min - max - motorolie

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
menno
Geografisk sted: Danmark

min - max - motorolie

Indlæg af menno » 08 jun, 2011 16:38

Dette er sikkert er noget som er spurgt om (og svaret på) masser af ganger, men det er jo ikke lige en QA-base hvor man kan finde svaret nemt. [;)] Derfor går jeg "the easy way" [:D]. Da jeg hæv oliepinden ud af motoren af min 156 TS 2.0 i morges var der olie optil den nederste markering. Den er altså på minimum. Nu har jeg købt en liter olie (260 kr per liter så det burde være en OK en af slagsen ... Pffff) og undrer mig: er der plads til en liter eller skal der mindre til at nå den øverste markering? Gør det ellers noget hvis olien er højere end max? / Adios & ha' en god dag allesammen! / Menno

svendm
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 08 jun, 2011 18:21

Der må ikke være for meget olie på, det kan skabe overtryk.[:)]
Nu er det jo ikke altid at pris og kvalitet hænger sammen men til den pris tror jeg nu alligevel[:0]
Da jeg havde en 155 ts 2,0 brugte jeg selenia racing til 200kr/L[B)]
Jeg mener at det plejer at være 1 L fra bund til top på pinden.
Mvh.Svend

elp

Indlæg af elp » 08 jun, 2011 18:59

Hej Menno
Som Svend skriver, er der 1 liter mellem min og max mærket. Når du skal efterfylde, skal bilen stå helt plant og have stået stille i minimum 10 med varm motor og længere, hvis den kun har kørt kort (jeg pejler altid inden jeg kører første gang den dag, så er jeg sikker på at al olie er løbet ned i bundkaret).
Hvis olie niveauet er på min, så held 1 liter i, og tilsvarende mindre, hvis niveauet er lidt eller noget over min.
Din motor skal have 10W-40 olie til normal kørsel. Hvis den har olieforbrug, kan man til langturs kørsel (ferietur eller hvis man pendler mange km på motorvej uden køer) bruge 10W-60 olie, men så skal man skifte olie hver 10000 km - der er ikke så mange "selvrensende additiver" i 10W-60 olie.

nhed

Indlæg af nhed » 08 jun, 2011 19:08

<p>Hej</p><p>Er enig med ELP og svend, men kommer lige til at tænke på en anden ting, som er vigtig. Her tænker jeg på, at det ikke er ligegyldigt, hvilken olie man suplerer med. Det skal altså være af samme type, mineralsk/ halvsyntetisk eller fuldsyntetisk olie og helst "tykkelse" altså 10w/40,</p><p>5w/40, eller hvad der tidligere er fyldt på...</p><p>vh</p><p>Niels</p>

menno

Indlæg af menno » 08 jun, 2011 19:23

<p>Tak for svar allesammen. :-) Jeg tror jeg har købt en 10W-60. Måske lidt overkill selv om jeg lige har kørt (i April) en tur til Amsterdam. Det kan være at jeg skal bytte så. [:)] Jeg skal åbenbart også finde ud af hvad den er fyldt op med sidst, da jeg ikke "bare" kan fylde enter 10w/40 eller 10W/60 ... Right?</p>

elp

Indlæg af elp » 08 jun, 2011 20:30

Motorolie til biler er religion, nogen vil ha' moderen og andre datteren.
Jeg ved at Jensen Auto benytter/benyttede Selenia 10W-60. Jeg har altid hældt 10W-40 på min 156 2,0, som kun havde et moterat olieforbrug. Kørte dog en sommer over med 10W-60, hvor vi oplevede årtiets hedebølge bl.a. i Italien. Næste sommer var vi ikke på ferie i bil, og efter 5-7000 km var 10W-60 olie grynet og pakdåserne til knastakslerne var lidt utætte, opdagede min mekker (CN Auto) ved tandremsskift. Siden har jeg ikke benytter -60 olier.
Når man helder olie på sin motor, skift eller efterfyld, skal man kun brugen en olie af annerkendt fabrikat og helst samme type som er på i forvejen. Brug ikke billige eller dyre olier man ikke har hørt om før fra et Supermarked eller bilist butik.
I de senere år er olier med betegnelser som Max eller lign., som er beregnet til biler med over 100000 km bag sig, f.eks. Valvoline og Castrol. De er ofte 10W-40 og velegnede til bl.a. Alfa motorer. Det hævdes, at olien er tilsat additiver, som revitaliseerer pakninger og pakdåser. Dem benyttede jeg ind i mellem på min (nu solgte) 156, og den var 100% tæt for olie ved 215000 km.
På min classico Spider 1970 benytter jeg (Castrol mest) mineralsk 20W-50, som er en olie som var gæns dengang den var ny. Med den olie er den tæt for olie, men med tyndere olier, er den utæt i nogle pakdåser og har et lavere olietryk når dem er meget varm. Men det er en anden sag.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"