Vi er mange der kender til ujævn tomgang, "huggeri" ved kørsel med kold motor, manglende trækkraft ved lave omdrejninger, især ved kold motor. Alle disse irriterende småting forsvandt som dug for solen ved et enkelt og billigt indgreb.
Først troede jeg at indkøb af en ny og dyr luftmassemåler var nødvendig, idet gummiafdækningen havde flere revner og gummiafdækningen fås ikke i løs vægt, såvidt jeg ved.
Men klar siliconefugemasse ordnede disse fugtrelaterede problemer.
Afhjælpning: <b>NB: Det er ikke nødvendigt at skille noget ad for at udføre nedenfor nævnte.</b>
Kør en tur, så luftmassemåleren er varm og tør.
Pres siliconemassen godt ind i revnerne på gummiafdækningen, så denne bliver helt tæt. Sørg også for at der er tæt hvor ledningerne går ind i gummiafdækningen. Lad det hærde til næste dag og udbedringen er permanent hvis delene ikke er defekte men blot våde/fugtige pga. det danske klima.
Hvis du er i tvivl om hvor luftmassemåleren sidder kan du følge dette link: http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tech/maf.html
Iøvrigt er det altid godt for driftssikkerhed og holdbarhed, at pensle alle gummi/plast dele med siliconeolie før sommeren og før vinteren, så de holder sig tætte og smidige.
Luftmassemåler
-
Henrik C Nielsen
- Geografisk sted: Danmark
Der er tilsyneladende rigtig mange der har problemer med luftmassemåleren, ikke kun os Alfister. Se her hvad VW anbefaler i en service bulletin : http://www.e-toolbox.com/pdf/054000/052133.pdf Jeg har afprøvet rense metoden på min egen og det hjalp.der er flere fejl der er relaterede til de symptomer der typisk er omkring luftmasse måleren: ledninger er gnavet over pga stikket går for tæt på motordæksel; fugt i forbindelserne ; snavs/olie på selve føleren og endelig en defekt i selve føleren. Der er altså en del muligheder for selv at afhjælpe fejlen inden man må ty til tegnebogen.
Hej Henrik,
Du har fuldstændig ret, det er utroligt så meget skidt der samler sig i indsugningssystemet,
og mekanisk rensning, altså adskillelse og fat i klud og rensemiddel (ikke for stærkt f.eks. alm. husholdningssprit) er det eneste der kan ordne paragrafferne når skidt er problemet.
Forleden rensede jeg min nieces Fiat Brava og hun troede hun havde fået en helt anden bil!
Hilsen Jørn
Du har fuldstændig ret, det er utroligt så meget skidt der samler sig i indsugningssystemet,
og mekanisk rensning, altså adskillelse og fat i klud og rensemiddel (ikke for stærkt f.eks. alm. husholdningssprit) er det eneste der kan ordne paragrafferne når skidt er problemet.
Forleden rensede jeg min nieces Fiat Brava og hun troede hun havde fået en helt anden bil!
Hilsen Jørn