Startproblemer

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
JørnB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 sep, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

Startproblemer

Indlæg af JørnB » 02 sep, 2008 23:01

Hej med Jer.

Min kære 156'er (1998, 170.000km) er inde i en fase hvor den ikke altid gidder at starte.
Det er typisk hvis den har stået et par dage, men kan også være ved normalt daglig brug.
Starteren kører, "nøglen" forsvinder fra displayet så koden burde være i orden men den fyrer bare sporadisk til at starte med, eller så ikke overhoved.
Jeg har været på værksted 3 gange med problemet og hver gang er der blevet skiftet en eller anden sensor (lambda sonde, luftmassemåler, omdrejningstæller, osv osv.).
Nu er jeg godt træt af at tømme penge ned i lommen på værkstedet, og ville høre om der er nogen her inde der har erfaret det samme problem og om der evt. blev fundet en løsning.

Det skal også siges at jeg har fundet en relativt stor utæthed ved den bagerste samling på udstødningen, og om det evt. kan have noget med problemet at gøre?

Og til sidst ville jeg høre om nogen kender et godt værksted i Roskilde eller omegn (er lige flyttet der til) som de kan anbefale?

/Jørn



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 02 sep, 2008 23:36

Hej Jørn og velkommen til sitet.
I dit sted ville jeg køre ned til Nellemann, Fiat og Alfa forhandler, på Københavnsvej, og få dem til at sætte deres computer til dit motorstyringssystem, ECU. De kan så læse alle fejlkoderne som bliver lagret i systemet. Det burde fortælle en erfaren Alfa mekanikker, hvad som er galt og hvilke reservedele som evt. skal skiftes eller renses.
Jeg tror ikke, at utætheden i bagerste ende af udstødningen har noget at gøre med start besværet.

JørnB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 sep, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af JørnB » 02 sep, 2008 23:58

Hej Erik,

og tak for hurtigt svar!

Ja, det var godt nok et hofteskud med udstødningen.
Mit gamle værksted der påstår at være ekspert på Alfa gennem 30 år har haft computeren til hver gang og hver gang påstået at fejlen blev fundet. De har skiftet del x og y med tilhørende regning. Når så problemet stadig er der, så bliver man bare lidt træt (og fattig) og mister troen på fejlkoderne som den spytter ud. Men det er jo nok mere fortolkningen af dem der er gået galt i mit tilfælde.

Jeg vil da helt klart tage en snak med Nelleman, og rapportere tilbage med hvad de fandt ud af.

Fortsat god dag!
/Jørn

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 sep, 2008 00:13

Jensen Auto burde kunne fortolke koderne, men åbenbart ikke i dit tilfælde. Så er det godt at lade andre erfarne prøve.
Held og lykke.

JørnB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 sep, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af JørnB » 03 sep, 2008 00:19

Hej igen Erik.

Ja, nu må vi se.
Efter en snak med Nelleman, så ville de sådan set ikke overtage en igangværende sag uden at den først var forsøgt fulgt helt til dørs.
Fair nok, dog lidt upraktisk da jeg bor ca. 800 fra dem.
Men jeg prøver at tage den tilbage til mit gamle værksted, og så krydser jeg fingre (igen).

Tak for dit input.
/Jørn

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 sep, 2008 01:18

Hej Jørn og velkommen til sitet.
I dit sted ville jeg køre ned til Nellemann, Fiat og Alfa forhandler, på Københavnsvej, og få dem til at sætte deres computer til dit motorstyringssystem, ECU. De kan så læse alle fejlkoderne som bliver lagret i systemet. Det burde fortælle en erfaren Alfa mekanikker, hvad som er galt og hvilke reservedele som evt. skal skiftes eller renses.
Jeg tror ikke, at utætheden i bagerste ende af udstødningen har noget at gøre med start besværet.

JørnB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 sep, 2008 22:51
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af JørnB » 12 sep, 2008 18:18

Så blev der skiftet et stk. relæ og umiddelbart har det haft en positiv effekt. Ingen startproblemer indtil videre.[:)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"