hva f..... er der galdt med min motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
rico j
Geografisk sted:

hva f..... er der galdt med min motor

Indlæg af rico j » 02 sep, 2011 05:09

<p>alfa 155 1996 2.0 16v</p><p></div></p><p>tandrem er tjekket står som den skal. plejl lejer er tjekket de er ok. balance aksler er ok.</p><p>den støjer helt vild. jeg er total blank.</p><p></div></p><p>her er et video klip: </p>

rico j
Geografisk sted:

Indlæg af rico j » 02 sep, 2011 05:17

ups kom til og smide en 155 i 156 forumet sorry.

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 sep, 2011 05:50

Det går nok, det er samme (stor set) motor.
Det lyder helt bestem som knastfølgere/ventilløftere. De er hydrauliske (dvs. oliefyldte) og er blevet utætte, så olie løber ud mens motoren står stille.
En anden sandsynlig fejl kan være slidte knaster. Men det kan ses, når ventildækslerne afmonteres. Knasternes overflade skal være fuldstænding glat og jævn. Det var en begynder fejl da motorerne lige var sat i produktion. Slidte knaster ødelægger knastfælgerne, så de også skal skiftes.
Men det kan også være knastforstilleren, som er fuldstændig færdig. Men en slidt forstiller plejer kun at klapre i max 1 minut.
Repatation består i afmontering af tandrem, knastaksler og forstiller, kontrol af knastfølgere og udskiftning af de dele, som har ujævne overflader - knastakselfejlen berørte hyppigst indsugningsknastakselen, men nu, mange år efter bilerne var nye, kan det være begge.
Tandremmen skal som minimum skiftes (kan kun bruges en gang), hvis motoren har kørt tæt på de 3 år eller 80k km, så skift begge remme, strammer- og medløberhjul samt evt. vandpumpe og knastforstiller.

rico j
Geografisk sted:

Indlæg af rico j » 03 sep, 2011 03:49

det er ikke knast forstiller den er skiftet. jeg tror også det er ventil løfter men kan det være dem alle alså på udstødning siden. jeg har tidt hørt om løfter der er def den tikker kun en gang i mellem. det her er jo meget være.

kan man smide en 1.6 t spark fra en 146 over i min 155 2.0 t spark.
uden problemer.

elp

Indlæg af elp » 03 sep, 2011 05:11

Hvis løfterne er utætte og motorren har stået f.eks. et døgn, og man tager ventildækslerne af, vil jeg tro, at man med et søgerplad kan mærke, hvilke som har tabt olietrykket ved at man kan få en søger mellem knast og løfter.
Hvis der er løfterne som er færdige, så er det lettere at skiften dem end at lægge en anden motor i. En 1,6 kan godt lægges i en 155 2,0 16v, men du skal have ECU (motorstyreboksen med). Måske er totalgearingen og lavere på en 1,6, så det vil være bedst med gearkassen også, alt samme ikke bare lige en formiddags arbejde.

rico j
Geografisk sted:

Indlæg af rico j » 03 sep, 2011 17:54

jeg kan lige prøve det med et søger blad. tror jeg tjekker olie trykket bagefter.

ang 1.6 motor. jeg kan godt se ecu sidder på motoren i en 146. hvad med stikkene på lednings nettet passer de sammen med 155. hva med en 155 2.0 motor med kæde er den nemmer og smide i

elp

Indlæg af elp » 03 sep, 2011 20:14

Du skal sikkert bruge ledningsnettet, eller dele af det.
Jeg ved ikke, hvordan din 2,0 motor er udover tikkeriet, men det er ikke bare lige at lægge en anden motor i. Den har så i øvrigt relativt lavere ydelse, og måske skal gearkasse også med over for at bilen ikke bliver meget sløv i optrækket, så i alt synes jeg ikke, det er en rigtig god ide.
På det andet alfa forum, er der en del som har skiftet motorer, så prøv at søge der www.cuoresportivo.dk

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"