75 Turbo erfaringer søges

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 75/90
Besvar
Thomas H
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 aug, 2003 05:24
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

75 Turbo erfaringer søges

Indlæg af Thomas H » 16 aug, 2004 00:11

Hej
Jeg har set der er 2 stk 75 Turbo til salg i øjeblikket. Begge importeret fra Italien, hvilket lyder interessant i mine ører. Jeg kunne derfor godt tænke mig, at høre om der er noget specielt, man skal være opmærksom på ved denne Turbo-model! [:)]

Mvh

Thomas



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 16 aug, 2004 00:42

Som ved alle andre "gamle" alfaer, rust, mekanik og generelt om de virker som om de er blevet "voldet".... Er blevet fortalt at de KAN være dyre at holde kørende, men HEY hvilken alfa er billig at holde kørebde... og baghjulstræk og god gammel turbo mekanik kan da kun være sjovt!! OK, måske ikke i 20 cm sne, men ellers ;)

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 16 aug, 2004 05:29

Rust?

Min '92 AR 75 3.0 V6 var galvaniseret fra fabrikken, hvorfor
dine antagelser vedr. rust må gøres til skamme!
IMO bør man ikke købe bilen "for gammmel" - altså uden denne
galvanisering.

Mht. at holde 75'eren kørende er det korrekt, at der skulle repa-
reres fra tid til anden. Men det er vel eet eller andet sted
ganske naturligt for en bil, der som min havde 215 hk...

Sagt på en anden måde - jeg ejer kun den slags biler, og spe-
cielle højtydende biler koster generelt mere end gennemsnittet
at holde kørende. Så køb ikke den hurtige biler, hvis ikke du
kan lave noget selv eller ikke har pengene - IMO...

En 75'er er "umulig" om vinteren, hvis ikke man har vinterdæk.
Men i så fald er den kanon morsom at køre i !

Mvh
Mogens
'95 AR 164 Q4

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 16 aug, 2004 06:36

Hvad der er specielt ved turbo-modellen er jo bl.a. turboen selv [:)]
Sådan en bliver slidt i lejerne. Huset og manifolden kan revne...
Derudover er der forskellige dele i drivlinien, der er kraftigere end på de mindre modeller, hvilket kan gøre reparationer lidt dyrere.

Men det er til gengæld en bil, der som udgangspunkt er "pænt hurtig", og med relativt små midler kan den blive rigtig styg [}:)][:p]
Men som med de fleste turbobiler bliver det også let et spørgsmål om hvor meget man vil presse materiellet - Man bliver træt af at skifte smadrede stempler... Har jeg hørt... [B)]

Thomas H
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 aug, 2003 05:24
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Thomas H » 16 aug, 2004 07:17

Mange tak for svarene. Fra hvilken årgang blev 75'eren galvaniseret?

Hvor langt holder sådan en Turbo, sådan cirka, inden den skal have skiftet lejer m.m., hvis vi tager udgangspunkt i, at den har kørt helt standard?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 16 aug, 2004 08:35

Ret mig hvis jeg tar' fejl,men jeg mener det er en Garrett T3 type der sidder på en 75'er.Hvis der ikke er skruet i den,kan den køre rigtig langt,sårn' en svend.Men forskellige grunde kan få den til at stå af langt tidligere.Men er den blevet slidt,koster en renovering incl. afbalancering altså ikke mere end 2500-3000 kr hos bla. Turbo.dk.

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 16 aug, 2004 16:13

> Fra hvilken årgang blev 75'eren galvaniseret

De sidste par år, IMO - jeg mener det var modelår '91...

/Mogens

Thomas H
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 aug, 2003 05:24
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Thomas H » 17 aug, 2004 02:48

Okay Tak! De svar/erfaringer har i hvert fald ikke skræmt mig væk. ;-)

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 24 aug, 2004 02:41

Der tror jeg nu du tager fejl mogens.
Har hørt opm din tidl galv. 75'er men mener at der er lavet MEGET få af dem og at de fleste er 1.8 liters UDEN turbo...

Min er en LIMITED edition fra 6 mdr 1991 og er IKKE galvaniseret, trods det at det jo var (så vidt jeg ved) den ALLER sidste aftapning af t-spark serien...

Har kun hørt om din 75 der i DK er/var galv...

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 24 aug, 2004 02:42

Der tror jeg nu du tager fejl mogens.
Har hørt opm din tidl galv. 75'er men mener at der er lavet MEGET få af dem og at de fleste er 1.8 liters UDEN turbo...

Min er en LIMITED edition fra 6 mdr 1991 og er IKKE galvaniseret, trods det at det jo var (så vidt jeg ved) den ALLER sidste aftapning af t-spark serien...

Har kun hørt om din 75 der i DK er/var galv...

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 24 aug, 2004 03:21

Min 75'ere var af den aftapning, som vaar bestemt
for Sverige, men som Ole fik til DK - solgt dec. '91.
Om det er de eneste 10 stk, skal jeg lade være usagt.

Den "manglende" rust var meget udtalt på bilen :o)

/Mogens

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 01 sep, 2004 17:36

Der er ingen Alfa 75, der er helgalvaniseret (hverken elektro- eller varmgalvaniseret), ej heller de nyeste. Der er muligvis enkelte dele, der er elektrogalvaniseret.

Pas på med Alfa 75 Turbo, hvis den er nyere end 01.10.90. Så kan den ikke indregistreres i Danmark, fordi den aldrig har kunnet fås med katalysator. Hvis den alligevel ved et "uheld" er smuttet igennem syn, vil det senere give problemer. Man bliver så tvunget til at eftermontere en katalysator (men dog uden lambdasonde og regulering).

mvh
Peter D

Mogens
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28 okt, 2003 02:23
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 02 sep, 2004 04:15

Min Alfa Romeo '92 Alfa Romeo 75 3.0 V6 var galvaniseret - derom overhovedet
ingen tvivl. Galvaniseringen indebar dog ikke, at tagkonstruktionen havde
fået behandlingen. Jeg fik det verificeret gennem Alfa Romeo, fordi jeg ville
bruge oplysningen som et salgsargument!

Galvaniseringen af "min" bil hænger sammen med den gråimport, Ole
foretog på et tidspunkt, hvor Alfa i princippet ikke var repræsenteret
her i landet. Min udgave var son nævnt een af dém, og de var bestemt
for det svenske marked.

Mvh
Mogens

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 02 sep, 2004 05:25

Mogens,

Ud fra et produktionsteknisk synspunkt, så lyder det bare meget usandsyneligt, at Alfa "pludselig" skulle begynde at galvanisere en model, der i starten af 90'erne var på vej ud af produktion. Da resourcerne altid har været lidt begrænsed hos Alfa, så ville det være meget mere logisk, hvis penge og energi blev brugt på 155'eren og 164'eren - men det er jo italienere vi har med at gøre, så man ved jo aldrig.

Min egne 75'er fra '91 har ihvertfald aldrig været galvaniseret, for den har fået nye skærmkanter og bagagerumsbund her for et år siden. Hvis den har været galvaniseret fra ny af, så vil jeg næsten mene, at de kunne have sparet sig ulejligheden.

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Generelle emner"