Undervogn !!

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
Christian
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28 okt, 2003 23:11
Geografisk sted: Danmark

Undervogn !!

Indlæg af Christian » 28 okt, 2003 23:31

Hejsa!!! Jeg har en 75 ts, den vil jeg gerne have gjort noget strammere, men samtidig skal den også kunne bruges til hverdagskørsel uden man skal bruge nyrebælte. Er der nogle der har nogle forslag til hvad jeg skal gøre ???



Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 29 okt, 2003 02:24

Nu skriver du ikke hvilken stand bøsninger og lign. er i, så jeg formoder at alt er vel brugt efterhånden, som det nu engang bliver på aldrende biler.
Skift derfor alle de møre bøsninger ud i hele undervognen og sæt nogle nye støddæmpere på (Koni & Bilstein plejer at få ros). Nye originale bøsninger gør alverden til forskel - Hvis du vælger hårdere udgaver kommer du hurtigt til at ofre komfort. En 75TS i "original topform" er ganske "fast i kødet".
Husk også på at dækdimensionerne har en finger med i spillet...

Mvh Bentos

A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 06 nov, 2003 02:43

Vi er et par stykker i Alfa klubben der "snart" skal have lavet nogle forstærkninger, som skal sidde på begge sider af, hvor castor-stængerne er monteret på bilen. Vi vil så udskifter gummibøsningen på begge castorstænger med de "berømte" "kugleled". Desuden vil jeg selv skifte ALLE de andre undervognsbøsninger ud med POWERFLEX, vist nok silikonebøsninger", da disse er lidt hårdere og MEGET mere holdbare. Desuden skal jeg have gule Koni sport støddæmpere og Eibach fjedre bagi da begge dele skulle være super, til en rumelig pris!!

mvh. A.Sommer

JanM
Indlæg: 18
Tilmeldt: 15 nov, 2003 04:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af JanM » 15 nov, 2003 05:29

Der er mange forskellige løsninger på det emne og det er nærmest umuligt at finde enkelt personer som har prøvet tilstrækkelig mange kombinationer til at rådgive dig detaljeret, så det passer lige i din smag. Det der for nogle er umuligt at køre med på offentlig vej er for andre bare en smags sag som kræver en smule tilvænning. Jeg har også prøvet at finde vej gennem junglen, og skiftet dele undervejs så jeg har kunnet afprøve hvilke der giver mest. Hvis jeg skulle starte forfra tror jeg at jeg ville prøve et komplet og velafstemt kit fra Ron Simons http://www.rsracing.nl/alfaparts-uk.html dette sæt er testet grundigt af meget kyndige folk, og en kæmpe fordel er at du kan justere højden afhængig af om du skal køre på bane eller til hverdag. Sættet er lidt dyrt, men morskab har vel ingen pris.
Alternativt kan du kigge lidt på Harvey-Bailey kit med bilstein dæmpere fra EB Spares i england. Det skulle være meget kørebart til daglig kørsel.

Hvis du søger et billigt alternativ, kan du få billige sænkningsfjedre hos MT-Motor.se i sverige, og der plejer at være billige koni-dæmpere til salg på den svenske hjemmeside www.alfaromeo.org.

Jeg har også haft kontakt til en australsk tuner som har bedrevet en del resultater i en GTV6, han griber tingene lidt anderledes an, men er meget velargumenteret i hans teorier og hans racerresultater taler for sig selv. Se hans hjemmeside på http://www.beninca.com.au. Han har et sæt til en 75'er bestående af justerbag krægnings stabilisator (denne har jeg købt) Specielt fremstillede konidæmpere, torsions stænger og fjedre. Desuden har han lavet kit til er rollcenter kit ala det der sidder på Alfa SZ, hvilket han taler meget varmt for. Desværre er import fra australien meget kostbar. Efter at have kørt med hans krægnings stabilisator, må jeg også erkende at det australske klima nok er lidt mere blidt ved metaller end det danske.

Mht bøsninger har jeg det lidt ambivalent. Det er helt klart at skifter du alle bøsninger til enten aluminium eller powerflex bøsninger får du en meget mere præcist styrende bil. Min erfaring er at det er produktet af mange bække små og få af bøsninger alene gør en revolution. Jeg har fået alle tilgængelige bøsninger skiftet og den eneste ændring jeg syntes er et must, er castorarms bøsninger som bør skiftes til kugleled. Det er en forholdsvis let affære, og du kan enten vælge blot at købe originale kugleledsbøsninger og selv modificere monteringen i karossen eller købe et færdigt kit fra ovennævnte Ron Simons. http://www.ebspares.co.uk/news6.htm

Besvar

Tilbage til "Alfa 75/90 Hjulophæng"