Hej,
For 4 måneder siden sprang min tandrem på en 156´er 2.0 sportswagon fra 2000 (kørt ialt 175.000 km), hvilket var min egen fejl da den nåede at køre 81.000 km inden jeg fik booket service. Jeg fik renoveret dette af at en lokal autoreperatør (ikke alfa forhandler). Jeg fik udskiftet alle ventiler repereret topstykket. Den var hos mekanikeren i 3 uger da han ikke kunne få det til at fungere ordentligt, han sagde at der var en bankelyd som ifølge ham viste sig at være den pakning han havde fået som åbenbart ikke passede. Da jeg fik bilen tilbage virkede det som om alt var ok, men da jeg første gang tjekkede olie efter 1,5 mdr så var den kørt næsten tør, de sidste 2 måneder har jeg jævnligt måttet fylde olie på.
Jeg synes at der begyndte at komme en diesel lyd fra den og kørte den til samme forhandler for at høre omkring dette samt olietabet, det viste sig at krumptappen var defekt og at jeg dermed skal have repereret motoren igen, jeg har i de 2 år jeg har haft alfa´en aldrig haft problemer med at den slugte olie, mit spørgsmål er så:
Er der noget han kan have lavet forkert da han har samlet den første gang og hvad kan man gøre for at bevise at han evt har skyld i denne defekt?
Thomas
Motor defekt igen,.....
-
ThomasFrahm
- Geografisk sted: Danmark
Det er svært at svare på, men jeg har ikke hørt om motorer som banker pga. af en forkert pakning. Det kan tænkes, at den havde en lyd pga. af utæt toppakning. Det kan skyldes at pakningen er defekt, ikke passer eller at topstykket ikke var blevet planslebet eller urenheder (rester fra gammel pakning) på toppen af motoren ellet bunden af topstykket.
Hvis en defekt er opstået på krumtappen, kan det skyldes at ventilerne og stemplerne stødte samme, da tandremme knækkede. Man bør egenlig skifte plejllejerne, når tandremmen er sprunget.
Olie forbruget kan skyldes, at mekanikkeren ikke har skiftet O-ringene på ventilerne, da han satte nye i, eller at ventilstyrene ikke er blevet skiftet og sidst, at en eller flere stempelringe er defekte, igen efter sammestødet mellem stempler og ventiler. Mekanikeren kan drages til ansvar for disse årsager. Skift af O-ring og ventilstyr hører med til renovering af topstykket, og det gør kontrol af stempler efter knækket tandrem også. Men det tager alt samme tid, og koster dermed ekstra.
I øvrigt bør man efterse olie og kølevands niveau, hver gang man tanker benzin (hver 14 dag/500-600 km).
Hvis en defekt er opstået på krumtappen, kan det skyldes at ventilerne og stemplerne stødte samme, da tandremme knækkede. Man bør egenlig skifte plejllejerne, når tandremmen er sprunget.
Olie forbruget kan skyldes, at mekanikkeren ikke har skiftet O-ringene på ventilerne, da han satte nye i, eller at ventilstyrene ikke er blevet skiftet og sidst, at en eller flere stempelringe er defekte, igen efter sammestødet mellem stempler og ventiler. Mekanikeren kan drages til ansvar for disse årsager. Skift af O-ring og ventilstyr hører med til renovering af topstykket, og det gør kontrol af stempler efter knækket tandrem også. Men det tager alt samme tid, og koster dermed ekstra.
I øvrigt bør man efterse olie og kølevands niveau, hver gang man tanker benzin (hver 14 dag/500-600 km).
-
simonriedel
- jeg kan i øvrigt her fortælle, at min alfa har været samme tur i gennem som ovenfor nævnt (den havde dog kørt 110.000 på tandremmen, ups), og efter komplet renovering af topstykke, så er den god til blå røg og den æder olie i store mængder.
Fortryder, at jeg ikke bare fik en brugt motor i - jeg havde endda skåret ud i pap, at jeg ikke var interesseret i en halv-god reparation.
Fortryder, at jeg ikke bare fik en brugt motor i - jeg havde endda skåret ud i pap, at jeg ikke var interesseret i en halv-god reparation.
-
simonriedel
- jeg kan i øvrigt her fortælle, at min alfa har været samme tur i gennem som ovenfor nævnt (den havde dog kørt 110.000 på tandremmen, ups), og efter komplet renovering af topstykke, så er den god til blå røg og den æder olie i store mængder.