køler væske

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
malu
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 sep, 2007 03:02
Geografisk sted: Danmark

køler væske

Indlæg af malu » 09 feb, 2008 18:39

hej hvordan skifter man nemmest kølervæske og hvor tit.Er det lige meget hvad mærke man køber. alfa 156 1,8 årg. 2006
hilsen malu



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 feb, 2008 03:23

Kølevæsken skal skiftes hver andet år, man skal bruge en glykol baseret frostvæske beregnet til motorer med meget aluminiun (plejer at være rød) af annerkendt fabrikat. Frostvæsker skal blandes 1:1 med demineraliseret (destileret) vand.
For at skifte kølevæsken skal man skrue dækslet på expantionsbeholderen, afmontere den nederste kølerslange ved køleren. Vandet plasker ud, så det er bedst at have en ret stor beholder neden under og bedst at skjoldet under motoren er afmonteret. Bagefter sættes slangen på igen, slangebåndet spændes og kølevæsken hældes på via ekspantionsbeholderen, det tager lidt tid, da slangen fra den til køleren har en ret lille diameter. Når vandet er fyldt på, startes motoren og det vil boble noget når luften kommer ud og der skal efterfyldes løbende. Når det ikke bobler mere, lader motoren blive varm, kør kort tur. Når motoren er blevet kold, efterfyldes beholderen til mellem min og max mærket.
Jeg synes det er lidt kompliseret og beskidt at lave selv, så jeg overlader det til et værksted når bilen skal derhen alligevel.

malu
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 sep, 2007 03:02
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af malu » 11 feb, 2008 04:02

tak for svaret Erik

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"