Så har vi balladen igen, tsk, tsk..
Så har vi balladen igen, tsk, tsk..
<p>Hejsa,</p><p></div></p><p>Så har vi balladen igen med udsættere, manglende trækkraft og tændningsfejl... [:(!]</p><p></div></p><p>Har haft en lignende fejl tidligere som jeg har beskrevet andet sted i dette forum. Efter megen besvær og mange penge viste det sig dengang - lidt usædvanligt vist nok - at være et halvdødt batteri der var årsag til problemerne...</p><p></div></p><p>Det kan det så ikke være denne gang! [;)]</p><p></div></p><p>Fejlen er umiddelbart den samme som sidst - Tændingsfejl på cylinder 1, der under kørslen føles som om man rammer omdrejningsbegrænseren, - men den udfolder sig noget anderledes end sidst...</p><p></div></p><p>Med få undtagelser kommer fejlen kun over 3.500 - 4.000 RPM og kun under kørsel, altså ved belastning af motoren. Når mortoren får omdrejninger i frigear, er der ingen problemer. Problemet er vedvarende og syntes uafhængig at kold/varm mortor, vind og vejr.</p><p></div></p><p>Nu er jeg så at sige i "træning" med fejltypen, så jeg har b.la. været omkring følgende. </p><ul><li>Udlæsning af fejlkoder siger tændingsfejl på cyl. 1</li><li>Har et par nye tændspoler (fra sidst), har skiftet dem rundt, men stadig kun fejl på cyl. 1</li><li>Har ingen andre fejlkoder - overhovedet! </li><li>Alle tænkelige stikforbindelser er tjekket og renset med kontaktrens (igen..)</li><li>Har skiftet krumtap sensor (uden effekt...)</li><li>Tændrør er skiftet</li><li>Alle lampda sensorer er tjekket og virker iht. FiatECUScan</li><li>Gasspjæld er renset</li><li>MAF er rengjort</li></ul><p>Min mistanke er efterhånden primært rettet mod MAF'en...</p><p></div></p><p>Forleden trak jeg stikket til MAF'en ud og kørte en tur. Til min overraskelse kørte bilen super godt, med god trækkraft m.v. og jeg fik ikke en eneste fejl. Prøvede det igen et par dage senere, men da var nærmest ingen forskel på om MAF'en var tilsluttet eller ej. Med eller uden MAF var der masser af tændingsfej, - igen..</p><p></div></p><p>Med en varm motor (78C) i tomgang og FiatECUScan på bilen kan jeg aflæse følgende...</p><p></div></p><p>Indsugningsluften måles til at være 62-65C varm. Hvilket undre, idet jeg fint kan holde om MAF'en og indsugningsrøret med hånden uden at brænde fingrene, hvilket jeg formentlig ikke ville hvis temperaturen reelt skulle være de "målte" +62 grader.</p><p></div></p><p>Luftmængden i tomgang er 37kg/h - er det normalt for en 2.0 i tomgang...?? </p><p></div></p><p>Motorbelastningen er ifgl. softwaren 67%...!! Lyder det ikke af (for) meget..?? (A/C, blæser, Lys m.m. er slukket..)</p><p></div></p><p>Når bilen går i tomgang har jeg bemærket at udstødningen lugter vel meget af benzin, hvilket får mig til at tro, at ECU'en forsøger sig med en fed benzin/luft blanding og det i realiteten er den egentlige årsag til fejltændingen... (?)</p><p></div></p><p>Er der nogen med forslag/kommentarer til løsning, eller ting jeg bør undersøge, tjekke etc. - så hører jeg dem gerne..! Er ved at løbe tør for ideer.... [:(]</p><p></div></p><p>Er jeg på rette vej med den MAF eller...?</p><p></div></p><p>På forhånd tak for hjælpen! [8D]</p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p>
<p>*** Problemet løst! ***</p><p></div></p><p>Fik den tanke at kigge på udstødningssiden i stedet for indsugningssiden. Hev foreste lambda sonder ud (igen...) og kiggede ned i katalysatoren - Uuuuups!! </p><p></div></p><p>I venstre side er keramikken klappet sammen og i højre side ser det ud som om det også er godt på vej...!!</p><p></div></p><p>Så alt balladen skyldes såmænd "forstoppelse"..!</p><p></div></p><p>/KLY</p><p></div></p>