Jeg har nu har haft min 156 1,9 JTD i 1½ år og det har desværre ikke været helt gnidningsfrit, men som alfist finder man sig i en del. Nu er min tålmodighed dog alvorligt ved at være sat på prøve.
Jeg kører dagligt 200 km, næsten alle på motorvej. For nogle dage siden havde jeg haft et kort stop, ca 10 min, efter turen på motorvejen. Da jeg skulle starte igen ville den ikke starte. Den kørte fint i starteren, men det var som om den ikke fik brændstof. Dagen efter gik den så i stå da jeg kørte ud af en rundkørsel, hvilket er sket nogle gange siden, og nogle gange hvor handlingen har været nogenlunde som ved gennemkørsel af en rundkørsel, altså at man har været nede i omdrejninger og langsomt acellerer igen. Jeg kan starte den igen efter ca 15 min, men skal være meget påpasselig med at give meget gas, ellers går den nemt ud.
Jeg har skiftet brændstoffilter, og renset stikkene der sidder på pumpen uden held.
Jeg har fået udlæst fejlkoder, men umiddelbart så det ikke ud til at være nogle der kunne have noget at sige. Skal have dem udlæst igen for at se om de samme fremkommer igen.
Jeg har på fornemmelsen at strømmen til brændstofpumpen forsvinder. Kan det evt. være en fejl på sikkerhedsanlægget der slår pumpen fra, eller er det bare pumper der er defekt, og kan det i øvrigt passe at det er den der sidder på torpedopladen, eller er der også en i tanken?
Håber der er en eller flere der kan hjælpe, da jeg frygter en langvarig kamp mod fejlstrøm .
1,9 JTD går i stå????
Har lige downloaded en ny værkstedsmanual og der kan jeg se hovedbrændstofpumpen. Jævnfør manualen så kalder de pumpen der sidder på torpedopladen, hvor filteret er skruet i for brændstofpumpen. Vil det sige at der faktisk er to pumper, og hvorfor er der det?
Jeg har fulgt fejlfindingsmanualen. og den siger at det kan være stelforbindelsen fra batteriet. Det synes jeg virker lidt mærkeligt??
Hvad er en "Inertia switch"???? Den er nævnt sammen med brændstofsystemet og ordbogen siger "inertialstyring"???
Jeg har fulgt fejlfindingsmanualen. og den siger at det kan være stelforbindelsen fra batteriet. Det synes jeg virker lidt mærkeligt??
Hvad er en "Inertia switch"???? Den er nævnt sammen med brændstofsystemet og ordbogen siger "inertialstyring"???
Der er 2 pumper, en i tanken som pumper brændstof op til filteret, og en som pumper det rensede brændstof til højt tryk ud til dysserne.
Inertial styringen stopper brændstof pumperne i tilfælde af sammenstød eller at bilen ender i en grøft eller ruller rundt, for at forhindre brænd.
Det er vigtigt at batteriets poler og kabler er rengjorte, smurt med syrefri fedt og fast monterede, for alle el systemer i biler.
Inertial styringen stopper brændstof pumperne i tilfælde af sammenstød eller at bilen ender i en grøft eller ruller rundt, for at forhindre brænd.
Det er vigtigt at batteriets poler og kabler er rengjorte, smurt med syrefri fedt og fast monterede, for alle el systemer i biler.
Så er problemet løst.
Tak til Alfisto Erik. Ukendt antal stik renset og diverse dele er lokaliseret!
En bekendt som er Land Rover ekpert ledte mig på sporet??????????? Jeps, han havde faktisk oplevet nogle modeller med de samme symptomer. Det var omdrejningssensoren, eller nærmere Krumtapaksel positionssensoren. 277,5 kr hos mekonomen og ca to timers arbejde inklusiv udskiftning af begge udvendige håndbremsekabler.
Tak til Alfisto Erik. Ukendt antal stik renset og diverse dele er lokaliseret!
En bekendt som er Land Rover ekpert ledte mig på sporet??????????? Jeps, han havde faktisk oplevet nogle modeller med de samme symptomer. Det var omdrejningssensoren, eller nærmere Krumtapaksel positionssensoren. 277,5 kr hos mekonomen og ca to timers arbejde inklusiv udskiftning af begge udvendige håndbremsekabler.