Første gangs ejer

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 75/90
Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Første gangs ejer

Indlæg af Csr » 29 jan, 2008 04:43

Hej alle herinde

jeg er lige blevet en lykkelig ejer af en alfa 75 3,0 v6 (qv tror Jeg nok) er der nogen herinde der ved hvor mange ventiler der er på sådan en dejlig sag? motor nr er vist nok 162b6c

på forhånd tak

den nye lykkelige ejer[:D]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 jan, 2008 03:03

Hvis den har sin originale motor, så har den 12 ventiler som drives af 1 knastaksel i hvert topstykke.
Tror ikke modellen hedder QV. QV var en af modellerne i 164 serien, den havde stort set samme motor, men med 24 ventiler og 2 knastaksler i hvert topstykke. Sådan en motor kan godt ligge i en 75 3,0V6

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 01 feb, 2008 05:25

Hej alle

Har lige fundet ud af at der nok skal laves en hel del ting på min alfa75 en af mine første prioriteter er at få hævet fronten igen... " forrige ejer var vist en brian" men jeg har ingen anelse hvordan man justere det her torsion de dion ophæng.... iøvrigt har jeg fundet ud af at min bil er en milano verde... ved ikke hvad det har af betydning... så til alle jer veteraner derude i må endelig gerne forklare mig det.....[:)]


Mvh Csr

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 feb, 2008 06:48

Fronten hæves og sænkes ved at ændre på hvordan forfjedrene er indstillet. Det er torsionsfjedre, dvs. lange stænger fro forhjulsophængene til et pænt stykke ind under bunden. Der sidder de fastgjort til nogle faste beslag i nogle stråler (lange riller som går ind i tilsvarende riller i beslaget. Arbejdet kræver kendskab, kraftigt værktøj, stor forsigtighed og erfaring. Hvis du ikke har prøvet dette før, vil jeg anbefale at du finder en som kender til det. Forskellige steder i landet findes værksteder som kender ældre Alfa'er og kan udføre jobbet.
Milano Verde er en udstyrsvariant, som blev markedsført i USA, sikkert også på nogle markeder i Europa (Svejst, Østrig, Sverige???); jeg har ikke stødt på modellen i DK, men det er muligt at der også blev solgt nogle stk. her.

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 01 feb, 2008 13:01

OK.... findes der sådan en mekaniker her på sjælland i københavns området? og er det dyrt? vil egentlig også godt have kigget lidt nærmere på motoren har mistænkt den forrige ejer for at have tunet den.... da jeg indtil videre kun har præsteret at få den til at køre 7.km/l... tror også han har fået slået en af trækakslerne skæve da den kommer med nogen mærklige lyde fra bagtøjet af....

ved ikke om jeg har været heldig/uheldig med køb af denne bil men mit mål er at få den til at køre nogenlunde som ny og få sat den lidt i stand.... men når man aldrig har haft alfa før aner man jo ikke hvor man skal begynde[:)]

er da også umådelig glad for at have fundet et expert panel herinde[:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 feb, 2008 19:01

Jeg kender 2 uafhængige Alfa specialister i Storkøbenhavns området, PS Autoværkste, Hvidover. http://www.psauto-aps.dk/
og CN Auto, Gilleleje. http://www.cnauto.dk/ . CN yder 10% rabat til Alfa Klub medlemmer. CarCenter, Amager, og Jensen Auto, Gentofte er autoriserede værksteder, Hersild&Heggov, Nærum, er forhandler/værksted som alle har kendskab til de ældre Alfa modeller
7 km/l er ikke urealistisk med 8-9 km/l er ikke uopmåeligt, det afhænger af kørestil og hvor langt man kører på hver tur. Men det er altid en god ide at få serviceret og justeret en bil man lige har købt og ikke kender tilstanden på. Man skal også holde øje med olie, kølervæske, bremse og koblingsvæske samt olie til power styrings pumpen indtil man ved om den bruger eller taber noget af disse væsker.
Den mærkelige lyd fra bagenden er nok snarere det bagerste kardanled, det er meget almindligt at de skal skiftes med mellemrum, en såkaldt sliddel. Lyden kan også stamme fra gearkasse/bagtøj, som ligger bagtil undet bagsædet, en såkaldt transaksel.
Held og lykke

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 03 feb, 2008 10:29

Jamen så takker jeg mange gange for de hjælpefulde info's jeg har fået... og vil inden for den nærmere fremtid tage en tur forbi en af de to nævnte specialister for at få en gennemgang om hvad der skal laves på min alfa[:D]

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 04 feb, 2008 01:28

Puha... at du tør... vær nu forberedt på en stor overraskelse så du ikke går skuffet derfra ;o)

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 04 feb, 2008 10:20

Okay..... Det lyder skidt?.... noget du vil uddybe lidt nærmere??

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 05 feb, 2008 01:19

Rusten kan gemme sig godt på sådan en, undervognsbøsninger, motor- og gearkasseophæng, slavecylinder, utæt tank, hjullejer, hardyskiver, bagerste bremseskiver og calipre - been there done it all ;o)

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 06 feb, 2008 13:06

Jeg gik bilen igennem på en lift inden jeg købte den og der er ingen rust gennem tæringer nogen steder... der var også blevet lavet en hel del rust arbejde på den..... har fundet årsagen til det store benzin forbrug og det er at der er hul i forrøret lige inden lambdasonden, det også er lambdasonden sikkert også kaput.....

men er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af præcis hvilken model jeg ejer og hvilken motor der ligger i????

indtil videre viser stel nr at det er en 162b6c og motorkode 61503???
ifølge mine oplysninger er det en 192hk v6 24 ventiler qv motor.... men den kan jo være skiftet...desuden er der 3 kløvere på bilen og benzintank i baggagerummet og gummi harmonicaer på for kofangeren???

Alt hjælp er påskønnet
på forhånd tak mvh Csr

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 feb, 2008 17:54

Du kan skrive til Alfa arkiv ARCHIVIO STORICO ALFA ROMEO [ArchivioStorico@alfaromeo.com] og oplyse bilens stel nr., du får så svar på modelvariant, originalfarve, produktions dato, hvilket marked den er solgt til. Du kan sikkert få oplyst hvilken motortype der ligger i den.
75 V6 3,0 er ikke produceret med 24 ventilet motor, men sådan en kan lægges i. Det er forholdsvis let at se forskel på 12v og 24v motorer, 12v har én knastaksel og 24v har to pr. topstykke. 24v har normalt 6 forkromeder og bananformede indsugningsrør mellem topstykkerne, 12v har et indsugningskammer i aluminium.
En 12v motor yder 192 hk uden cat og vist 188 med cat, en 24v mener jeg er opgivet til 224 hk og (i 164 og 166) altid med cat.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 07 feb, 2008 04:48

Csr: Nu sagde jeg jo også at rusten kan gemme sig godt på sådan en.. ;o)

Det lyder som en America-model du beskriver. Udstødningen sidder vel også i højre side?

elp:

3,0 24v'erne har i 164 hhv. 211 og 232HK (Q4). 166 med samme motor har 228HK og 188 i 2,5 men det er vidst blot motorstyringen.
Jeg mener at der i øjeblikket på CS debatteres den reelle forskel på størrelsen af indsugsningrørene hvor der vidst på nyeste 24v'ere sidder de rør med største diameter.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 07 feb, 2008 18:07

Hej Daniel - Ved godt det var den korte (og upræcise) variation med AR V6. Det er jo dig som er experten på V6, så det er godt du korrigerede.
Har godt set debatten om bananrørerne og flancerner på 24v, forøvrigt var det der jeg læste og forstod at der var flere varianter (HK) på 24v'erne

Csr
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29 jan, 2008 04:30
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Csr » 23 feb, 2008 02:45

Jeg takker for de mange svar alt hjælp er jo brugbar[:)]

indtil videre ser situationen ikke helt håbløs ud har fundet en som vil hæve den lidt for en rimelig pris og har fået skiftet et baghjulsleje og lambdasonde men der stadig et stykke vej endnu før benzin økonomien er i top..... de to forpotter er utætte og det gør at lambdaen ikke regulere ordentligt.... to nye koster 1200kr stykket hvilket er lidt pepret syntes jeg[:)] så jeg tænkte jeg istedet ville udskifte dem med et par rustfrie rør... ved ikke om det vil give nogen effekt andet end måske mere motor støj???? kunne også godt tænke mig at hive lidt flere hk ud af motoren men den har gået 338000km så jeg ved ikke om det er nogen god ide?? og heller ikke hvordan jeg skal gøre det...... nogen forslag og ideer??

mange tak for jeres hjælp og råd
mvh csr

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Generelle emner"