JTS'er smider olien...

Motor, motor-styring og komponenter på motor
KLY
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af KLY » 01 aug, 2011 10:33

<p>Hej,</p><p></div></p><p>Der er 3 remskiver. Yderst, remskriven til generator, servo, aircon m.v. Den er spændt sammen med den midterste tandskive der driver balanceremen, med fire skruer der går gennem den til den inderste. Den miderteste er skruet sammen med den inderste med 2 skruer. </p><p></div></p><p></div></p><p>Den inderste, der driver tandremmen, holdes på plads af den store centerbolt. </p><p></div></p><p>Det er den store centerboldt jeg skal have ud. </p><p></div></p>

elp

Indlæg af elp » 01 aug, 2011 20:03

Jamen så er der kun den store kraftige luftnøgle tilbage. Men det vil nok være på sin plads, at afmontere starteren og sætte en startkrans lås ind.
Har den store luftnøgle moment justering, ville jeg prøve mig frem med gradvis forøget moment.

KLY

Indlæg af KLY » 17 aug, 2011 09:17

Hejsa,

En lille update, for at runde denne tråd af...

Operationen lykkedes...næsten!

Lad mig starte, hvor jeg slap. Bolten!

Jeg baksede med den bolt i næsten 3 dage og lige meget hjalp det. Den ville bare ikke af. Til sidst besluttede jeg mig for at "flække" spændeskiven. Med en vinkelsliber og en tynd skæreskive skar jeg en rille rundt i skiven med stor forsigtighed for ikke at skomme til at skære kære i boldten. Det tog en rum tid, men da spændingen blev taget af boldten, kunne den næsten skrues ud med fingrene (el. dvs. et enkelt pift med luftnøglen og den smuttede ud.)

Det kostede selvfølgelig en ny spændeskive (til 10 kr.). Valgte for en sikkerheds skyld også at købe en ny boldt (til 25 kr.).

Efter at have fået bolten af, gik det let med at fjerne tandremskiven og få lirket krumtappakningen ud.

Årsagen til olielækagen blev imidlertid også ret tydelig!!

Et stykke af sædet (ca. 1/4) i selve pakhuset hvor pakningen sidder var simpelthen knækket af og manglede!! Man kunne ganske enkelt se lige ind i oliepumpens mekanik!

Jeg har en temmelig go' ide om hvorfor eller ihvertfald om hvornår det er sket. Motoren blev ved 40.000 KM hovedrenoveret under fabriksgarantien fordi hovedlejer og et par plejlejer var gået (bilen har gået som demobil fra ny..). Enten har krumtappen slået så meget at den lige netop har beskadiget oliepumpehuset ved pakdåsen, eller også har mekanikeren skadet den ved renoveringen.

Hvorom alting er, så skal der en ny oliepumpe til i nærmeste fremtid!! Æv.

Nå, men jeg valgte at sætte den nye pakning i og samle skidtet igen. (Har ikke faciliteterne i "privaten" til også at gå i krig med et oliepumpe skifte...)

At montere tand- og balanceremme, nye remstrammere osv. gik nogenlunde let. Havde forinden dog valgt at investere i et mikrometerur (hos RS-Componets, fås også hos Biltema..) for at være sikker på TDC. Det hjalp mig også da knastlåsene skulle på. Knasterne stod præcis hvor de skulle og låsene sad lige i skabet. Største problem var faktisk at få multiremmen på igen, den drillede noget så grusomt.

Gik selvfølgelig forsigtigt tilværks og brugte flittigt eLEARN og diverse andre instruktioner og hele operationen tog velsagtens en 4-5 timer (minus alt bøvlet med krumtapbolten selvfølgelig...)

Det var med en noget forhøjet puls jeg satte tændingsnøglen i og drejede nøglen til start, men maskineriet startede ufortrødent op. Succes!!

Efter en længere prøvetur kunne jeg konstatere at den nye pakning holder lidt bedre tæt end den gamle, men olien siver (som forventet...) stadig en smule, dog ikke nær så meget som før.

Næste projekt er uomtvisteligt at gøre det hele igen med det formål at skifte oliepumpen i nærmeste fremtid.

Det positive ved hele er, at jeg nu har lært og ved hvordan jeg skifter tandrem!! Så nu er der vist ingen grund til at køre den "gamle dame" til service længere. Så mon ikke den erfaring betaler sig i det lange løb... :-)

Tjaa... man keder sig aldrig med Italienske biler!! :-)

elp

Indlæg af elp » 17 aug, 2011 19:35

Godt at høre at operationen lykkedes og patienten overlevede. Surt med oliepumpen og du skal på den igen. Kan man ikke skifte pumpen, når man er inde ved krumtappakningen? Det fremgår ikke af min CD hvordan man gør, men man skal vel bare have bundkaret af, eller ??

KLY

Indlæg af KLY » 21 maj, 2012 02:13

Hej,

Lad mig lige runde historien med oliepumpen af...

Skaffede mig en ny oliepumpe hos Carecentre i København S(DKK 2.300). Åbenbart ikke den stump der går flest af, for den var ikke sådan lige at finde, men Carcentre kunne skaffe den med dags varsel.

Pumpen er som sådan ikke så svær at skifte, men at komme til den er en helt anden sag og noget af en opgave! Udover alle remme, multirem, tand- og balanceremme m.v. skal foreste motorophæng af og motoren understøttes. Krumtap bolten (den nye) gav heldigvis ikke de store problemer denne gang! Pumpen eller pumpehuset har en "rørarm" der går gennem ophænget hvorpå oliekøler og oliefilter er monteret for enden af i en integreret enhed, der også skal demonteres. Det værste var imidlertid bundkaret. For at det kan komme af skal udstødningsmanifold med katalysatorer også af. Manifolden kan kun komme af hvis også aircom compressoren skrues af! Når alt det er afmonteret, kan oliepumpen skrues af og er kun monteret med en serie små bolte og skruer. Bundkaret voldte faktisk de største problemer, det kunne kun lige-ved-og-næsten lirkes ud mellem drivaksler, beslag og hvad har vi ellers. Endnu mere besværligt var det at få lirket på plads igen!! - og nu også med feddet flydende bundkarpakning - noget værre bix!! Men det lykkedes til sidst. Tilbage var bare at samle det hele igen i modsat rækkefølge :-) Det endte dog op med at ta' næsten hele 2 dage på gør-det-selv værkstedet.

Nå, men olietæt blev dytten da til sidst! Meeeen der må nu godt gå lidt tid før jeg kaster mig ud i noget tilsvarende igen... Mit gør-det-selv gen er blevet stimuleret rigeligt for et stykke tid! :-)

elp

Indlæg af elp » 21 maj, 2012 04:03

Du er snart udlært Alfa mekaniker, tillykke med de overståede reparationer, store opgaver og mange 1000 kr. sparet i arbejdsløn.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"