan en dejlig sag? motor nr er vist nok 162b6c
på forhånd tak
den nye lykkelige ejer[:D]
Hvis den har sin originale motor, så har den 12 ventiler som drives af 1 knastaksel i hvert topstykke.
Tror ikke modellen hedder QV. QV var en af modellerne i 164 serien, den havde stort set samme motor, men med 24 ventiler og 2 knastaksler i hvert topstykke. Sådan en motor kan godt ligge i en 75 3,0V6
Tror ikke modellen hedder QV. QV var en af modellerne i 164 serien, den havde stort set samme motor, men med 24 ventiler og 2 knastaksler i hvert topstykke. Sådan en motor kan godt ligge i en 75 3,0V6
Hej alle
Har lige fundet ud af at der nok skal laves en hel del ting på min alfa75 en af mine første prioriteter er at få hævet fronten igen... " forrige ejer var vist en brian" men jeg har ingen anelse hvordan man justere det her torsion de dion ophæng.... iøvrigt har jeg fundet ud af at min bil er en milano verde... ved ikke hvad det har af betydning... så til alle jer veteraner derude i må endelig gerne forklare mig det.....[:)]
Mvh Csr
Har lige fundet ud af at der nok skal laves en hel del ting på min alfa75 en af mine første prioriteter er at få hævet fronten igen... " forrige ejer var vist en brian" men jeg har ingen anelse hvordan man justere det her torsion de dion ophæng.... iøvrigt har jeg fundet ud af at min bil er en milano verde... ved ikke hvad det har af betydning... så til alle jer veteraner derude i må endelig gerne forklare mig det.....[:)]
Mvh Csr
Fronten hæves og sænkes ved at ændre på hvordan forfjedrene er indstillet. Det er torsionsfjedre, dvs. lange stænger fro forhjulsophængene til et pænt stykke ind under bunden. Der sidder de fastgjort til nogle faste beslag i nogle stråler (lange riller som går ind i tilsvarende riller i beslaget. Arbejdet kræver kendskab, kraftigt værktøj, stor forsigtighed og erfaring. Hvis du ikke har prøvet dette før, vil jeg anbefale at du finder en som kender til det. Forskellige steder i landet findes værksteder som kender ældre Alfa'er og kan udføre jobbet.
Milano Verde er en udstyrsvariant, som blev markedsført i USA, sikkert også på nogle markeder i Europa (Svejst, Østrig, Sverige???); jeg har ikke stødt på modellen i DK, men det er muligt at der også blev solgt nogle stk. her.
Milano Verde er en udstyrsvariant, som blev markedsført i USA, sikkert også på nogle markeder i Europa (Svejst, Østrig, Sverige???); jeg har ikke stødt på modellen i DK, men det er muligt at der også blev solgt nogle stk. her.
OK.... findes der sådan en mekaniker her på sjælland i københavns området? og er det dyrt? vil egentlig også godt have kigget lidt nærmere på motoren har mistænkt den forrige ejer for at have tunet den.... da jeg indtil videre kun har præsteret at få den til at køre 7.km/l... tror også han har fået slået en af trækakslerne skæve da den kommer med nogen mærklige lyde fra bagtøjet af....
ved ikke om jeg har været heldig/uheldig med køb af denne bil men mit mål er at få den til at køre nogenlunde som ny og få sat den lidt i stand.... men når man aldrig har haft alfa før aner man jo ikke hvor man skal begynde[:)]
er da også umådelig glad for at have fundet et expert panel herinde[:)]
ved ikke om jeg har været heldig/uheldig med køb af denne bil men mit mål er at få den til at køre nogenlunde som ny og få sat den lidt i stand.... men når man aldrig har haft alfa før aner man jo ikke hvor man skal begynde[:)]
er da også umådelig glad for at have fundet et expert panel herinde[:)]
Jeg kender 2 uafhængige Alfa specialister i Storkøbenhavns området, PS Autoværkste, Hvidover. http://www.psauto-aps.dk/
og CN Auto, Gilleleje. http://www.cnauto.dk/ . CN yder 10% rabat til Alfa Klub medlemmer. CarCenter, Amager, og Jensen Auto, Gentofte er autoriserede værksteder, Hersild&Heggov, Nærum, er forhandler/værksted som alle har kendskab til de ældre Alfa modeller
7 km/l er ikke urealistisk med 8-9 km/l er ikke uopmåeligt, det afhænger af kørestil og hvor langt man kører på hver tur. Men det er altid en god ide at få serviceret og justeret en bil man lige har købt og ikke kender tilstanden på. Man skal også holde øje med olie, kølervæske, bremse og koblingsvæske samt olie til power styrings pumpen indtil man ved om den bruger eller taber noget af disse væsker.
Den mærkelige lyd fra bagenden er nok snarere det bagerste kardanled, det er meget almindligt at de skal skiftes med mellemrum, en såkaldt sliddel. Lyden kan også stamme fra gearkasse/bagtøj, som ligger bagtil undet bagsædet, en såkaldt transaksel.
Held og lykke
og CN Auto, Gilleleje. http://www.cnauto.dk/ . CN yder 10% rabat til Alfa Klub medlemmer. CarCenter, Amager, og Jensen Auto, Gentofte er autoriserede værksteder, Hersild&Heggov, Nærum, er forhandler/værksted som alle har kendskab til de ældre Alfa modeller
7 km/l er ikke urealistisk med 8-9 km/l er ikke uopmåeligt, det afhænger af kørestil og hvor langt man kører på hver tur. Men det er altid en god ide at få serviceret og justeret en bil man lige har købt og ikke kender tilstanden på. Man skal også holde øje med olie, kølervæske, bremse og koblingsvæske samt olie til power styrings pumpen indtil man ved om den bruger eller taber noget af disse væsker.
Den mærkelige lyd fra bagenden er nok snarere det bagerste kardanled, det er meget almindligt at de skal skiftes med mellemrum, en såkaldt sliddel. Lyden kan også stamme fra gearkasse/bagtøj, som ligger bagtil undet bagsædet, en såkaldt transaksel.
Held og lykke
Jeg gik bilen igennem på en lift inden jeg købte den og der er ingen rust gennem tæringer nogen steder... der var også blevet lavet en hel del rust arbejde på den..... har fundet årsagen til det store benzin forbrug og det er at der er hul i forrøret lige inden lambdasonden, det også er lambdasonden sikkert også kaput.....
men er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af præcis hvilken model jeg ejer og hvilken motor der ligger i????
indtil videre viser stel nr at det er en 162b6c og motorkode 61503???
ifølge mine oplysninger er det en 192hk v6 24 ventiler qv motor.... men den kan jo være skiftet...desuden er der 3 kløvere på bilen og benzintank i baggagerummet og gummi harmonicaer på for kofangeren???
Alt hjælp er påskønnet
på forhånd tak mvh Csr
men er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af præcis hvilken model jeg ejer og hvilken motor der ligger i????
indtil videre viser stel nr at det er en 162b6c og motorkode 61503???
ifølge mine oplysninger er det en 192hk v6 24 ventiler qv motor.... men den kan jo være skiftet...desuden er der 3 kløvere på bilen og benzintank i baggagerummet og gummi harmonicaer på for kofangeren???
Alt hjælp er påskønnet
på forhånd tak mvh Csr
Du kan skrive til Alfa arkiv ARCHIVIO STORICO ALFA ROMEO [ArchivioStorico@alfaromeo.com] og oplyse bilens stel nr., du får så svar på modelvariant, originalfarve, produktions dato, hvilket marked den er solgt til. Du kan sikkert få oplyst hvilken motortype der ligger i den.
75 V6 3,0 er ikke produceret med 24 ventilet motor, men sådan en kan lægges i. Det er forholdsvis let at se forskel på 12v og 24v motorer, 12v har én knastaksel og 24v har to pr. topstykke. 24v har normalt 6 forkromeder og bananformede indsugningsrør mellem topstykkerne, 12v har et indsugningskammer i aluminium.
En 12v motor yder 192 hk uden cat og vist 188 med cat, en 24v mener jeg er opgivet til 224 hk og (i 164 og 166) altid med cat.
75 V6 3,0 er ikke produceret med 24 ventilet motor, men sådan en kan lægges i. Det er forholdsvis let at se forskel på 12v og 24v motorer, 12v har én knastaksel og 24v har to pr. topstykke. 24v har normalt 6 forkromeder og bananformede indsugningsrør mellem topstykkerne, 12v har et indsugningskammer i aluminium.
En 12v motor yder 192 hk uden cat og vist 188 med cat, en 24v mener jeg er opgivet til 224 hk og (i 164 og 166) altid med cat.
Csr: Nu sagde jeg jo også at rusten kan gemme sig godt på sådan en.. ;o)
Det lyder som en America-model du beskriver. Udstødningen sidder vel også i højre side?
elp:
3,0 24v'erne har i 164 hhv. 211 og 232HK (Q4). 166 med samme motor har 228HK og 188 i 2,5 men det er vidst blot motorstyringen.
Jeg mener at der i øjeblikket på CS debatteres den reelle forskel på størrelsen af indsugsningrørene hvor der vidst på nyeste 24v'ere sidder de rør med største diameter.
Det lyder som en America-model du beskriver. Udstødningen sidder vel også i højre side?
elp:
3,0 24v'erne har i 164 hhv. 211 og 232HK (Q4). 166 med samme motor har 228HK og 188 i 2,5 men det er vidst blot motorstyringen.
Jeg mener at der i øjeblikket på CS debatteres den reelle forskel på størrelsen af indsugsningrørene hvor der vidst på nyeste 24v'ere sidder de rør med største diameter.
Jeg takker for de mange svar alt hjælp er jo brugbar[:)]
indtil videre ser situationen ikke helt håbløs ud har fundet en som vil hæve den lidt for en rimelig pris og har fået skiftet et baghjulsleje og lambdasonde men der stadig et stykke vej endnu før benzin økonomien er i top..... de to forpotter er utætte og det gør at lambdaen ikke regulere ordentligt.... to nye koster 1200kr stykket hvilket er lidt pepret syntes jeg[:)] så jeg tænkte jeg istedet ville udskifte dem med et par rustfrie rør... ved ikke om det vil give nogen effekt andet end måske mere motor støj???? kunne også godt tænke mig at hive lidt flere hk ud af motoren men den har gået 338000km så jeg ved ikke om det er nogen god ide?? og heller ikke hvordan jeg skal gøre det...... nogen forslag og ideer??
mange tak for jeres hjælp og råd
mvh csr
indtil videre ser situationen ikke helt håbløs ud har fundet en som vil hæve den lidt for en rimelig pris og har fået skiftet et baghjulsleje og lambdasonde men der stadig et stykke vej endnu før benzin økonomien er i top..... de to forpotter er utætte og det gør at lambdaen ikke regulere ordentligt.... to nye koster 1200kr stykket hvilket er lidt pepret syntes jeg[:)] så jeg tænkte jeg istedet ville udskifte dem med et par rustfrie rør... ved ikke om det vil give nogen effekt andet end måske mere motor støj???? kunne også godt tænke mig at hive lidt flere hk ud af motoren men den har gået 338000km så jeg ved ikke om det er nogen god ide?? og heller ikke hvordan jeg skal gøre det...... nogen forslag og ideer??
mange tak for jeres hjælp og råd
mvh csr