køb af 156 2.0 ts

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
icemat
Geografisk sted: Danmark

køb af 156 2.0 ts

Indlæg af icemat » 20 feb, 2008 06:43

hej jeg har set lidt på en alfa 156 2.0 ts 1998 190000km på nettet hvad skal jeg se og høre meget efter når jeg skal se/prøve den, har læst så meget som jeg kunne finde på nettet, men der er jo nok altid en som ved lige lidt mere[;)]

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 feb, 2008 19:14

Hej og velkommen - årgang og km lyder næsten som min 156.
Når du skal købe en 10 år gammel bil, Alfa eller andet mærke, så skal du se efter rust alle steder, og hvis du ser at bilen ingen suplerende rustbeskyttelse har fået, skal du finde en anden. Specielle steder på en 156 er panelsamlingerne, øverste kant ved for- og bagrude, vognbunden lige indenfor panelerne og samlingen nedenfor bagsædet, inderskærme for og bag.
Der skal være dokmentation for service, servicebog med stempler eller regninger, er der ikke det, find en anden.
Almindeligvis er 156 ret robust, men der er nogle ting som man skal være opmærksom på. Når du kikker på bilen skal motoren være kold, aftal med sælger at den skal være det eller, hos forhandler mød op uanmeldt. 1. tjek oliestanden og at ikke er kuldsort.1 ud af 10 eller 20 bruger meget olie (1 ll/1000km), så hvis oliestanden er meget lav, er det måske én af dem. 2. Start motoren og lyt, en slidt knastakselvariator lyder som en diesel motor i kortere eller længere tid afhængig af slidet, hvis den tikker som om ventilerne er for løst justeret, er de hydrauliske ventilløftere utætte eller slidte eller knastaklerne slidte. Hvis du hører pipe eller hylelyde er remstrammerne slidte og skal skiftes, der er 2 for multiremmen, udvendigt, og 3 for tandremmene, indvendige. Tandremme og strammerhjul skal skiftes hvert 3. år eller 60000 km, koster 4500 - 8000 afhængig af hvor og om vandpumpe, variator skal skiftes, og der skal være dokumnetation for det, ellers afslag i prisen og skift.
Derefter kan du køre en prøvetur, knirkelyde forfra betyder nye bærearme etc i forhjulaffjedring. Prøv om alle elektriske ting fungerer, også A/C hvis monteret. Der skal selvfølgelig ikke være underlige lyde af nogen art. Prøv om koblingen bider, kørt ca. 50 km/t i 4. gear træd koblingen ned og træd speederen kraftigt ned og slip koblingen, motoren skal falde hurtigt ned i omdrejninger, gearskift skal fungere letgående og ikke børste tænder. Ved lav fart drejer du hulerne helt til højre og venstre, hvis der høre knæklyder er kardankrydsene slidte.
Det er en lang smøre, du kan også få bilen set efter med en brugtvognstest hos FDM eller et Alfaværksted. Det vil jeg anbefale, hvis du ikke selv har forstand på bilmekanik.
Min egen 156 2,0 har kørt 181000 km og kører og fungerer godt, den har ikke været uforholdsmæssig dyr at holde kørende i de 6 år jeg har haft den, men nogle omkostninge skal man regne med. Den er langt bedre end handelsværdien, så, nej, den er ikke tilsalg.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"