Tændrør på TS

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Lars Sørensen
Geografisk sted: Danmark

Tændrør på TS

Indlæg af Lars Sørensen » 08 jun, 2005 06:17

Har nu haft det klassiske lille problem med vand der er løbet ned i tændrørsbrønden på cylinder 4 ( og kun den )
Det er resulteret i et "sprængt" tændrør ( det store ) Porcelænet er revnet fire steder og sendt gnister ud i alle verdenshjørner. Motoren / bilen har kørt 51000 km.
Tændrørene er NGK BKR6EKPA (store) og NGK PMR7A (små)
Tændingssystemet er Bosch men umiddelbart kan jeg ikke se at der leveres andre mærker tændrør end NGK, WHY NOT ?

Mig bekendt er der tændrør der er bedre som Bosch, Champion eller Nippodenso.

elp

Indlæg af elp » 08 jun, 2005 18:10

Hej Lars - Alfa nævner ganske rigtigt kun NGK rørerne i Instruktionsbogen. De er af long life typen, op til 100000 km.
Hvis du søger efter rør til 156 i en anden fabrikants tændrørs katalog finder du rør som fabrikanten sår indefor har korrekt temperatur til motoren, men som ikke nødvendigvis er af long life typen, så det er dit valg om du stoler på dem.
Der er generelt ret stor tilfredshed med NGK rør, hvis man læser Alfa Fora og spørger mekanikkere. Men de er pokkers dyre; da jeg købte nye rør for 8-9 mdr. siden købte jeg dem on-line hos www.sparkplugs.co.uk og sparede ca. 45%.
Jeg ville i dit sted købe ét rør (her hjemme) til erstatning for det som er revnet og køre videre til alle rørerne skal skiftes og så evt. gemme det som skiftes nu, til hvis uheldet igen er ude.

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 08 jun, 2005 19:12

Jeg forespurgte på mit værksted om det var muligt at bruge et andet fabrikat, men han mente ikke der faktisk var andre tilsvarende rør på markedet [?]
Men har tidligere haft gode erfaringer med Bosch Silverline som også var et long life rør.
Da bilen nu står stille p.g.a. det defekte rør har jeg bestilt et komplet nyt sæt som bliver leveret idag. Fik desuden lidt rabat så det gør ikke helt så ondt selv om at 1400 kr. er en pæn sjat for 8 rør.
Ja jeg kunne nok godt ha´ nøjes med det ene men det så faktisk ud til at elektroden var brændt oval (det store) så mon ikke de alligevel stod til at blive skiftet ud.
Mit indtryk af at en model der nu har været på banen i omkring 10 år burde have et kompatibelt rør på markedet.
Ikke fordi NGK på nogen måde er et dårligt rør.

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 10 jun, 2005 20:37

For lige at vende tilbage til problemet - har den fået undervognsvask?

Jeg er holdt op med det pjat efter at have været samme tur igennem - og har ikke haft problemer siden...

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 11 jun, 2005 00:07

Jeg er ikke helt sikker på hvornår skaden er sket. Men engang for 1½ år siden vaskede jeg køleren med en højtryksrenser for fluer og er næsten sikker på at det er der, det er sket. Var på rullen ved Per Mai i november og målte kun 136,1 HK, det tror pokker på 3 cylindre.
Men efter skift af gnistfiduserne så er der atter liv i "Bella".

It´s alive IT`S ALIVE [:D]

vad

Indlæg af vad » 15 sep, 2009 17:36

Hej Lars og andre!

Jeg ved det er længe siden denne debat var i gang, men ser lige om du er på siden mere!

Jeg har en 155 ts 2,0 16v og en reserve, som jeg ville tjekke motoren på fordi den ikke har gået så meget, men jeg så at der var vand i den ene tændrørsbrønd, som du beskriver i indlægget. Du foreslår at det kan være kommet udefra, men kan det ikke også komme indefra, fra toppen eller andet?

Du skriver også et det er et kendt problem på ts., hvor kendt? Skal jeg bare være lige glad rense det op, skifte tændrør mv. eller hvad? Motoren kører fint (bortset fra lidt op og ned i tomgang, men det må vist være luftmængdemåleren!).

Med venlig hilsen Vad: 26 24 61 01

elp

Indlæg af elp » 15 sep, 2009 18:15

Hvis der er kølevæske som er trængt ud i tændrørs hulen, så må der være synlige revner. Problemet med vand i tændrørs hullerne til cyl. 1 skyldes, at ved undervognsvask fanges vandet af skjoldet over motorens topstykke.
Rens grundigt op, så vandet er forsvundet inde du skruer rørene op, vand er ikke godt i cylinderne.
Jeg ville leje nogle prøveplader og køre en lang tur i reserve bilen, inden jeg beslutter mig til at skifte motoren. Hvis ikke den kan køre, varm motoren op og lyt til lyde og røgudvikling.
Men først skal du sikre dig, at tandremmene har det godt, spændt og uden revner.

vad

Indlæg af vad » 16 sep, 2009 03:32

Tak for svar Erik, men det er altså muligt at vandet kommer indefra, men dog alligevel usandsynligt, fordi det er i nr. 1 (den mod tandremmen?), som generelt har dette problem!

jeg renser, varmer op mv. Remme mv. er skiftet, så denne risiko er der ikke.

Men Erik nu du er i gear: Er sådasn en 2,0 ts v 16 den samme som kører i 145, 146 & 156? og hvad med gearkassen er den måske også den samme?

Hilsen Jonas Vad

elp

Indlæg af elp » 16 sep, 2009 04:53

Ja, du skal bruge indsprøjtning, indsugnings- og udstødnings manifold og ECU fra din eksisterende motor. Base motoren er den samme!

vad

Indlæg af vad » 16 sep, 2009 06:47

Og hvad med gearkassen, er den den samme?
hilsen Jonas

elp

Indlæg af elp » 16 sep, 2009 17:44

Ja, også gearkasserne passer sammen. Det er muligt, at du skal kontrollerer gear udvækslingerne.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"