Hej forum
Jeg har i lang tid søgt en velholdt 156´er 2.0 TS - og som bekendt, den der søger skal finde [:)]
Mit "emne" er en årg. 2000/2001 med fuld service på aut. værksted, meget velholdt, men motoren "spinder" ikke som jeg syntes mange andre motorer gør efter km 140.000.
Jeg har med stor interesse læst indlæggene om "diesellyd" og "tikken" og har lidt svært ved at finde ud af, om problemerne reelt kan løses og hvad det koster. Mit "emne" tikker og lyder i mine ører ikke som en diesel, men måske mere "skurrende" (ikke generator).
Der er ca. 1 år/km 30.000 til tandremsskift.
Kan motoren laves ordentligt, så den kan komme til at "spinde" igen, som jeg ved de kan ? Jeg syntes ikke den falder igennem rent accelerationsmæssigt, men det er 2 år siden jeg sad i en sidst ...
Jeg er klar over, at det med lyde/mislyde kan beskrives på mange mulige og umulige måder, men kan en behjælpelig sjæl eller to ikke komme med et bud ...
[:)]
2.0 TS Motor "spinder" ikke helt
Mislyde fra motoren kan (næsten) alle repareres, nogle kan betegnes som sliddele som skal skiftes tid efter anden.
Diesel tikken i kort tid efter opstart stammer fra indsugningsknastaksel variator, skiftes samme med tandremme. Mine har fået skiftet ca. ved hver 2. tandremsskift.
Tikken i kortere eller længere tid efter koldstart stammer fra de hydrauliske ventilfølgere, skiftes også ved næste tandremsskift.
Fælles for disse fejl er, at det ingen indflydelse har på motorens præstationer.
Kontinuerlig tikken fra øverste del af motor (topstykke) er oftes slidte knaster på knastakslen (oftes indsugning) og skyldes dårlig hærdning. Kræver ny indsugningsknast og ventilfølgere (samt tandremsskift, da remmen skal afmonteres).
Lyde fra nederste del af motor - kræver nøjere undersøgelse af eksperter, oftes defekte stempelringe eller lejer. Kræver mere eller mindre omfattende motorreparation = mange penge. Køb ikke sådanne biler. Lejerne kan tage skade, hvis en motor har været udefor tandrems havari.
Diesel tikken i kort tid efter opstart stammer fra indsugningsknastaksel variator, skiftes samme med tandremme. Mine har fået skiftet ca. ved hver 2. tandremsskift.
Tikken i kortere eller længere tid efter koldstart stammer fra de hydrauliske ventilfølgere, skiftes også ved næste tandremsskift.
Fælles for disse fejl er, at det ingen indflydelse har på motorens præstationer.
Kontinuerlig tikken fra øverste del af motor (topstykke) er oftes slidte knaster på knastakslen (oftes indsugning) og skyldes dårlig hærdning. Kræver ny indsugningsknast og ventilfølgere (samt tandremsskift, da remmen skal afmonteres).
Lyde fra nederste del af motor - kræver nøjere undersøgelse af eksperter, oftes defekte stempelringe eller lejer. Kræver mere eller mindre omfattende motorreparation = mange penge. Køb ikke sådanne biler. Lejerne kan tage skade, hvis en motor har været udefor tandrems havari.