1,8'er "tøver"

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten 156
Geografisk sted: Danmark

1,8'er "tøver"

Indlæg af Morten 156 » 23 sep, 2009 08:31

Kære Alfister
Jeg har for nyligt fået ny luftmassemåler (MAF)i min 156 1,8'er, men har ved den lejlighed fået et nyt problem. Bilen "tøver" når man træder hårdt på speederen. Der går ca. 1/2 sek. fra man træder og til bilen accelererer - lidt ligesom da accelerationspumpen på min gamle Kadett D var defekt. Værkstedet (uautoriseret) har haft testeren på, men den viser ingen fejl. De mener at fejlen skyldes mine tændrør, som har kørt ca. 90000km.. Fejlen var der ikke med den gamle MAF. Har nogen en ide, vil jeg blive meget glad. Den monterede MAF er ikke en original Bosch. Kan MAF'en være forkert/defekt ? Bilen kører iøvrigt fint.

elp

Indlæg af elp » 23 sep, 2009 19:41

Du skriver ikke hvorfor I skiftede den gamle MAF.
Den mest almindelig årsag til skift af MAF er at tomgangen hopper om og ned i omdejninger. Det kan ofte fjernes ved at rense MAF (og gasspjæld ved samme lejlighed). Hvis ikke den gamle MAF er smidt væk, ville jeg prøve det.
Hvis den er, ville jeg sætte en ny original Bosch MAF på.

Morten 156

Indlæg af Morten 156 » 23 sep, 2009 21:39

Hej Erik

Tak for hurtigt svar.
Vi skiftede den gamle MAF fordi bilen manglede meget trækkraft. Jeg fik da også trækkraften tilbage da vi skiftede - altså bare med lidt forsinkelse[:I] Iøvrigt er tomgangen også lidt urolig.. Den ligger typisk på 1200-1300 rpm de første 4-5 sek. efter speederslip, og falder så til 900 rpm.
Den gamle MAF er helt sikkert ikke til at få fat i mere, så den mulighed har jeg desværre ikke.
Måske jeg bare skal investere i endnu en MAF - denne gang Bosch ?

elp

Indlæg af elp » 23 sep, 2009 22:07

Jeg synes, at du skal lade et Alfa værksted (som har erfaringen og det rigtige udstyr/program)foretage en fejludlæsning, før du køber flere reservedele, som måske er overflødige.
Der kan være mange fejl, for at nævne nogle
Utætheder i indsugning manifolden
Utætheder i indsugning slanger, spederspjæld og samlinger
Tilstoppet luftfilter
For lavt benzin tryk
Tilstoppede indsprøjtningdysser
Tilstoppet katalysator
Defekt lambda sonde

Morten 156

Indlæg af Morten 156 » 24 sep, 2009 05:41

Ja, det bliver nok løsningen. Jeg har dog idag bestilt en ny original MAF fra Alfastumper.dk, og vil lige se om det hjælper. Det værksted som skiftede MAF'en tror ikke på den løsning, men har lovet at give mig pengene tilbage for MAF'en, hvis den nye løser problemet.. Det skal da prøves .. ;-)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"