Hej med jer! [:)]
Jeg købte min første Alfa for ikke så længe siden og er meget glad for den, det er en 146 1.6 og jeg syntes at kunne læse i instruktionsbogen at det er en 8 ventiler da den er fra '95, det er en type 332.01, jeg skulle en dag overhale på motorvejen og pludselig ville den ikke tage gassen mere og begyndte at gå ned i omdr. den blev varm og jeg trak ind i nødsporet og stoppede motoren på vej derind og lod den rulle så langt den kunne op af den afkørsel jeg heldigvis var ved, lod bilen blive kold og fik fyldt vand på den igen da det var forsvundet helt, håbede på jeg ville kunne starte den og køre den hjem stille og rolig, men batteriet kunne ikke trække motoren ret hurtigt rundt, fik så min kæreste til at komme for at slæbe mig hjem, vi prøvede at trække den igang men den gik godt nok meget dårlig, som om motoren var halv fyldt med vand og den røg meget lys dampagtig, så det kunne vi jo godt glemme, men vi fik den da hjem, nå men jeg vil jo så gerne have en anden motor i og har rodet en del i det, det skal jo passe sammen, jeg har fundet en motor som har gået meget lidt fra en skadet bil, det er samme model som min også en 332.01 men den skulle have 16 ventiler ellers samme motortype, den er fra '97, men er der nogen der ved om den passer til bilen?, tænker på motorstyring, tilslutning mm, det er ikke nemt at finde en motor til den og jeg vil gerne snart ud at køre Alfa igen, så jeg håber lige nogen her evt. ved noget mere om det! [:)]
Motor skifte.
Hej Allan, det var ikke så godt med din motor. Jeg tror desværre ikke, at den motor du har fundet, passer til din bil.
145/146 havde 2 helt forskellige motortyper, fra '95 til '96 boxermotorer, 1,4 og 1,6 med 8 ventiler, som din, og 1,7 med 16. I 1996 kom en 2,0 16v rækkemotor og fra '97 samme type rækkemotor som 1,6 16v (sikkert sådan en du har fundet) og 1,8 16v.
Konstruktion af motor og gearkasse er helt forskellig, og det vil kræve at både gearkasse, trækaksler, elektronik og meget mere skal skiftes.
Du skal finde en 1,6 boxer fra årerne 95 og 96. Det kan sikkert findes hos en autoophugger, de har en international søgemaskine, så de kan finde næsten alt.
145/146 havde 2 helt forskellige motortyper, fra '95 til '96 boxermotorer, 1,4 og 1,6 med 8 ventiler, som din, og 1,7 med 16. I 1996 kom en 2,0 16v rækkemotor og fra '97 samme type rækkemotor som 1,6 16v (sikkert sådan en du har fundet) og 1,8 16v.
Konstruktion af motor og gearkasse er helt forskellig, og det vil kræve at både gearkasse, trækaksler, elektronik og meget mere skal skiftes.
Du skal finde en 1,6 boxer fra årerne 95 og 96. Det kan sikkert findes hos en autoophugger, de har en international søgemaskine, så de kan finde næsten alt.