JTS'er smider olien...

Motor, motor-styring og komponenter på motor
KLY
Geografisk sted: Danmark

JTS'er smider olien...

Indlæg af KLY » 25 jul, 2011 04:13

<p>Hej,</p><p></div></p><p>Nå det går sgu' godt med min gamle donna af en 156 JTS'er, tsk, tsk..</p><p></div></p><p>Syntes got nok hun er begyndt at skrante... hrmf..!![V]</p><p></div></p><p>Har lige været på værksted og skiftet olie, filter m.v. så hun var klar til ferien.</p><p></div></p><p>Da jeg kommer hjem bemærker jeg, at det bugstaveligt pisser neden ud af bilen med motorolie i passagersiden. Den har smidt næsten en liter olie på vejen hjem (25km). Tænker straks, at jeg ikke har spændt bundprop eller oliefilter tilstrækkelgt el. noget lign. torske dumt.. [:o)]</p><p></div></p><p></div></p><p>Efter lidt regøring, kontrol og efterspænding for en sikkerheds skyld, starter jeg bilen op i tomgang, gi'r lidt forskellige omdrejninger i et par minutter - og holder vejret!? - Ingenting! Ikke så meget som et dryp! Hmmm!?</p><p></div></p><p>Kører så en rask tur i nabolaget - og desværre, - samme oliesvineri igen (dog knapt så meget)[:(!]</p><p></div></p><p>Har hevet alle tandremsdæksler af, samt knastdækslet. Pakdåserne ved knastakslerne ser ud til at være "tørre" og fine. Det samme gør balanceakslerne. Men derfra og nedad er der "vådt" af olie, og remmene er også lidt fedttede af "oliestøv"</p><p></div></p><p>Nederste bærearme, drivaksel m.v. er svinet til i oile, formentlig fordi olien bliver pisket rundt på drevakslen og andre nedre roterende dele, remhjul etc.</p><p></div></p><p>Efter igen at have tøret alt af, og har haft bilen stående i tomgang og lidt varierende omdrejninger (varm motor) er det ikke lykkedes mig af spotte lækagen!!??</p><p></div></p><p>Jeg antager i sagens natur, at der er gået en pakdåse eller anden pakning et eller andet sted... men hvor!?</p><p></div></p><p>Nogen bud på hvad jeg skal kigge efter på...? Er der nogle klassiske/typiske fejlkilder på motortypen eller...?</p><p></div></p><p>Mistænker pakdåsen ved krumtappen... I såfald, kan den skiftes ude fra, eller skal hele motoren "rykkes" fra hinanden..?</p><p></div></p><p>Tænker også på om der er en pakning omkring oliepumpehuset der kan være defekt..?</p><p>Sidst men ikke mindst, så syntes jeg pakningen på bundkaret ser ud til at være lidt "porøs", - men selvom jeg syntes det lyder utænkeligt, så er alt vel muligt... mig bekendt er olietrykket typisk en 4-5 bar, så selv i en lille revne kan olien vel pifte ud i ret pæne mængder...</p><p></div></p><p>Håber der er nogen der har et par råd/tips...[?]</p><p></div></p>

elp

Indlæg af elp » 25 jul, 2011 07:45

Jeg ville køre tilbage til værkstedet, som lige har skiftet på motoren.
Evt. ville jeg vaske olien væk fra alle de steder den drive fra. Det er ikke sikkert at værkstedet har begået en fejl, men de vil hurtigt kunne finde utætheden.
Det kan jo være et af alle de steder du nævner. Men der kan også være hældt for meget olie på/tappet for lidt af i skyndingen.

KLY

Indlæg af KLY » 25 jul, 2011 17:57

Hej Erik,

Har selv skiftet olie og filter (som jeg plejer ved +10.0000KM) - så der er ikke noget værksted at returnere den til, desværre...

Er 100% sikker på at der ikke er kommet for meget olie på. Er meget påpasselig med mængden...

elp

Indlæg af elp » 25 jul, 2011 19:18

Du har nok ret i, at det er en utæt pakdåse eller oliepumpe pakning. Du lyder til at kunne skrue på en motor. De sidder ikke just lige tilgængelige, du skal have tand- og ballanceremme af, med alt hvad det indebærer af adskillelse og skift af remme og hjul, for at komme til begge dele. Har du selv skiftet remme før, kan du også skifte pakdåse og oliepumpe pakning.
Du kan se billeder af delene på dette link http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=9

KLY

Indlæg af KLY » 27 jul, 2011 00:57

Hej igen,

- og tak for linket, Erik. (Kender godt epeer, har også eLEARN CD'en til bilen og FiatECUScan software til diagnose m.v. )

Johh, jeg mener i al beskedenhed godt at ha' lit flair for at skrue på motorer. Er stort set vokset op forældrenes maskinfabrik og roddet med mekanik siden jeg var en lille knægt - men trods alt autodidakt *Smiler*. Har dog endnu aldrig forsøgt mig med at skifte tand- og balance remme på nogle af de Alfaer jeg har haft. Det kan være tiden er inde nu, for på værksted kommer den ikke - har simpelthen brugt for mange værkstedspenge på den bil det sidste årstid (+30.000) - og nu er det altså slut! Så hvis det kommer dertil, så investerer jeg i et sæt knastlåse og et mikrometerur og går jeg i krig med remsættet selv!

Bilen har nu stået stille et par dage, hvor jeg fra tid til anden har haft den startet op. På to af de bagerste bundkarbolte har jeg to gange konstateret der "hænger" en lille dråbe oile. Som nævnt virker paknigsmassen porøs og den er olievåd flere steder.

Så indtil videre starter jeg med at hive bundkaret af og forny pakningsfugen i håbet om at det gør forskellen.

elp

Indlæg af elp » 27 jul, 2011 01:16

Det lyder som om, at det kan du klare med eLEARN CD.
Knastlåsene er uundværlige, men micrometer skrue, hmm, gamle mekkere bruger en skruetrækker i tændrørs hul 1 og mærkerne på remme og remskive.
Good luck.

KLY

Indlæg af KLY » 27 jul, 2011 06:50

<p>Hej Erik m.fl.</p><p></div></p><p>Hæ, tænkte faktisk på at spørge om det skal være så præciset at et mikometerur virkelig er strengt nødvendig!? - ved godt det skal være præcist, men alligevel... Et Micrometerur plejer jo at være ned på omend ikke /1000 så /100 -dele, hvilket syntes at være lidt overkill tandstørelsen på rem og skiver taget i betragtning...</p><p></div></p><p>Årsagen er at, jeg her til aften med lidt hjælp fra fruen ved gaspedalen fik konstateret, at det (desværre) er pakdåsen ved krumtappen hvor olien pipler ud! (Så mit stille håb om at det var bundkarpakningen holdt ikke, tsk, tsk... :-) )</p><p></div></p><p></div></p><p>Så der er ingen vej uden om, remmene skal af... [V]</p><p></div></p><p>Har besluttet, at jeg selv vil skifte dem (på tide jeg får det lært... :-) )</p><p></div></p><p></div></p><p>Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på (udover det åbenlyse..), tips, tricks eller et råd med på vejen..  En ting er eLEARN CD, men det bedste er trods alt hands-on erfaring.. :-)</p><p></div></p><p></div></p><p>N.B.</p><p>Skal olien egentlig af for at skifte pakningen..? Tænker at lejet vel er tæt nok til at man kan skifte pakningen med olie på... (?)</p><p></div></p>

elp

Indlæg af elp » 27 jul, 2011 07:45

Der vil kun løbe lidt olie ud, mens man skifter pakdåsen, niveauet i bundkaret ligger under krumtappens lejer.
Når knasterne holder ventilerne lukket, både ing og udst. på 1. cyl. og stemplet er i top, så kan de sidste grader justeres efter mærkerne som før omtalt.
Jeg har engang læst en vejledning på remskift, men kan ikke finde det. Har kikket på Alfa156.net og Alfaowner.com forum 155, men ikke set det igen.
Det er vigtigt at dreje motoren 2 fulde omgange efter remme og strammer- og medløberhjul er skiftet, så man er sikker på, at stempler og ventiler ikke støder mod hinanden, men det står på rep. CD.

KLY

Indlæg af KLY » 28 jul, 2011 06:25

Hej Erik,

Tak for tippet..! :-)

Alle delene er købt, så nu kaster jeg mig ud i det i morgen...

Fandt dette link, måske det er det du har i tankerne.

http://www.1852.jp/wp-content/uploads/T ... cement.pdf

På youtube.com findes også en filmserie i 8 dele der viser et tandremskifte på en 156 TS'er ganske glimrende.

... så der er en del materiale og læsestof at læne sig op ad...

So, here goes... :-)

elp

Indlæg af elp » 28 jul, 2011 06:35

Den har jeg ikke ser før, men meget fin instruktion.
Held og lykke, og giv dig godt tid.

KLY

Indlæg af KLY » 30 jul, 2011 06:41

<p>Hej igen,</p><p></div></p><p>Nå, - alt er gået fint med at finde TDC og få remme m.v. pillet af... men så gik projektet i stå da jeg kom til krumtapbolten...!!!</p><p></div></p><p>Nu har jeg slidt og slæbt med den f..... boldt hele dagen, - men den vil bare ikke af!!</p><p></div></p><p>Har brugt trykluftnøgle, prøvet med varme og en opstilling med noget momentarm/vandrør, - men der gi'r sig bare ikke!!</p><p></div></p><p>Nogen der har en go' idé, forslag el. lign..?</p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p>

KLY

Indlæg af KLY » 30 jul, 2011 07:22

Bolten har tilsyneladende linksgevind, - det forklarer jo en del..!!!!  -  vor herre til hest, hvor torske dum kan man være... :-) :-)

elp

Indlæg af elp » 30 jul, 2011 19:03

Tried that, been there - min meget tidligere Lancia Prima 1,6 havde en remskive med 4 små (relativt) umbraco bolte, de ville heller ikke give sig, indtil jeg prøvede aved om.
Fortsat held og lykke

KLY

Indlæg af KLY » 31 jul, 2011 18:07

<p>Hej igen,</p><p></div></p><p>Nå, er stadig ikke kommet videre. Jeg kan simpelthen ikke få den f.... bolt af...!!  (heller ikke ved at dreje den rigtige vej rundt, tsk, tsk... :-) )</p><p></div></p><p>Har læst et eller andet sted at bolten kan være spændt med op til 500Nm (ligesom den sikkert også har fået Locktight el. lign. i tidernes morgen...)</p><p></div></p><p>Min luftnøgle kan spænde med max. 300Nm ifgl. specifikationerne - om den gør det i virkelighedens verden er nok tvivlsomt, - men det er under alle omstændigheder for lidt...</p><p></div></p><p>Har adgang til en 950Nm luftnøgle...</p><p></div></p><p>Men inden jeg sætter det monster på den...  Er en kraftig luftnøgle "the way to go'..." ?? - eller hvad gør man/I sædvanligvis på et værksted..?</p><p></div></p><p></div></p>

elp

Indlæg af elp » 01 aug, 2011 02:35

På billede og beskrivelse på min reparation procedure CD (2,0 TS) fremgår det, at forreste remhjul er fastgjort 4 bolte til krumtappen. Det er de fire som skal skrues af. Der står ikke hvilket moment de er spændt med, men det kan ikke være så voldsomt som du skriver. Men de har nok fået lidt locktight da de blev monteret.
Det virker som om du prøver at løsne den store bolt i midten, men det er de fire små.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"